The art of civilizing oneself through reading books: a study of the graduated series of the primary school in the city of são paulo (1890-1904)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e54124

Abstract

This article aims to investigate how civility operations printed and imposed in the reading books produced for three Graduated Series, as well as processes of formation of social habitus through reading. For this purpose, the Graduated Series written by prominent professors are used as sources, three Gradueted Series written by Felisberto de Carvalho, one by Romão Puiggari, in co-authorship with Arnaldo de Oliveira Barreto and another written by João Köpke. These three Graduated Series have reached expressive circulation in the schools of São Paulo between the end of 19th century and early 20th century. Procedures, instruments, sources and analysis were defined based on the conceptual corpus constructed by Norbert Elias, since it aims to exam practices and processes of modulation of the subject children who lived in the social time of childhood and through which constitute themselves as mental or psychic configuration in which cognition, feeling, attitude, behavior, value , are not subject to abstraction.

Author Biography

Claudia Panizzolo, Universidade Federal de São Paulo - UNIFESP

Professora Associado I da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade Federal de São Paulo- EFLCH / UNIFESP. Docente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de São Paulo -UNIFESP. Docente do curso de Pedagogia, na área de Educação Infantil. 

References

A PROVINCIA DE SÃO PAULO. 05.11.1880.

ARQUIVO DO ESTADO DE SÃO PAULO. Ordem: E02681; E02838; E02772, E02513.

CARVALHO, F. R. P. de. Primeiro livro de Leitura. 4ª ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1946a.

CARVALHO, F. R. P. de. Quarto livro de Leitura. 4ª ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1946d.

CARVALHO, F. R. P. de. Quinto livro de Leitura. 4ª ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1897.

CARVALHO, F. R. P. de. Segundo livro de Leitura. 4ª ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1946c.

CARVALHO, F. R. P. de. Terceiro livro de Leitura. 4ª ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1946b.

KÖPKE. J. Florilégio contemporâneo; quinto livro de leitura para uso das escolas secundárias. 7ªed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1914. (Série Rangel Pestana).

KÖPKE. J. Primeiro livro de leituras morais e instrutivas para uso das escolas primárias. 28ªed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1911. (Série Rangel Pestana).

KÖPKE. J. Leituras práticas. 13ªed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1927. (Série Rangel Pestana).

KÖPKE. J. Segundo livro de leituras morais e instrutivas para uso das escolas primárias. 61ªed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1928. (Série Rangel Pestana).

KÖPKE. J. Quarto livro de leituras para uso das escolas primárias e secundárias. 22ªed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1931. (Série Rangel Pestana).

KÖPKE. J. Terceiro livro de leituras morais e instrutivas para uso das escolas primárias. 64ªed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves, 1950. (Série Rangel Pestana).

PUIGGARI, R. BARRETO, A.de O. Quarto Livro de leitura. [?] ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1909.

PUIGGARI, R. BARRETO, A.de O. Terceiro livro de leitura. 16ªed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1919.

PUIGGARI, R.; BARRETO, A. de O. Primeiro Livro de leitura. 37 ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1931.

PUIGGARI, R.;BARRETO, A.de O. Segundo Livro de leitura. 36 ed. Rio de Janeiro: Francisco Alves, 1934.

BATISTA, A. A.G.; GALVAO, A.M. de O.; KLINKE, K. Livros escolares de leitura: uma morfologia (1866-1956). Revista. Brasileira de. Educação. Rio de Janeiro, n. 20, p. 27-47, ago.2002.

BELO, M. D. Série graduada de leitura Puiggari-Barreto: artefatos materiais, ideários e práticas na configuração da escola primária paulista (1890 - 1920). 2013.130p. Relatório de Iniciação Científica- UNIFESP, Guarulhos.

BELO, M. D.; PANIZZOLO, C. A Série de Leitura Puiggari-Barreto: 'escrita por pena de mestre, inspirada por alma de criança'. Linha Mestra (Associação de Leitura do Brasil),Campinas, v.VIII, p.2589 – 2592. 2014.

BELO, M. D.; PANIZZOLO,C. A construção da infância brasileira através dos livros de leitura. In: 4tas Jornadas de Estudios sobre la infancia: Lo público en lo privado y lo privado en lo público. 2015. Buenos Aires: Acta Académica, 2015. v.1. p.178 – 200.

CABRINI, C. A. Memória do livro didático: os livros de leitura de Felisberto Rodrigues Pereira de Carvalho. 1994. Dissertação de Mestrado- Escola de Comunicação e Arte da Universidade de São Paulo, São Paulo.

CARVALHO, M. M. C. de. A escola e a República e outros ensaios. 1 ed. Bragança Paulista: EDUSF, 2003. (Estudos CDAPH – Série historiografia).

CHARTIER, A., HÉBRARD, J. Discursos sobre a leitura; 1880-1980. 1 ed. Trad.: Osvaldo Biato e Sérgio Bath. São Paulo: Ática, 1995.

CHARTIER. R. Leituras e leitores na França do antigo regime. 1 ed. São Paulo: UNESP, 2004. 395p.

ELIAS, N. O processo civilizador, formação do estado e civilização. 1 ed. Tradução Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1993. 307 p.

ELIAS, N. A sociedade dos indivíduos. 1 ed. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed, 1994 a. 201p.

ELIAS, N. O processo civilizador, uma história dos costumes. 1 ed. Tradução Ruy Jungmann. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1994 b. 277p.

ELIAS, N. Norbert Elias por ele mesmo. 1 ed. Tradução André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. , 2001.166p.

ELIAS, N. Escritos e ensaios. 1. Estado, processo, opinião pública. 1 ed. Tradução Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2006. 238p.

HALLEWELL, L. O livro no Brasil; sua história. 1 ed. Trad. Maria da Penha Villalobos e Lólio Lourenço de Oliveira. São Paulo: T. A. Queiroz, Edusp, 1985. (Coleção Coroa Vermelha: Estudos brasileiros; v.6)

LEÃO, A. B. Norbert Elias & a educação. 1 ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007. 95p.

MENESES, M. F.de. Circulação dos professores diplomados na escola normal de São Paulo pela instrução publica (1890-1910). 2012. Dissertação de mestrado- FE-USP, São Paulo.

OLIVEIRA, C. R. G. A. De; SOUZA, R. F.de. As faces do livro de leitura. Cadernos Cedes; educação, sociedade e cultura no século XIX; discursos e sociabilidades. Campinas, nº52, p.25-40. 2000.

OLIVEIRA, C. R.G. A. de. As séries graduadas de leitura na escola primária paulista (1890-1910). 2004. Dissertação de mestrado- UNESP, Araraquara.

OLIVEIRA, C.R. G. A. de; SOUZA, R. F. de. As faces do livro de leitura. In: Anais do Congresso Brasileiro de História da Educação. 2002. p. 1- 10.

PANIZZOLO, C. A propagação dos modernos preceitos pedagógicos: materiais, métodos e práticas nas escolas paulistas em fins do século XIX. In: VII Congresso Brasileiro de História da Educação: circuitos e fronteiras da História da Educação no Brasil, 2013, Cuiabá: Sociedade Brasileira de História da Educação, 2013. v.1. p.1 – 15.

PANIZZOLO, C. João Köpke e a escola republicana; criador de leituras, escritor da modernidade. 2006.Tese de doutoramento. PUC-SP.

PANIZZOLO, C.; ABREU, G. S. A. de. Civilizar para a leitura, civilizar pela leitura: um estudo sobre os livros de leitura de João Köpke. Leitura: Teoria & Prática, Campinas, v.58, p.1899 – 1907. 2012.

PFROMM NETO, S.; ROSAMILHA, N.; DIB, C. Z. O livro na educação. 1 ed. Rio de Janeiro: Primor/INL, 1974.

REVEL, J. Os usos da civilidade. 1 ed. ARIÈS, P., CHARTIER, R. (orgs). História da vida privada; da Renascença ao Século das Luzes – São Paulo: Companhia das Letras, p.169-210, 1999.

SOUZA, R. F. Templos de civilização: a implantação da escola primária graduada no Estado de São Paulo (1890-1910). 1 ed. São Paulo: Fundação Editora da UNESP, 1998.

VERÍSSIMO, J. A educação nacional. 3ª ed. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1985.

VILLELA, H. Construtores de uma pedagogia “à brasileira”: Felisberto de Carvalho e Francisco Alves, um encontro gerador. In: I Seminário Brasileiro sobre livro e história editorial. 2004, p. 1- 16.

WARDE, M. J. O itinerário de formação de Lourenço Filho por descomparação. Revista Brasileira de História da Educação. Campinas: Autores Associados, nº 5, p. 125-68, jan/jul. 2003.

Published

2019-09-30

How to Cite

Panizzolo, C. (2019). The art of civilizing oneself through reading books: a study of the graduated series of the primary school in the city of são paulo (1890-1904). Perspectiva, 37(3), 816–841. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e54124

Issue

Section

Dossiê Infância, Cultura e História