Aesthetic and esthesic experiences: image reading with children from / in early childhood education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67437

Abstract

This paper endeavors to reflect on praxis in Early Childhood Education, aimed at aesthetic experiences, based on the reading of images. The Robert William Ott method is used, as it is assumed that it helps children to appropriate aesthetic codes, however, it points to the need to rethink practices with image reading from an experience performed in educational practice with three-year-old children. It discusses the need to explore the different areas of knowledge of Art Teaching, not dichotomizing them and searching, in Lev Semenovich Vigotski, bases to understand how the process of artistic-cultural appropriation in childhood. It concludes that pedagogical practices should enable children to try and experience activities that broaden their possibilities of knowing and enriching their artistic-cultural repertoires.

Author Biography

Margarete Sacht Góes, Universidade Federal do Espírito Santo - Ufes

Margarete Sacht Góes é Doutora em Educação, Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação e Linguagens, Licenciada em Educação Artística e Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. Atualmente é professora da Universidade Federal do Espírito Santo. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Ensino da Arte na Educação infantil (GEPAEI) e realiza pesquisas sobre o ensino da Arte para esse segmento da Educação Básica, além de produzir materiais educativos e teóricos que contribuem para a formação inicial e continuada de professores.

References

AMARAL, Arleandra Cristina Talin. Com a palavra as crianças: algumas reflexões sobre as relações raciais na escola. In: 34ª Reunião Anual da ANPED. Caxambu/MG, 2011. Disponível em: http://www.34reuniao.anped.org.br/images/trabalhos/GT21/GT21-1058%20int.pdf. Acesso em 22 de julho de 2018.

ARAÚJO, Gustavo Cunha; OLIVEIRA, Ana Arlinda. Sobre métodos de leitura de imagem no ensino da arte contemporânea. Imagens da Educação [online], v. 3, n. 2, p. 70-76, 2013.

BARBOSA, Ana Mae (Org.). Arte/Educação Contemporânea: consonâncias internacionais. São Paulo: Cortez, 2005.

BARBOSA, A. M. A Imagem no ensino da arte: anos 1980 e novos tempos. 9. ed. São Paulo: Perspectiva, 2014.

ARIÈS, Philippe. História social da infância e da família. Tradução de D. Flaksman. Rio de Janeiro: LCT, 1978.

BRASIL. Ministério da Educação. Pacto Nacional pela Alfabetização na Idade Certa. A arte no ciclo de alfabetização. Caderno 6. Brasília, 2015.

BRASIL. Referencial Curricular Nacional para a Educação Infantil (RCNEI, 1998). Disponível em: http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/volume3.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.

BRASIL. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI, 2010). Disponível em: http://ndi.ufsc.br/files/2012/02/Diretrizes-Curriculares-para-a-E-I.pdf. Acesso em: 20 jan. 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC, 2017). Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 24 jul. 2017.

FERRAZ, Maria Heloisa Correa de Toledo; FUSARI, Maria Felisminda de Resende. Metodologia do ensino da arte: fundamentos e proposições. São Paulo: Cortez, 2009.

HERNÁNDEZ, Fernando. Cultura visual, mudança educativa e projeto de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas Sul, 2000.

LURIA, Alexander Romanovich. O desenvolvimento da escrita na criança. In: VIGOTSKI, Lev Semenovich; LURIA, Alexander Romanovich; LEONTIEV, Alexis Nikolaevich. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 4. ed. São Paulo: Icone, 2010.

MARTINS, Miran Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos na cultura. São Paulo: Editora Arte por escrito; Rizoma Cultural; Content Stuff: 2008.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa; GUERRA, Maria Terezinha Telles. Didática do ensino de arte. São Paulo: FTD, 1998.

OSTETTO, Luciana Esmeralda. Educação infantil e Arte: sentidos e práticas possíveis. 2005. Disponível em: https://acervodigital.unesp.br/bitstream/123456789/320/1/01d14t01.pdf. Acesso em: 13 dez. 2017.

OTT, Robert William. Aprendendo a olhar: a educação orientada pelo objeto em museus e escolas. São Paulo: MAC, 1989.

OLIVEIRA, Sandra Ramalho. Imagem também se lê. São Paulo: Edições Rosari, 2009.

SOUZA, Solange Jobim. Re-significando a Psicologia do Desenvolvimento: uma contribuição crítica à pesquisa da infância. In: KRAMER, Sonia; LEITE, Maria Isabel. (Org.). Infância: fios e desafios à pesquisa. Campinas: Papirus, 1996.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A construção do pensamento e da linguagem. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2000.

Published

2021-03-03

How to Cite

Góes, M. S. (2021). Aesthetic and esthesic experiences: image reading with children from / in early childhood education . Perspectiva, 39(1), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67437

Most read articles by the same author(s)