A study about educational practices of mediation of conflicts in educational orientation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71217

Abstract

This article has its objective to describe, analyze and explain the educational practices of mediation of conflicts of the educational counselors. The discussion is justified by the limits of theoretical production about the theme and by the contributions to the practices of mediation in which education professionals, students, and relatives are involved. The study was based on historical and dialectical materialism, on conceptual and historical elements about the notion of mediation and of conflict, and on contributions of authors of the field of educational orientation. Methodologically, it used semi-structured interviews performed with four educational counselors that, at the moment of this research, worked at public schools. The results are presented in four categories of analysis: a) Formation and experience, where it’s discussed the lack of specific educative practices regarding the advisors’ work, besides the meager theoretical material available; b) organization and work division, where the reproduction of the capitalist practices of work divisions in these advisors’ practice is clear; c) educative practices of conflict mediation, where it’s described the complex weft of activities done by those workers and d) professional identity, a topic where it’s approached the dilemmas that stem from the many roles they perform.

Author Biographies

Adriana Janice Lenz, Escola Municipal de Ensino Fundamental Prof. José Ferrugem.

Graduada em Pedagogia, Habilitação Orientação Educacional e mestre em Educação pela Universidade de Santa Cruz do Sul. Pós-Graduada em Psicopedagogia Institucional e em Transtornos do Desenvolvimento na Infância e na Adolescência. Integrante do grupo de pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação (UNISC). Atualmente é Orientadora Educacional da Escola Municipal de Ensino Fundamental Professor José Ferrugem. Atua nos seguintes temas: Orientação Educacional, Educação Sexual, Resolução de Conflitos e Violência Escolar, Planejamento e Projeto Político-Pedagógico.

Moacir Fernando Viegas, PPGEDU Universidade de Santa Cruz do Sul - Unisc

Graduado em Pedagogia - Séries Iniciais, mestre e doutor em Educação pela pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Pós-doutor em Psicologia do Trabalho pela Universidad Autónoma de Barcelona. Professor Adjunto da Universidade de Santa Cruz do Sul, atuando na graduação e na pós-graduação stricto sensu, fazendo parte, nessa última, da linha de pesquisa Educação, Trabalho e Emancipação, do mestrado e doutorado em Educação. Os projetos de pesquisa em curso centram-se nos temas trabalho docente, educação e trabalho, educação e saúde, trabalho emocional e gênero. Atualmente exerce a coordenação adjunta do PPGEdu.

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Conflito. In: Dicionário de política. 4. ed. Brasília: EDUnB, 1992, p. 225-230.

BURGUET, Marta. Diante do conflito... uma aposta na educação. In: VINYAMATA, Eduard (Org.). Aprender a partir do conflito: conflitologia e educação. São Paulo: Artmed, 2005, p. 41-49.

CURY, Carlos Roberto Jamil. Educação e contradição: elementos metodológicos para uma teoria crítica do fenômeno educativo. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2000.

DURKHEIM, Émile. Método para determinar essa função. In: Da divisão do trabalho social. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1999, p. 32-37.

FERNANDES, António Teixeira. Análise Social. Vol. XXVIII, 1993, p. 787-828. Disponível em: <http://analisesocial.ics.ul.pt/documentos/1223292608S8kUR1qx0Wa77QV4.pdf>. Acesso em 13 mai. 2015.

GADOTTI, Moacir. Educação e poder: introdução à pedagogia do conflito. 13. Ed. São Paulo: Cortez, 2003.

GARCIA, Regina Leite. Especialistas em educação: os mais novos responsáveis pelo fracasso escolar. In: ALVES, Nilda; GARCIA, Regina L. (Org.). O fazer e o pensar dos supervisores e orientadores educacionais. 7. ed. São Paulo: Loyola, 2001.

GRINSPUN, Mirian P. S. Z. Autonomia e ética na escola: o novo mapa da educação. São Paulo: Cortez, 2014.

JAPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Mediação. In: Dicionário básico de filosofia. 3. Ed. Rio de Janeiro, 2001, p. 127-127.

KOSIK, Karel. Dialética do concreto. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

LUCENA, Carlos. O pensamento educacional de Émile Durkheim. Revista HISTEDBR On-line. Campinas, n. 40, 2010, p. 295-305, Disponível em: http://www.histedbr.fae.unicamp.br/revista/edicoes/40/art18_40.pdf. Acesso em: 17 mar. 2016.

MOORE, Christopher W. O processo de mediação: estratégias práticas para a resolução de conflitos. 2. Ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

NAZARETH, Eliana Riberti. Mediação: o conflito e a solução. São Paulo: Arte Paubrasil, 2009.

OLIVEIRA, Edson Moreira de; ALMEIDA, José Luís Vieira de; ARNONI, Maria Eliza Brefere. Mediação dialética na educação escolar: teoria e prática. São Paulo: Ed. Loyola, 2007.

SIMMEL, Georg. A natureza sociológica do conflito: conflito e estrutura do grupo. In: MORAES FILHO, Evaristo (Org.). Simmel. São Paulo: Ática, 1983, p. 122-134.

SOARES, Ângelo. As emoções do care. In: HIRATA, Helena; GUIMARÃES, Nadya Araújo (Org.). Cuidado e cuidadoras: as várias facetas do care. São Paulo: Atlas, 2012, p. 44-60.

TZU, Sun. A arte da guerra. Porto Alegre: L&PM, 2000.

VASCONCELOS, Carlos Eduardo. Mediação de conflitos e práticas restaurativas. São Paulo: Método, 2008.

WEBER. Max. Conceitos sociológicos fundamentais: metodologia das ciências sociais. Campinas: Cortez/Unicamp, 1992.

Published

2021-06-07

How to Cite

Lenz, A. J., & Viegas, M. F. (2021). A study about educational practices of mediation of conflicts in educational orientation. Perspectiva, 39(2), 1–19. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e71217