The paradoxes of "school management" and the movement of despolitization in the brazilian school: a reading to the national newspapers of the education area in the years of 1990 to 2000
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e53516Abstract
This study deals with the bibliographic review of articles that have socialized educational productions in Education, whose conceptual core was "educational management" / "school management" / "democratic management in school" and, as a method, historical-critical materialist and dialectical. We start from the Marxian categories for thinking the paradox manifested in models that support the discourse of the scientific administration for the construction of a political-pedagogical routine based on the revolutionary logic. We highlight the categories of "Totality" and "More-Value" to confront the studies. In order to verify the phenomenon in the scientific production in Education, we rely on the research of the type "Study of the Art", as an interesting methodological device of academic update (bibliographical revision), since it announces the tendencies that sustain the evolution of the thought scientific community about a particular object and / or social phenomenon. The articles for analysis are from national academic journals available in the Scielo database, from 1990 to 2000. For selecting the articles we focused on the following metadada: "School Management" / "Educational Management" and / or "Democratic Management in School ". This search resulted in 22 articles collected and 5 articles analyzed once they fulfilled all the variables indicated. Finally, we consider the existence of the paradox constituted by the authors who based their studies on the historical-critical and dialectical materialist method, attentive to the nature of the specific categories of economy and social formation to unveil reality, but incorporating the categories of Scientific Administration, mainly in the "managerialist" argumentation, naturalizing them in the rationalization of a school routine of pretension against hegemonic.References
BRUNO, Lúcia. Educação e desenvolvimento econômico no Brasil. Revista Brasileira de Educação. v. 16 n. 48 set.-dez. 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782011000300002.> Acesso em junho 2017.
CARCANHOLO, Marcelo D. A importância da categoria valor de uso na teoria de Marx. Pesquisa & Debate. SP, volume 9, número 2(14), p. 17-43, 1998. Disponível em: <https://revistas.pucsp.br/index.php/rpe/article/viewFile/11757/8478>. Acesso em Junho de 2017.
CHIBENI, Silvio Seno. Algumas observações sobre o “método científico”. (Notas de aula, 12/2006. © S. S. Chibeni). Disponível em: <http://www.unicamp.br/~chibeni/textosdidaticos/metodocientifico.pdf> Acesso em Junho de 2017.
CIPOLLA, Francisco P. O Mecanismo da Mais Valia Relativa. Estudos Econômicos. São Paulo, vol. 44, n.2, p. 383-408, abr.-jun. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-41612014000200006> Acesso em Junho de 2017.
CLEAVER, Harry. Leitura política do capital. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1981.
FERREIRA, Norma S. de A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação e Sociedade. Ano XXIII, n. 79, agosto/2002. Disponível em http://www.scielo.org/cgibin/wxis.exe/applications/scieloorg/iah/?IsisScri pt=iah/iah.xis&base=article%5Edart.org&nextAction=lnk&lang=p&indexS earch= &exprSearch=ESTADO%20DA%20ARTE. Acesso em novembro de 2012.
GAMBOA, Sílvio S. A. Epistemologia da pesquisa em Educação. Campinas, SP: Práxis, 1998. Disponível em: <http://www.geocities.ws/grupoepisteduc/arquivos/tesegamboa.pdf>. Acesso em Junho 2017.
KOSIK, Karel. Dialética do Concreto. 2ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.
LESSA, Sérgio; TONET, Ivo. Proletariado e sujeito revolucionário. São Paulo: Instituto Lukács, 2012. Disponível em: <http://sergiolessa.com.br/uploads/7/1/3/3/71338853/proletasujeito.pdf > Acesso em Junho de 2017.
LUKÁCS, Georg. História e Consciência de Classe. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
MARX. Karl. Grundisse: manuscritos econômicos de 1857-1858. São Paulo: Boitempo: Rio de Janeiro: EDUFRJ, 2011.
MARX. Karl. Os economistas. São Paulo: Editora Nova Cultural, 1996. Disponível em: <http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_fontes/acer_marx/ocapital-1.pdf > Acesso em Junho 2017.
MARX. Karl. O Capital: crítica da economia política. Livro primeiro: O processo de produção do capital. Quinta seção: a produção da mais-valia absoluta e relativa. Décimo quarto capítulo. Mais-valia absoluta e relativa. S/d. Disponível em: <http://www.dominiopublico.gov.br/pesquisa/DetalheObraForm.do?select_action=&co_obra=2433>. Acesso em Junho 2017.
MOTTA, Fernando Cláudio Prestes. Organização nascente, pré-capitalismo e manufatura. Rev. adm. empres. vol.26 no.4 São Paulo Oct./Dec. 1986. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-75901986000400002> Acesso em Junho 2017.
PANIAGO, Maria C. S. Mészáros e a incontrolabilidade do capital. São Paulo: Instituto Lukács, 2012. Disponível em: <http://docs.wixstatic.com/ugd/46e7eb_8cf1a69ddd5d4cef99695fd2201eb9b1.pdf>. Acesso em Junho 2017.
RAMOS, Priscila. Racionalidade e gerencialismo na política educacional paulista de 1995 a 2014: muito além das conjunturas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v.24, n. 92, p. 546-578, jul./set. 2016. Disponível em <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v24n92/1809-4465-ensaio-24-92-0546.pdf>. Acesso em Agosto de 2018.
SARTURI, Claudia Adriele. Os modelos de Administração Pública: patrimonialista, burocrática e gerencial. Conteúdo Jurídico, Brasília/DF, 21 maio 2013. Disponível em: <http://www.conteudojuridico.com.br/?artigos&ver=2.43523&seo=1>. Acesso em Setembro de 2018.
SILVA JR, Celestino A. da. Dialética e pesquisa educacional no Brasil. S/d. Disponível em: <http://www.sepq.org.br/IIsipeq/anais/pdf/mr1/mr1_5.pdf>. Acesso em Junho de 2017.
TRAGTENBERG, Maurício. Burocracia e Ideologia. São Paulo: Ática, 1980.
TUMOLO, Paulo Sergio. Trabalho, vida social e capital na virada do milênio: apontamentos de interpretação. Educação e Sociedade, Abr 2003, vol.24, no. 82, p.159-178. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302003000100007&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em junho de 2017.
TUMOLO, Paulo Sergio; FONTANA, Klalter Bez. Trabalho docente e capitalismo: um estudo crítico da produção acadêmica da década de 1990. Educação e Sociedade, Campinas, vol. 29, n. 102, p. 159-180, jan./abr. 2008.
VÁZQUEZ, Adolfo Sanches. Filosofia da Práxis. 2. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1977.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.