Marx’s Method and the Teaching Method of the Historical-Critical Pedagogy: A critical dialog

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65251

Abstract

The article suggests that it would be possible to find in Marx two methods of investigation: the method of critique of political economy and Marx’s method. The former was presented in draft form in the text The Method of Political Economy, and developed in The Capital, and the latter was briefly presented in the preface of A Contribution to the Critique of Political Economy, and partially developed during the life of theory production of the author. However, the text shows that in reality, they are not two methods, but only one, which is Marx's method, since the method of critique of political economy is the method of apprehending the material basis of the social form of the capital and, thus, an inseparable part of it. Next, it establishes a critical dialog with the teaching method of Historical-Critical Pedagogy and concludes with some remarks on the political meaning of the Marxian method.

Author Biography

Paulo Sergio Tumolo, UFSC, Brasil

É professor titular aposentado da Universidade Federal de Santa Catarina. Atualmente está vinculado ao Programa de Pós-Graduação em Educação da UFSC (mestrado e doutorado), linha de pesquisa Trabalho e Educação, por meio do programa de serviço voluntário. Possui graduação em Filosofia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (1980), mestrado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1991), doutorado em Educação: História, Política, Sociedade pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1998), pós-doutorado na Universitat Autonoma de Barcelona (2009) e pós-doutorado na Universidade Federal do Rio de Janeiro (2014). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Trabalho e Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: capitalismo, trabalho, educação, sindicalismo e formação político-sindical. É coordenador do Grupo de estudos capital, trabalho e educação (GECATE) e membro do 13 de Maio - Núcleo de Educação Popular (NEP) e do Laboratório de Sociologia do Trabalho (LASTRO).

 

References

ENGELS, F. Do socialismo utópico ao socialismo científico. In MARX, K.; ENGELS, F. Obras escolhidas. Vol. 2, São Paulo : Alfa-Omega, s.d.

LÖWY, M. As aventuras de Karl Marx contra o Barão de Münchhausen. São Paulo : Busca Vida, 1987.

MARX, K. O método da economia política. In: MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. (Col. Os Pensadores), São Paulo : Abril Cultural, 1974a.

MARX, K. Prefácio de Para a crítica da economia política. In: MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. (Col. Os Pensadores), São Paulo : Abril Cultural, 1974b.

MARX, K. Para a crítica da economia política. In: MARX, K. Manuscritos econômico-filosóficos e outros textos escolhidos. (Col. Os Pensadores), São Paulo : Abril Cultural, 1974c.

MARX, K. O capital. Crítica da economia política. Livro primeiro. São Paulo : Abril Cultural, 1983.

MARX, K. Salário, preço e lucro. 6a. ed, São Paulo : Global, 1988.

SAVIANI, D. Escola e democracia. 12ª ed., Campinas : Cortez/Autores Associados, 1986.

Published

2020-12-31

How to Cite

Tumolo, P. S. (2020). Marx’s Method and the Teaching Method of the Historical-Critical Pedagogy: A critical dialog. Perspectiva, 38(4), 1–25. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65251