The complexity paradigm: context and grounds in teacher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66869

Abstract

In view of the recent demands for the teaching activity, it is emerging to problematize the standards of teachers’ education for the future. This article aims to discuss the context, foundations, and macro concepts developed by Edgar Morin (2006) and their implications in teaching training paradigms. The text is based on the results of a doctoral thesis developed in the Postgraduate Program in Education of the Federal University of Santa Maria, in the Line of Research Training, Knowledge, and Professional Development of teachers. The article is grounded on a qualitative research approach and organized from a bibliographic study of  Edgar Morin’s works. Such works start from the history of the Cartesian paradigm until the launching of the foundations of systemic thinking, resulting in the theory of complexity. The theoretical evidence points to the repercussions of science in the education of different historical times, as well as translates the need for teachers’ education to be focused not only on the demands of today but also on the professionals of the future.

Author Biographies

Greice Scremin, Universidade Franciscana

Pedagoga, Doutora em Educação pela Universidade Federal de Santa Maria, professora Adjunta do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana.

Silvia Maria de Aguiar Isaia, Universidade Federal de Santa MariaUniversidade Franciscana

Doutora em Educação, professora Adjunta do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática da Universidade Franciscana.

References

AL-YAQOUT, Ghada; NICKOLAJEVA, Maria. Re-conceptualising picturebook theory in the digital age. Nordic Journal of ChildLit Aesthetics. v.6, 2015.

BEHRENS, M. A. Docência universitária num paradigma da complexidade: possibilidades de formação continuada no stricto sensu. Revista Diálogo Educacional, Curitiba, v.10, n.29, p. 27-44, jan./abr. 2010.

BEHRENS, M. A. Formação continuada dos professores e a prática pedagógica. Curitiba: Champagnat, 1996.

BEHRENS, M. A. O paradigma da complexidade na formação e no desenvolvimento profissional de professores universitários. Revista Educação. Porto Alegre/RS, ano XXX, n.3 (63), p. 439-455, set./dez. 2007.

BEHRENS, M. A. O paradigma emergente e a prática pedagógica. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

DESCARTES, R. Discuso do método. Trad. Maria Hermantina Galvão. 1a ed. 3a tiragem. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

KUHN, T. A estrutura das revoluções científicas. 16 ed. São Paulo: Perspectiva, 2001.

LEBERT, G. Transdisciplinaridade e educação. In: MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Trad. Flávia Nascimento. 9 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010. 528-532p.

MORIN, E. Introdução ao pensamento complexo. Trad. Eliane Lisboa. Porto Alegre: Sulina, 2006. 120p.

MORIN, E. O método 3 – O conhecimento do conhecimento. Trad. Juremir Machado da Silva. 4 ed. Porto Alegre: Sulina, 2008b. 286p.

MORIN, E. Os desafios da complexidade. In: MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Trad. Flávia Nascimento. 9 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010. 559-567p.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Trad. Catarina Eleonora F. Da Silva e Jeanne Sawaya. 2.ed – São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2000.

MORIN, E. Saberes globais e saberes locais: o olhar transdisciplinar. Participação de Marcos Terena. Rio de Janeiro: Garamond, 2008a.

MORIN, E.; LE MOIGNE, J.-L. A Inteligência da Complexidade. São Paulo: Petrópolis, 2000.

MORIN, Edgar. A cabeça bem feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. Trad. Eloá Jacobina. 19ed. Rio de Janeiro: 2011.128p.

ROSNAY, J. de. Conceitos e operadores transversais. In: MORIN, E. A religação dos saberes: o desafio do século XXI. Trad. Flávia Nascimento. 9 ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2010. 493-499p.

SCREMIN, G. Tecido complexo formativo docente: repercussões dos conhecimentos específicos das áreas nos processos formativos das licenciaturas. Tese de Doutorado. UFSM, Programa de Pós-graduação em Educação: Santa Maria, RS, 2014.

TORRES, J. J. M. Teoria da complexidade: uma nova visão de mundo para a estratégia. In: Anais do I Encontro Brasileiro de Estudos da Complexidade – PUC, PR, Curitiba, PR, Brasil, 2005.

Published

2021-02-23

How to Cite

Scremin, G., & Isaia, S. M. de A. (2021). The complexity paradigm: context and grounds in teacher education. Perspectiva, 39(1), 1–17. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e66869