The intercultural and decolonial dialogue of knowledge in the training of indigenous teachers kaingang

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e58798

Abstract

The  purpose of this paper is to present some of the stories and experiences of the training indigenous teachers of the kaingang people in the indigenous intercultural graduation by the Community University of the region of Chapecó - Unochapecó. We will state theoretical perspectives based on the Freirean pedagogy and the intercultural and decolonial perspective. Likewise, we will expose the difficulties and limits of the implementation of these perspectives in the daily educational practice. In this context, we will refer to how research allowed us to articulate solutions for some problems and articulate new perspectives for the future. Especially in areas where interculturality and decoloniality are more complex in its implementation, such as education in mathematics, science and new technologies. Finally, we believe that disseminating traditional culture and languages is a pedagogical instrument for the new generation of Indigenous Intercultural Teachers that are being formed in the Unochapecó. This is our challenge, to teach for diversity, interculturality and decoloniality, looking towards the times of resistance in which Latin America lives.

Author Biographies

Jorge Alejandro Santos, Doctor en Filosofia por la Universidad de Buenos Aires - UBA. Profesor na faculdade de filosofia de la misma Universidad.

Pós doutorando pela Unochapecó.

Cláudia Battestin, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Pelotas – UFPel.

Professora do programa de pós-graduação em Educação da Unochapecó – Mestrado em Educação

Daniel Berisso, Doctor en Filosofía por la Universidad de Buenos Aires – UBA.

Profesor Regular de la Cátedra de Filosofía de la Educación. Investigador de la Sección de Ética, Antropología Filosófica y Filosofía Intercultural "Prof. Carlos Astrada" del Instituto de Filosofía de la Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires

Leonel Piovezana, Doutor em Desenvolvimento Regional pela Universidade de Santa Cruz do Sul – UNISC.

Pró reitor e Professor do programa de pós-graduação em Educação da Unochapecó – Mestrado em Educação.

References

BERNARDI, L. T. M. S, SANTOS, J. Etnomatemática y Pedagogía Freireana: una experiencia intercultural con la comunidad Kaingang. Revista Zatetike. Campinas: Unicamp, v.26 n.1, pp.147-165, 2018.

BERNARDI, L. T. M. S. & Caldeira, A. D. Educação escolar indígena, matemática e cultura: a abordagem etnomatemática. Revista Latinoamericana de Etnomatemática 4 (1), 21-39, 2011.

D’AMBROSIO, U. Etnomatemática: elo entre as tradições e a modernidade. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

ESTERMANN, J. Andean Philosophy as a Questio-ning Alterity: An Intercultural Criticism of Western Androand Ethnocentrism. In: Note, N.; Fornet-Betancout, R.; Estermann, J.; Aerts, D. (comp), World-views and Cultures. Philosophical Reflections from an Inter-cultural Perspective. Dordrecht: Ed. Springer,2008.

KISSINGER, Henry A. Domestic Structure and Foreign Policy. Daedalus Vol. 95, No. 2, pp. 503-529,1966.

PANIKKAR, Raimon. Religión, filosofía y cultura. Polilog, 2000.

PUIGGRÓS, A. Presencias y ausencia en la historiografía pedagógica latinoamericana en Cucuzza. Historia de la Educación en debate. Buenos Aires: Ed. Miño y Dávila, pp 91-119. 1996.

SAID, E. Orientalismo. Barcelona: Debolsillo, 2004.

SANTOS J., PIOVEZANA L. BERNARDI, L. T. M. S. Colonialidad y descolonización en la educación latinoamericana: el caso de las licenciaturas interculturales indígenas con el Pueblo Kaingang. EccoS Revista científica. Uninove, n. 45, abril 2018.

SANTOS J., PIOVEZANA L., NARCISO A. Propuesta de una metodología intercultural para una pedagogía indígena: la experiencia de las licenciaturas interculturales indígenas con el pueblo Kaingang. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. v. 99 n. 251, pp.189-204, 2018.

UNOCHAPECÓ. Universidade Comunitária da região de Chapecó. Curso de Licenciatura Intercultural Indígena Pedagogia: processo de reconhecimento do curso de graduação em Licenciatura Intercultural Indígena em Pedagogia. Chapecó: Unochapecó, 2012.

Published

2019-06-28

How to Cite

Santos, J. A., Battestin, C., Berisso, D., & Piovezana, L. (2019). The intercultural and decolonial dialogue of knowledge in the training of indigenous teachers kaingang. Perspectiva, 37(2), 420–436. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e58798

Issue

Section

Dossiê A Decolonização da Pesquisa em Educação: Culturas Africanas, Afrobrasileiras e Indígenas