The protagonism of K-12 students through the development of smartphone applications

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66049

Abstract

The importance of learning computational thinking in K-12 is well recognized today. Computational thinking encompasses problem solving as well as knowledge of algorithms and programming, which can be taught through the development of mobile applications. Using a visual block programming language such as App Inventor, middle school students can learn to develop functional applications for smartphones, allowing them to understand and apply concepts of computing, interface design among other skills. Adopting computational action as a pedagogical strategy allows to resolve problems in the local community, as part of computing education. In this context, the article presents a case study evaluating the learning experience of the students participating in the project "Young Programming Tutors", through the pedagogic practice "Make your first app", created by the initiative Computação na Escola/INCoD/INE/UFSC in 2018, which aims to teach computational thinking to middle school students through the development of applications. In addition, the students collaborate by teaching computing and knowledge and programming competencies to other students at their school. The results of this case study show that this pedagogical practice can contribute to the interest and motivation of the students, covering subjects with respect to their lives and community. Such perspectives tend to strengthen the construction of knowledge and the development of student skills, encouraging construction rather than just the consumption of technology

References

AIGA. (2013). The Professional Association for Design. Disponível em: https://www.aiga.org/. Acessado em 16 de abril de 2019.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Tecnologias e Currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.

ALMEIDA, M. E. B.; VALENTE, J. A. Pensamento computacional nas políticas e nas práticas em alguns países. Revista Observatório, Palmas, 5(1), p. 202-242, 2019.

ALVES, N. d. C. CodeMaster: Um Modelo de Avaliação do Pensamento Computacional na Educação Básica através da Análise de Código de Linguagem de Programação Visual. Dissertação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação (PPGCC), Universidade Federal de Santa Catarina. 2019.

BASILI, V; CALDIERA, G; ROMBACH, H. D.; The Goal Question Metric Approach, Encyclopedia of Software Engineering, 1994.

BLOCKLY (2019). Disponível: https://developers.google.com/blockly/. Acesso em: 2 de junho de 2019.

BRANCH, R. Instructional design: The ADDIE approach (2nd ed.). Nova York: Springer. 2009.

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6ªedição. São Paulo. Editora: Atlas, 2008.

GRESSE VON WANGENHEIM, C. HAUCK, J. C. R., DEMETRIO, M. F.; PELLE, R. ALVES, N. d. C.; BARBOSA, H.; AZEVEDO, L. F. (2018). CodeMaster – Automatic Assessment and Grading of App Inventor and Snap! Programs. Informatics in Education, 17(1), 117-150, 2018.

GRESSE VON WANGENHEIM, C., ARAÚJO E SILVA DE MEDEIROS G., MISSFELDT FILHO R., PETRI G., DA CRUZ PINHEIRO F., FERREIRA M. N. F., HAUCK J. C. R.. SplashCode– A Board Game for Learning an Understanding of Algorithms in Middle School. Informatics in Education, accepted for publication, 2019.

GROVER, S., e PEA, R. (2013). Computational thinking in K–12: A review of the state of the field. Educational Researcher, 42(1), 38-43.

HAUCK, J. C. R.; GRESSE VON WANGENHEIM, C.; MEDEIROS, G.; MISSFELDT FILHO, R.; ALVES, N. d. C.; LAURENTINO, S.; SANTOS, V. Jovens tutores de programação: um relato de experiência. Revista Eletrônica de Extensão UFSC, 15(29), 2018.

INICIATIVA COMPUTAÇÃO NA ESCOLA (2019). Disponível em: http://www.computacaonaescola.ufsc.br. Acessado em 6 de maio de 2019.

JUSTEN, Karla A. Desenvolvimento de um Analisador de Design de Interface no Contexto do Ensino de Computação com o App Inventor. Trabalho de Conclusão de Curso. Graduação em Ciência da Computação – Universidade Federal de Santa Catarina., 2019.

KAFAI, Y. B.; BURKE, Q. Computer programming goes back to school. Phi Delta Kappan, Phi Delta Kappan, v. 95, n. 1, p. 61-65. 2013.

KIRKPATRICK, D. L.; KIRKPATRICK, J. D. Evaluating training programs: the four levels. Berrett-Koehler Publishers, p. 379. 2006.

LYE, S. Y., KOH, J. H. L. Review on teaching and learning of computational thinking through programming: What is next for K-12? Computers in Human Behavior, 41(C), 51-61. 2014.

MIT (2019) App Inventor - about-us. Disponível em: http://appinventor.mit.edu/explore/about-us.html/. Acesso em: 8 de maio de 2019.

MISSFELDT FILHO, Raul. Desenvolvimento de uma Unidade Instrucional para Ensinar o Desenvolvimento de Apps no Ensino Fundamental com o App Inventor. Trabalho de Conclusão de Curso. (Graduação em Ciência da Computação) – Universidade Federal de Santa Catarina. 2019.

PAPERT, S. A máquina das crianças: repensando a escola na era da informática. Porto Alegre: Artes Médicas, 1994.

PÉREZ GÓMEZ, Angel. Educação na Era digital: a escola educativa. Porto Alegre: Editora Penso, 2015.

PINHEIRO, Fernando da Cruz. Modelo instrucional para o ensino de Engenharia de Software e Usabilidade voltado à Educação Básica. Programa de Pós-Graduação em Ciência da Computação – PPGCC/UFSC. 2019.

RESNICK, M. et al. Scratch: Programming for all. Communications of the ACM, 52(11), 60-67. 2009.

SBC. (2018). Ensino de Computação na Educação Básica. Disponível em: http://www.sbc.org.br/documentos-da-sbc/send/131-curriculos-de-referencia/1177-diretrizes-para-ensino-de-computacao-na-educacao-basica. Acessado em 18 de maio de 2019.

SASKATCHEWAN. Instructional Approaches: A Framework for Professional Practice. Disponível em: https://wikieducator.org/images/e/e2/Instructional-Approaches_Handbook.pdf. Acesso em: 8 junho.2019.

TISSENBAUM, M., SHELDON, J. e ABELSON, H. From Computational Thinking to Computational Action: Envisioning computing education that both teaches and empowers. Communications of the ACM, 62(3), 2019.

WANG, P. S. From Computing to Computational Thinking (1st ed.), New York: Chapman and Hall/CRC. 2015.

WOHLIN, C. et al. Experimentation in Software Engineering. Berlin: Springer-Verlag Berlin Heidelberg, 2012.

WING, J. M. Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 2006.

ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: Artmed. 1998.

ZABALA, Antoni. Enfoque globalizador e pensamento complexo: uma proposta para o currículo escolar. Porto Alegre: Artmed. 2002.

Published

2021-02-23

How to Cite

Medeiros, G. A. e S. de ., Wangenheim, C. G. von ., & Hauck, J. C. R. . (2021). The protagonism of K-12 students through the development of smartphone applications. Perspectiva, 39(1), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66049

Issue

Section

Dossiê APPrendizagem na Era Digital: (re)conhecimentos em contexto escolar