Women in the top magistory labor market

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67713

Abstract

This study analyzes the historical insertion of women in the labor market and their relationship with education. It discusses the persistence of gender inequality between men and women in Brazil and the long road to be followed, in order to overcome this social phenomenon, especially regarding ethnic-racial dimensions that challenge the ways of life of Afro-descendant women. It makes use of bibliographical and documentary research, addressing three main aspects: 1) the issue of the sexual division in the labor market, which includes the gender inequalities in the use of time for dedication to the occupation, the care with the family, the imposition of multiple working days; 2) the relation between achievements in educational trajectories and performance in the labor market, especially in the conflicts of insertion of women in the teaching profession; and, 3) the need for public policies that encourage the equitable participation of women in the labor market. The results evidenced the need for public policies based on principles of transversality, intersectionality, and intersectionality, aiming at the distribution of competencies (political, institutional, and administrative) focused on increasing networks to strengthening the economic autonomy of women through schooling and participation in the labor market, without obliterating that there are specifics for Afro-descendants, lesbians, rural women, among others.

Author Biographies

Raimunda Nonata da Silva Machado, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Docente do Departamento de Educação II/UFMA e do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) – Brasil. É coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisa sobre Educação das Relações Étnico-Raciais e de Gênero (NEPERGE/UFMA) e do Projeto de Pesquisa: Professora Afrodescendente no Magistério Superior: vozes epistêmicas. Atua como pesquisadora no Grupo de Estudo e Pesquisa sobre Educação, Mulheres e Relações de Gênero (GEMGe/UFMA) e no Núcleo de Pesquisa e Estudos RODA GRIÔ-GEAfro: gênero, educação e afrodescendência (UFPI).

Ana Carla de Melo Almeida, Universidade Federal do Maranhão (UFMA) Universidade CEUMA

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Maranhão (UFMA) e Docente da Universidade CEUMA. Desenvolve estudos no Projeto de Pesquisa: Professora Afrodescendente no Magistério Superior: vozes epistêmicas (MAfroEduc)

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Published

2021-05-11

How to Cite

Machado, R. N. da S., & Almeida, A. C. de M. (2021). Women in the top magistory labor market. Perspectiva, 39(2), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e67713