School daily life and scientific justification of pedagogical practice: contradictions, distances and perspectives of struggling in the field of human development

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67171

Abstract

In this paper, we seek to reflect on a possible contradiction between the high production of knowledge of the humanities in education and the finding of a growing loss of the quality of basic education in the country. We question the possibility of a possible distance of the educative practice regarding the humanizing and civilizatory project near the notion of paideia, in particular by the imposition of economic demands with sparing redistribution of resources and the absence of social self-realization opportunities, creating resentment in a significant part of society. In the end, we pointed to a need of retaking the exercise of the appreciation of struggles for ethical recognition, the qualitative appreciation of social relationships, as well as, the practice focused on the emancipation of subjects while the foundation of the education sciences and the school itself. In order to produce this reflection, we adopted the path of a theoretical essay due to its reflexive and interpretative nature. 

Author Biographies

Jeferson Luis da Silva, Universidade La Salle - Canoas, RS

Doutorando e Mestre em educação pela Universidade La Salle, na linha de pesquisa, Culturas, Linguagens e Tecnologias na Educação. Graduado em Filosofia (Licenciatura e Bacharelado) pelo Centro Universitário La Salle. 

Cleber Gibbon Ratto, Universidade La Salle - Canoas, RS

Pesquisador do CNPq. Psicólogo pela Universidade Católica de Pelotas. Psicoterapeuta. Membro do Centro de Estudos Psicanalíticos de Porto Alegre (CEPdePA). Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS). Tem experiência nas áreas da Psicologia, Psicanálise e Educação, atuando principalmente nos temas ligados aos fundamentos filosóficos dessas áreas. Discute temas ligados à subjetividade, cultura contemporânea, juventudes e novas sociabilidades. Atualmente é pesquisador do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado/Doutorado) da Universidade La Salle (UNILASALLE), do qual foi coordenador adjunto (2012-2016). Foi pesquisador e docente colaborador do Mestrado Profissional em Reabilitação e Inclusão do Centro Universitário Metodista - IPA (2014-2018). Membro do Comitê Científico da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED). Integrante do Comitê de Assessoramento da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul - FAPERGS (Educação e Psicologia). Avaliador de Cursos de Graduação do SINAES - MEC/INEP. Foi coordenador do Curso de Psicologia do Centro Universitário Metodista - IPA (2008-2010). Líder do Grupo de Pesquisa "Cultura contemporânea, Sociabilidades e Práticas Educativas (CNPQ).

Elmer Erico Link, Universidade La Salle - Canoas, RS

Doutorando em Educação e Mestre em Educação na Unilassale, Psicólogo, Pedagogo, Teólogo, Universidade Luterana do Brasil - ULBRA

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Published

2020-12-31

How to Cite

Silva, J. L. da, Ratto, C. G., & Link, E. E. (2020). School daily life and scientific justification of pedagogical practice: contradictions, distances and perspectives of struggling in the field of human development. Perspectiva, 38(4), 1–18. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2020.e67171