Space, art and expression in teacher education: illumination of the sensitive
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70456Abstract
Research result that aimed to analyze the contributions of poetic, symbolic, and expressive space-time in the education of preschool teachers, this paper presents and discusses the proposal called “Studio of the Sensitive”. Created in the context of research and structured in ten meetings supported by expressive resources that dialogue with art and other cultural devices - art therapy, bibliotherapy, circular dance, and creative writing -, the “Studio of the Sensitive” was developed with a group of eight teachers of Early Childhood Education of the public network of education. The theoretical-methodological assumptions of analytical and archetypal psychology and autobiographical approaches supported the conduct of the proposal and the research as a whole. Field notes (resonance notebook), photographs of the process, and narrative-expressive material created by the participants constituted the data set. From the textual and imaging narratives of the teachers, numerous symbols emerged. On the one hand, it was noted the recurrence of the symbols “tree” and “birds”, which, due to their significance in the context, were illuminated in the analyzes, presenting themselves as structuring contents of the path of individuation, signaling the paths of aesthetic teacher education. On the other hand, the nest built by means of the “Studio of the sensitive” format, as a space for creation, a plurality of languages, and self-knowledge, revealed aspects that may inspire proposals for teacher education that integrate sensitive and perceptible knowledge. The quality of the times and spaces, the expressive possibilities of the materialities, and the available resources proved to be elements that generate singular poetics, decisive to fertilize the recognition and expansion of the aesthetic and psychic sense in education.
References
ALBANO, A. A. O espaço do desenho: a educação do educador. 15. ed. São Paulo: Loyola, 2012.
BACHELARD, G. O ar e os sonhos. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
BARTON, A. Danças circulares: dançando o caminho sagrado. São Paulo: TRIOM, 2012.
BRAQUE, G. Gênios da Pintura. Fascículo 28. São Paulo: Abril Cultural, 1967.
BRASIL. Resolução Nº 1, de 15 de maio de 2006. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 92, p. 11-12, 16 maio 2006.
BRASIL. Resolução No 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 124, p. 8-12, 2 jul. 2015.
CABRAL, A. Palavra na Berlinda. Rio de Janeiro: Ibis Libris, 2011.
CHEVALIER, J.; GHEERBRANT, A. Dicionário de símbolos: (mitos, sonhos, costumes, gestos, formas, figuras, cores, números). Rio de Janeiro: José Olympio, 2012.
CORALINA, C. Melhores poemas/Cora Coralina. Seleção e apresentação Darcy França Denófrio. 2. ed. São Paulo: Global, 2004.
DAHLKE, R. Mandalas: formas que representam a harmonia do cosmos e a energia divina. São Paulo: Pensamento, 1984.
DELORY-MOMBERGER, C. Abordagens metodológicas na pesquisa biográfica. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, v. 17, n. 51, p. 523-536, set./dez. 2012.
FOLQUE, M. A. A formação de educadores de infância: da exigência e complexidade da profissão ao projeto de formação na UniverCidade de Évora. Poiésis, Tubarão, v. 12, n. 21, p. 32-56, jan./jun. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.19177/prppge.v12e21201832-56
GAMBINI, R. Sonhos na escola. In: SCOZ, B. (org.). (Por) Uma educação com alma: a objetividade e a subjetividade nos processos ensino/aprendizagem. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2001. p. 103-157.
GULLAR, F. Toda poesia. Rio de Janeiro: José Olympio, 2015.
HILLMAN, J. O pensamento do coração e a alma do mundo. Campinas: Verus, 2010a.
HILLMAN, J. Re-vendo a psicologia. Petrópolis: Vozes, 2010b.
HOLM, A. Fazer e Pensar Arte. São Paulo: MAM-SP, 2005.
JECUPÉ, K. W. Tupã Tenondé: A criação do Universo, da Terra e do Homem segundo a tradição Guarani. São Paulo: Petrópolis, 2001.
JOSSO, M. Experiências de vida e formação. São Paulo: Cortez, 2004.
JUNG, C. G. Estudos Alquímicos. Petrópolis: Vozes, 2002.
JUNG, C. G. Memórias, sonhos, reflexões. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1975.
LATINI, M. Fio de Prumo. Rio de Janeiro: 7Letras, 2006.
MATTOS, B. Mandalas: arte têxtil, meditativa e terapêutica. Apostila oferecida aos participantes de cursos de mandalas têxteis Bel Mattos – São Paulo, [200-?]. (Digitado).
NERUDA, P. Confesso que vivi – memórias. São Paulo: Círculo do Livro, 1992.
NÓVOA, A. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto Editora, 2007. p. 11-30.
OSTETTO, L. E. Danças circulares na formação de professores: a inteireza do ser na roda. Florianópolis: Letras Contemporâneas, 2014.
OSTETTO, L. E. Sobre a organização curricular da Educação Infantil: conversas com professoras a partir das Diretrizes Curriculares Nacionais. Revista Zero-a-seis, Florianópolis, v. 19, n. 35, p. 46-68, jan./jun. 2017. DOI: https://doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p46
OSTETTO, L. E.; SILVA, G. D. de B. Formação docente, Educação Infantil e arte: entre faltas, necessidades e desejos. Revista Educação e Cultura Contemporânea, Rio de Janeiro, v. 15, n. 41, p. 260-287, 2018. DOI: DOI10.5935/2238-1279.20180077PDF
OSTROWER, F. Criatividade e processos de criação. Petrópolis: Vozes, 1989.
OUAKNIN, M. Biblioterapia. São Paulo: Edições Loyola, 1996.
PARMEGGIANI, R. A lição das árvores. São Paulo: Editora DSOP, 2013.
PETIT, M. A arte de ler ou como resistir à adversidade. São Paulo: Editora 34, 2009.
PHILIPPINI, A. Arteterapia: métodos, projetos e processos. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2013.
PHILIPPINI, A. Linguagens e materiais expressivos em arteterapia: uso, indicações e propriedades. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2009.
PROTETI, J. Árvore. São Paulo: Cortez, 2014.
SEIXAS, C. Vagar sem pressa no esconderijo da vida alada. 2018. 204 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2018.
SEIXAS, C. Vivências em biblioterapia: práticas do cuidado através da literatura. Niterói: Edição da autora, 2014.
SILVEIRA, N. Imagens do inconsciente. 2. ed. Rio de Janeiro: Alhambra, 1982.
SOUSANIS, N. Desaplanar. São Paulo: Veneta, 2017.
VECCHI, V. Arte e criatividade em Reggio Emilia: explorando o papel e a potencialidade do ateliê na educação da primeira infância. São Paulo: Phorte, 2017.
WOSIEN, B. Dança: um caminho para a totalidade. São Paulo: TRIOM, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Luciana Esmeralda Ostetto, Cristiana Garcez dos Santos Seixas
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.