Infancy and threshold in Walter Benjamin

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n3p992

Abstract

This theoretical study seeks to highlight aspects of childhood, present in the work of Benjamin, from the idea of threshold. We meet with her in places of thought where the philosopher pauses, with acuity, about the importance of threshold zones and places of passage for an experience with the modern. Such places of thought signal and indicate marks that contribute to give infancy its modernity, as well as, way to think the senses of childhood in the present time. Based on this premise, our hypothesis is that the idea of childhood is crossed by important conceptual and imaginary nuclei in the author's work as a mobilizing force, both of these concepts and of the idea of childhood. We believe, therefore, that we have found signs of a spark of thought that plays with the notions that form the image of childhood in which the author speaks. And it is precisely this "philosophical play" which brings the notion of childhood from which Benjamin treats of dense ideas and concepts important in his reflections as the notion of threshold.

Author Biographies

Eduardo Oliveira Sanches, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho

Possui graduação em Educação Física (UEM - 2002) e em Pedagogia (INSEP - 2012). É mestre em Fundamentos da Educação (UEM - 2007) e doutor em Educação (FCT/UNESP - Presidente Prudente - 2017). Desenvolve pesquisa em projetos vinculados a área da educação pela UEM e pela UNESP, cujo temáticas abordadas são: lúdico; infância; cultura da criança; Walter Benjamin; indústria cultural, (semi)formação; Escola de Frankfurt.

Divino José da Silva, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP/Presidente Prudente)

Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1989), mestrado em Fundamentos da Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1994) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1999). Desde de 1998 é professor assistente doutor da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (FCT/UNESP/Presidente Prudente). É professor de Filosofia da Educação no Departamento de Educação e no Programa de Pós-Graduação- Mestrado e Doutorado desta mesma Faculdade. Foi Coordenador do Programa de pós-graduação da FCT/UNESP entre junho de 2010 a junho de 2013. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, teoria crítica e educação, ética e educação, vida administrada e formas de controle sobre a vida, tecnociência e educação, cerebralização da educação e biopolítica. Tem abordado estas temáticas à luz dos seguintes autores: Theodor Adorno, Walter Benjamin, Hannah Arendt e Foucault.

Published

2018-10-23

How to Cite

Sanches, E. O., & Silva, D. J. da. (2018). Infancy and threshold in Walter Benjamin. Perspectiva, 36(3), 992–1006. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2018v36n3p992