Critical interculturality in the formation of science teachers: a legacy of brazilian cooperation in East Timor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66307

Abstract

The purpose of this article is to bring to the reflection some questions and possibilities for the formation of science teachers, which emerged from the processes of implementation of the Follow-up Project of the Teacher Education Program and Portuguese Language Teaching in East Timor (PQLP), carried out by the Federal University of Santa Catarina (UFSC). These questions point to the importance of recognizing cultural diversity in the classroom, as well as proposing an understanding of culture to guide the importance of critical interculturality and decolonial formative practices. Methodologically, it is a text of a theoretical-empirical nature, based on the analysis of an experience in the scope of Brazilian educational cooperation in East Timor, which are articulated the problematization of educational assistencialism in the teacher education, based on little dialogical and without focus on the intersubjectivities of the participants. The main considerations were the need/opportunity to understand the issues related to the understanding of critical interculturality as a concept associated with pedagogical practices in various contexts, beyond those provided by south-south cooperation. In this sense, the aim is to overcome a naive, and apparently transparent, notion that relationships between cultures isolate themselves from pedagogical relationships. Thus, the contexts of teacher formation such as the PQLP, point to the recognition that the processes of globalization require a transcendence of national or ethnic scope, in order to contemplate intercultural relations in all spheres of knowledge production, among them the school, as an institution.

Author Biography

Patrícia Barbosa Pereira, Universidade Federal do Paraná, UFPR

Possui graduação em Ciências Biológicas (Bacharelado e Licenciatura), mestrado e doutorado em Educação Científica e Tecnológica, pela Universidade Federal de Santa Catarina. É professora Adjunta na Universidade Federal do Paraná, vinculada ao Departamento de Teoria e Prática de Ensino - Setor de Educação, no qual atua nos cursos graduação em Ciências Biológicas e em Pedagogia. Nesta instituição é também credenciada no Programa de Pós Graduação em Educação, na linha de Pesquisa "Cultura, Escola e Processos Formativos em Educação", e no Programa de Pós Graduação em Educação em Ciências e em Matemática, nas linhas "Formação de Professores que ensinam Ciências e Matemática" e "Ensino e Aprendizagem de Ciências e Matemática". Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação em Ciências e seu ensino/pesquisa, prioritariamente nos seguintes temas: Ensino de Ciências e Linguagem, Estudos Decoloniais e Interculturalidade no Ensino de Ciências/Biologia. Nos últimos anos tem também se dedicado à formação inicial e continuada de professores de Ciências e/ou Biologia, participado de projetos relacionados à Educação de Jovens e Adultos, além do ensino dessas mesmas disciplinas, nos níveis Médio e Fundamental de ensino.

References

CANCLINI, Néstor García. Diferentes, desiguais e desconectados. 3. ed. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2009.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Sociedade, cotidiano escolar e cultura(s): uma aproximação. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 79, p. 125-161, ago. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/8Cj5XvRTYpN3WNWbMBCbNFK/?lang=pt&format=pdf . Acesso em: 20 jun. 2020.

CANDAU, Vera Maria Ferrão. Diferenças culturais, interculturalidade e educação em Direitos Humanos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 33, n. 118, p. 235-250, jan./mar. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/QL9nWPmwbhP8B4QdN8yt5xg/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 20 jun. 2020.

CANDAU, Vera Maria Ferrão; LEITE, Miriam Soares. A Didática multi/intercultural em ação: construindo uma proposta. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 37, n. 132, p. 731-758, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/4MgkhT9RPKphNxfwCmpwR8S/?lang=pt&format=pdf . Acesso em: 20 jun. 2020.

CANDAU, Vera Maria Ferrão.; PAULO, Iliana; ANDRADE, Marcelo; LUCINDA, Maria da Consolação; SACAVINO, Susana; AMORIM, Viviane. Educação em Direitos Humanos e formação de professores(as). São Paulo: Cortez, 2013.

CANEN, Ana. Educação multicultural, identidade nacional e pluralidade cultural: tensões e implicações curriculares. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, ano 1, n. 111, p. 135-149 dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/HHcqTNq77r48nbppxtQDxGw/abstract/?lang=pt . Acesso em: 20 jun. 2020.

CANEN, Ana. Universos culturais e representações docentes: subsídios para a formação de professores para a diversidade cultural. Educação e Sociedade, Campinas, v. 22, n. 77, p. 207-227, dez. 2001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/fJp8fpWpv647wHsXrnx6sqx/abstract/?lang=pt . Acesso em: 20 jun. 2020.

CASSIANI, Suzani; LINSINGEN, Irlan von; PEREIRA, Patrícia Barbosa. (Pre)textos para pensar a cooperação educacional em Timor-Leste: algumas referências para o internacionalismo solidário. Perspectiva, Florianópolis, v. 34, p. 390-414, 2016. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/perspectiva/article/view/2175-795X.2016v34n2p390 . Acesso em: 20 jun. 2020.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. La Poscolonialidad explicada a los niños. El Tambo: Editorial Universidad del Cauca, 2005.

CHAUÍ, Marilena. Convite à Filosofia. 12. ed. São Paulo: Ática, 2000.

DALE, Roger. Globalização e Educação: demonstrado a Existência de uma “Cultura Educacional Mundial Comum” ou Localizando uma “Agenda Globalmente Estruturada para a Educação?” Educação e Sociedade, Campinas, v. 25, n. 87, p. 423-460, maio/ago. 2004. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/bJbBCJS5DvngSvwz9hngDXK/abstract/?lang=pt . Acesso em: 20 jun. 2020.

DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNAMBUCO, Marta Maria. Ensino de ciências: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2007.

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. 4. ed. Campinas: Papirus, 1995.

FLEURI, Reinaldo Matias. Intercultura e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 16-35, 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/SvJ7yB6GvRhMgcZQW7WDHsx/?format=pdf&lang=pt . Acesso em: 20 jun. 2020.

FLEURI. Reinaldo Matias. Educação Intercultural: decolonizar o poder e o saber, o ser e o viver. Visão Global, Joaçaba, v. 15, n. 1-2, p. 7-22, jan./dez. 2012. Disponível em: https://portalperiodicos.unoesc.edu.br/visaoglobal/article/view/3408 . Acesso em: 20 jun. 2020.

FREIRE, Paulo. Conscientização: teoria e prática da libertação. Uma introdução ao pensamento de Paulo Freire. 3. ed. São Paulo: Moraes, 1980.

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 42. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2005.

GEERTZ, Clifford. A Interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.

GEERTZ, Clifford. O saber local: novos ensaios em antropologia interpretativa. 5. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

KREIMER, Pablo.; THOMAS, Hernán. Un poco de reflexividad o ¿ de dónde venimos? Estudios Sociales de la Ciencia y la Tecnología en América Latina. In: KREIMER, Pablo.; THOMAS, H.; ROSSINI, Patricia; LALOUF, Alberto. (ed.). Producción y Uso Social de Conocimientos: Estudios de Sociología de la Ciencia y la Tecnología en América Latina. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes Editorial, 2004. p. 4-52.

LINSINGEN, Irlan von. Perspectiva Educacional CTS: um campo em consolidação na América Latina. Ciência & Ensino Online, Campinas, v. 1, p. 1-16, nov. 2007. Disponível em: https://wiki.sj.ifsc.edu.br/images/2/23/Irlan.pdf . Acesso em: 10 jul. 2019.

MALDONADO-TORRES, Nelson. Analítica da colonialidade e da decolonialidade: algumas dimensões básicas. In: BERNARDINO-COSTA, Joaze.; MALDONADO-TORRES, Nelson. GROSFÓGUEL, Ramón. (org.). Decolonialidade e pensamento afrodiaspórico. Belo Horizonte: Autêntica, 2019. p. 27-53.

MIGNOLO, Walter D. Histórias locais/Projetos globais. Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2003.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, nº 1, p. 15-40, abr. 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/TXxbbM6FwLJyh9G9tqvQp4v/abstract/?lang=pt . Acesso em: Acesso em: 20 jun. 2020.

ORLANDI, Eni Pulccinelli. Análise de Discurso: princípios e procedimentos. 5. ed. Campinas: Pontes, 2003.

ORLANDI, Eni Pulccinelli. Língua brasileira e outras histórias: discurso sobre a língua e ensino no Brasil. Campinas: RG, 2009.

ORLANDI, Eni Pulccinelli; MASSMANN, D. Trilogia Travessia da Diversidade: cultura e diversidade. Campinas: Pontes, 2016. v. 1.

PECHÊUX, Michel. O Discurso: estrutura ou acontecimento. Campinas: Pontes, 2006.

PEREIRA, Patrícia Barbosa. O Programa de Qualificação de Docentes e Ensino de Língua Portuguesa: um olhar para o ensino de Ciências Naturais. 2014. 305 f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014.

PEREIRA, Patrícia Barbosa; CASSIANI, Suzani; LINSINGEN, Irlan von. International educational cooperation, coloniality and emancipation the Program Teacher Qualification and Portuguese Language Teaching in East Timor and the teacher education. Revista Brasileira de Pós-Graduação, v. 12, n. 27 (abril, 2015), Brasília: CAPES, 2015. p. 193- 218, 2015.

PEREIRA, Patrícia Barbosa; SOARES NETO, Francisco Fernandes; CASSIANI, Suzani. Formação científica de professores em Timor-Leste: Análise de uma Intervenção. In: GUEDES, Maria Denise; SCARTEZINI, Raquel Antunes; BARBOSA, Alessandro Tomaz; CANARIN, Ricardo Teixeira; ROSALEN, Elisa; RAMOS, André Gonçalves; CARVALHO, Susana Silva (org.). Professores em fronteiras: pesquisas e práticas pedagógicas em Timor-Leste. Florianópolis: UFSC, 2015. p. 203-219.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. In: CASTRO-GÓMEZ, S.; GROSFOGUEL, R. (org.). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Universidad Javeriana-Instituto Pensar, 2007. p. 93-126.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder e classificação social. In: SANTOS, B. S.; MENESES, M. P. (org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010. p. 89-130.

SANTOS, Milton. Por uma outra globalização: do pensamento único à consciência universal. 11. ed. Rio de Janeiro: Record, 2004.

SOUZA, Maria Inez Salgado; ALVES, Rita de Cássia. Transnacionalização da Educação? A ajuda externa à Educação em Timor-Leste e o papel da Capes. In: SIMPÓSIO INTERNACIONAL O ESTADO E AS POLÍTICAS EDUCACIONAIS NO TEMPO PRESENTE, 4. 2008, Uberlândia. Anais do Simpósio Internacional O Estado e as Políticas Educacionais no Tempo Presente. Uberlândia: UFU, 2008. p. 1-16.

WALSH, Catherine. Introducion: (Re) pensamiento crítico y (de) colonialidad. In: WALSH, C. (org.). Pensamiento crítico y matriz (de)colonial. Reflexiones latinoamericanas. Quito: Abya-yala, 2005. p. 13-35.

WALSH, Catherine. Pedagogías decoloniales: prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Quito: Abya-Yala, 2013. Tomo I.

Published

2021-07-12

How to Cite

Pereira, P. B. (2021). Critical interculturality in the formation of science teachers: a legacy of brazilian cooperation in East Timor. Perspectiva, 39(2), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66307

Issue

Section

Dossiê Linguagem, literatura e decolonialidade: caminhos para pensar a educação em ciências