Preacarization of work and professor sickness in multicampia contexts: a case study on substitute professors of Bahia state university – UNEB

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70780

Abstract

Such a paper analyzes the processes of the precariousness of the work, in contemporary circumstances, of substitute professors working in a public, state, multicampi and multirregional university, present in the 24 territories of identities of the State of Bahia. In this scenario, it highlights the perspective of university professors with temporary contracts and their representations about the working conditions and relationships they reproduce by considering the nature of the bond to which they are submitted and, also, the specificities multicampi configuration. The research was based on the analytical Druck’s (2007; 2011) assumptions, Alves (2013), Dejours (2015) and Standing (2014). The results obtained, products of the triangulation of techniques such as bibliographic analysis, documentary analysis and semi-structured interviews, point to the experience of these professionals in precarious environments that trigger illnesses and weaknesses of every order by distancing them from the perspective of hiring permanent and stable bonds, compatible with the real needs and functions of such social institutions.

Author Biographies

Liane Nascimento dos Santos, Universidade do Estado da Bahia- UNEB

Professora Titular do Departamento de Educação (DEDC- I) da Universidade do Estado da Bahia- UNEB, Professora Permanente do Programa de Mestrado Profissional Gestão e Tecnologia Aplicadas à Educação (Gestec)- UNEB, atuando na área de concentração de Gestão da Educação e Redes Sociais, Professora Permanente do Mestrado Profissional em Educação de Jovens e Adultos- MPEJA ( UNEB), atuando na Linha Educação e Trabalho. Pesquisadora associada ao Centro de Pesquisa em Educação e Desenvolvimento Regional -CPEDR da UNEB. Lidera os grupo de pesquisa : Interculturalidades, Gestão da Educação e Trabalho- InterGesto e é vice-líder do grupo de pesquisa Educação, Etnicidade e Desenvolvimento Regional ambos Certificados pelo CNPQ. Foi Vice-Reitora da Universidade do Estado da Bahia (2014-2017), Doutora em Ciências Sociais (UFBA), com Mestrado e Bacharelado em Ciências Sociais ( UFBA). É Especialista em Direito Constitucional dos Afro-descendentes ( UNEB). Formação em Gestão Universitária pela Royal Roads University- Canadá. Tem experiência nas áreas Teoria Social, História e Cultura Afro-Brasileira e , Metodologia da Pesquisa,atuando principalmente nos seguintes temas: Educação e Trabalho, Gestão UNIVERSITARIA, Relações Raciais, Vulnerabilidades e Desigualdades, Representações e Reconhecimento Social, informalidade e Desenvolvimento Regional

Jailson Braga Brandão, UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA (UNEB)

PROFESSOR ASSISTENTE DO DEPARTAMENTO DE CIÊNCIAS HUMANAS (DCH) DA UNIVERSIDADE DO ESTADO DA BAHIA. AREA DE PSICOLOGIA.

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Published

2021-03-17

How to Cite

Santos, L. N. dos, & Brandão, J. B. . (2021). Preacarization of work and professor sickness in multicampia contexts: a case study on substitute professors of Bahia state university – UNEB. Perspectiva, 39(1), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e70780