Language games and movement games: ludic motion in Italian language classes

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66175

Abstract

 This study aims to share two ludic activities for Italian language teaching that can be adapted to other foreign language teaching contexts. The dynamics are mainly based on linguistic and movement games, which allow the student to move around the classroom, as in the oral development activity Caccia al tesoro (Treasure hunt). In this activity, the student is expected to move around the room to find out classmates who must meet the requirements made through a series of ludic and nonsense questions. Movement activities like that not only foster the use of spoken language and vocabulary acquisition, but also promote interaction and peer identification in the microuniverse of the classroom. The other activity, Il sasso nello stagno (The stone in the swamp), consists of the creative production of acrostics. Both ludic activities are designed to Middle School students and adults, and they are based on the premises of Gianni Rodari’s The Grammar of Fantasy (Grammatica della fantasia, 1973). Such activities are games that promote strangeness and creativeness. The students interact, think about the language, play and learn, and the class flows in a more spontaneous way.

Author Biography

Daniela Bunn, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Doutora em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina. Professora do Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Ciências da Educação da UFSC.

References

BALBONI Paolo Emilio; CAON, Fabio. La comunicazione interculturale. Venezia: Marsilio, 2015.

BUNN, Daniela. A imagem alimentar e o advento do menor na literatura infantil: estranhamentos de Gianni Rodari. Tese (Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Comunicação e Expressão, Programa de Pós-graduação em Literatura, Florianópolis, 2011.

BUNN, Daniela. Imagens de pensamento para a prática de mediação literária: o rizoma e a provocação dos sentidos. In: MARTINI, Marcus de; TRENTIN, Raquel; FELIPPE, Renata Farias de. (org.). Literatura na escola: teoria, prática e (in)disciplina. 1ª. ed. Santa Maria: UFSM, PPGL-Editores, 2016a, p. 203-212.

BUNN, Daniela. O alimento na literatura. Rafael Copetti Editor. São Paulo: 2016b.

DA MATTA, Roberto Augusto. Você tem Cultura? Suplemento Cultural do Jornal da Embratel, Rio de Janeiro, 1981. Disponível em: http://www.furb.br/2005/arquivos/788660-650601/voce%20tem%20cultura.pdf. Acesso em: jun. 2006.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia. V. 2. reimpr. Trad. Ana de Oliveira e Lucia Leão. Rio de Janeiro: Editora 34, 2002.

GARCIA, Wladimir; SOUZA, Ana Claudia de. A produção de sentidos e o leitor: os caminhos da memória. Florianópolis: NUP/CED/UFSC, 2012.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. 6. ed. Trad. Tomaz Tadeu da Silva e Guacira Louro. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.

ROCHA, Everardo. O que é Etnocentrismo. Ed. Brasiliense, 1984.

RODARI, Gianni. Grammatica della Fantasia. Torino: Einaudi, 1973.

RODARI, Gianni. Gramática da Fantasia. Trad. Antonio Negrini. São Paulo: Summus, 1982.

TORRESAN, Paolo. Pensiero divergente e didattica dell´italiano. In: Revista de Italianística. n. 21-22, p. 95-122, 2011. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/italianistica/article/view/68612. Acesso em: 25 jun. 2019.

Published

2020-06-16

How to Cite

Bunn, D. (2020). Language games and movement games: ludic motion in Italian language classes. Perspectiva, 38(2), 1–14. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e66175

Issue

Section

Dossiê Jogos e brincadeiras no ensino de línguas estrangeiras

Most read articles by the same author(s)