The Self-Consciousness and the Psychology of Steiner and Wallon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65302

Abstract

The study addressed the development of self-consciousness, according to a comparative picture between the educational psychologies of Rudolf Steiner and Henri Wallon. It is attributed great importance by both authors to the appearance in the child of the self-consciousness of the personality by the three years of age. The advent of self-consciousness is accompanied by crises and conflicts that have practical implications in the field of early childhood education. The psychologies of Wallon and Steiner approach the human being in a complex and multifaceted way, where the evolution of the psyche is a manifestation of the unfolding of the motricity, affectivity, intelligence, and will, culminating in exclusively human capacities: language, thinking, and self-awareness. This research is theoretical, based on a bibliography, and performs a comparative analysis between the two theories. Moreover, it inserts the two authors in the contemporary perspective of the psychology of education.

Author Biographies

Jonas Bach Junior, Universidade Federal do Triângulo Mineiro

Pós-Doutor em Educação (Unicamp/2015). Doutor em Educação (UFPR/2012). Mestre em Educação (UFPR/2007). Licenciado em Pedagogia e Filosofia.

Elizabete Villibor Flory, Faculdade Rudolf Steiner.

Doutora em Psicologia Escolar e do Desenvolvimento Humano pela Universidade de São Paulo (2009). Mestre em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo (2004). Graduação em Psicologia pela Universidade de São Paulo (1999).

References

BACH JUNIOR, Jonas. Fenomenologia de Goethe e educação: a filosofia da educação de Steiner. Curitiba: Lohengrin, 2019.

BAUM, William. Compreender o behaviorismo: comportamento, cultura e evolução. Porto Alegre: Artmed, 2006.

CERISARA, Ana Beatriz. A psicogenética de Wallon e a educação infantil. Perspectiva, Florianópolis-SC, V.15, N.28, p.35-50, março, 1997.

FERREIRA, Aurino Lima; ACIOLY-RÉGNIER, Nadja Maria. Contribuições de Henri Wallon à relação cognição e afetividade na educação. Educar em Revista, Curitiba-PR, UFPR, V.26, N.36, p.21-38, abril, 2010.

FÖLLER-MANCINI, Axel; BERGER, Bettina. Der Rubikon als Entwicklungsphänomen in der mittleren Kindheit. In: SCHIEREN, Jost. (org.). Handbuch Waldorfpädagogik und Erziehungswissenschaft: Standortbestimmung und Entwicklungsperspecktiven. Basileia, Suíça: Beltz Juvent, 2016. p.272-299.

GALVÃO, Izabel. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. Petrópolis: Vozes, 1995.

GRANDINO, Patricia Junqueira. Wallon e a psicogênese da pessoa na educação brasileira. In: GRATIOT-ALFANDÉRY, Hélène (Org.) Henri Wallon. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Editora Massangana, 2010. p.25-41

KUPFER, Maria Cristina. Freud e a educação: o mestre do impossível. São Paulo: Scipione, 1999.

LOEBELL, Peter. Begründungsansätze für das Konzept der Jahrsiebte in der Waldorfpädagogik. In: SCHIEREN, Jost. (org.). Handbuch Waldorfpädagogik und Erziehungswissenschaft: Standortbestimmung und Entwicklungsperspecktiven. Basileia, Suíça: Beltz Juvent, 2016. p.228-253.

MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de. Afetividade e processo ensino-aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. Psicologia da Educação, São Paulo-SP, PUC-SP, N.20, p.11-30, junho, 2005

MATWIJSZYN, Marise. A imitação no desenvolvimento infantil e suas implicações para a educação segundo as concepções antroposófica e walloniana.2003. 211p. Dissertação (Mestrado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Pernambuco, Recife (PE), 2003.

MIALARET, Gardon. Henri Wallon: su método, algunos aspectos psicológicos de su obra. In: SANCLEMENTE, Miguel Puyuelo. (Org.) Introduccion a Wallon: Wallon y la psicomotricidad. Barcelona, Editorial Médica y Técnica S.A., 1981. p.77-102

PALÁCIOS, Jesús. Psicologia evolutiva: conceito, enfoques, controvérsias, métodos: introdução à história, aos conceitos e aos métodos. In: COLL, César.; ARCHESI, Álvaro.; PALÁCIOS, Jesús. (org.). Desenvolvimento psicológico e educação, volume 2. Porto Alegre: Artmed, 2004. p.13-54

PIAGET, Jean. A psicologia da criança. Jean Piaget & Bärbel Inhelder. Rio de Janeiro: Difel, 2012.

PRESTES, Irene Carmem Picone; MORO, Catarina de Sousa. Psicologia da educação. Curitiba: IESDE, 2010.

RIETHMÜLLER, Walter. Waldorfpädagogik und Entwicklungspsychologie in der frühen Kindheit. In: SCHIEREN, Jost. (org.). Handbuch Waldorfpädagogik und Erziehungswissenschaft: Standortbestimmung und Entwicklungsperspecktiven. Basileia, Suíça: Beltz Juvent, 2016. p.254-271.

RITTELMEYER, Christian. Versuche, die Entwicklung von Kindern, Jugendlichen und Erwachsenen zu verstehen. In: SCHIEREN, Jost. (org.). Handbuch Waldorfpädagogik und Erziehungswissenschaft: Standortbestimmung und Entwicklungsperspecktiven. Basileia, Suíça: Beltz Juvent, 2016. p.188-213.

SANCLEMENTE, Miguel. Puyuelo. Introduccion a Wallon: Wallon y la psicomotricidad. Barcelona: Editorial Médica y Técnica S.A., 1981.

SCHMELZER, Albert. . Zur Auseinandersetzung mit der Entwicklungspsychologie Rudolf Steiners. In: SCHIEREN, Jost. (org.). Handbuch Waldorfpädagogik und Erziehungswissenschaft: Standortbestimmung und Entwicklungsperspecktiven. Basileia, Suíça: Beltz Juvent, 2016. p.214-227.

STEINER, Rudolf. Andar, falar e pensar: a atividade lúdica.São Paulo: Antroposófica, 1994.

STEINER, Rudolf. A arte de educar baseada na compreensão do ser humano. São Paulo: Federação das Escolas Waldorf no Brasil, 2005.

ULLRICH, Heinrich. Waldorfpädagogik: eine kritische Einführung. Weinheim Basel, Suíça: Verlag Beltz, 2015.

VIGOTSKI, Lev Seminovitch. A construção do pensamento e da linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

WALLON, Henri. A evolução psicológica da criança. Rio de Janeiro: Editorial Andes, s.d.

WALLON, Henri. As origens do caráter na criança: os prelúdios do sentiment de personalidade. São Paulo: Difusão Europeia do Livro, 1971.

WALLON, Henri. Los orígenes del pensamiente en el niño. Buenos Aires: Ediciones Nueva Visión, 1976.

WALLON, Henri. Do ato ao pensamento: ensaio de psicologia comparada. Petrópolis, RJ: Vozes, 2015.

Published

2020-12-31

How to Cite

Bach Junior, J., & Flory, E. V. (2020). The Self-Consciousness and the Psychology of Steiner and Wallon. Perspectiva, 38(4), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e65302