The Educational Experience in Theodor Adorno’s Aesthetic-Philosophical Reflections
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e76950Abstract
In an attempt to do justice to the title of this essay, I will pursue the following concepts in Theodor Adorno’s aesthetic, philosophical and educational works: experience; philosophical experience; aesthetic experience; educational experience. I will try to examine these concepts in dialogue with the courses and books of the Frankfurt thinker: Introducción a la dialéctica (1958, course); Estética (1958/1959, course); Dialética negativa (1966, book); Teoria Estética (1970, book); Educação e Emancipação (1971, collection). The theoretical-methodological axes to be analyzed in order to achieve the objectives are called: The concept of experience in Hegel’s Phenomenology of Spirit; The experience of dialectics from the thing and not from the method; The privilege of philosophical experience as a tour de force of negativity; The dialectics of aesthetic experience: its mimetic-somatic moment; its dissonant and utopian dimension; The aesthetic experience as a temporary suspension of the principium individuationis; The aesthetic-philosophical experience as educational experience.
References
ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 2. ed. Tradução de Alfredo Bosi. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
ADORNO, Theodor. Minima moralia: Reflexões a partir da vida danificada. Tradução de Luiz Eduardo Bicca. São Paulo: Ática, 1992.
ADORNO, Theodor. Notas marginais sobre teoria e práxis. In: ADORNO, Theodor. Palavras e sinais: modelos críticos. Tradução de Maria Helena Ruschel. Petrópolis: Vozes, 1995a. p. 202-129.
ADORNO, Theodor. Educação após Auschwitz. In: ADORNO, Theodor. Educação e emancipação. Tradução de Wolfgang Leo Maar. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995b. p. 119-138.
ADORNO, Theodor. A arte é alegre? In: RAMOS-de-OLIVEIRA, Newton; ZUIN, Antônio A. S.;
PUCCI, Bruno (org.). Teoria crítica, estética e educação. Tradução de Newton Ramos-de-Oliveira. Campinas: Autores Associados; Piracicaba: Unimep, 2001. p. 11-18.
ADORNO, Theodor. O Ensaio como Forma. In: ADORNO, Theodor. Notas de Literatura I. Tradução de Jorge de Almeida. São Paulo: Duas Cidades, 2003. p. 15-45.
ADORNO, Theodor. Dialética Negativa. Tradução de Marco Antonio Casanova. São Paulo: EdUnesp, 2009.
ADORNO, Theodor. Teoria Estética. 2. ed. Tradução de Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 2011.
ADORNO, Theodor. Introducción a la dialéctica. Tradução de Mariana Dimópulos. Buenos Aires: Eterna Cadencia Editora, 2013a. Originalmente publicado em 1958.
ADORNO, Theodor. Estética. Tradução de Silvia Schwarzböck. Buenos Aires: Las Cuarenta, 2013b. Originalmente publicado em 1958/1959.
BENJAMIN, Walter. Sobre alguns temas em Baudelaire. In: BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. Tradução de José Carlos M. Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense, 1989. p. 103-150. (Obras Escolhidas, v. 3).
BENJAMIN, Walter. Sobre o conceito de História. In: BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. 6. ed. Tradução de Sérgio Rouanet. São Paulo: Brasiliense, 1993. p. 222-234.
CONHECER. In: HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001. p. 802.
LIMA VAZ, Henrique C. de. Senhor e Escravo: uma parábola da Filosofia Ocidental. In: LIMA VAZ, Henrique C. de. Ética e Direito. São Paulo: Edições Loyola, 2002. p. xx-xx.
EXPERIÊNCIA. In: HOUAISS, Antônio. Dicionário Houaiss da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001. p. 1.287.
PUCCI, Bruno. O privilégio da experiência filosófica no processo educacional. Revista Comunicações, Piracicaba, v. 23 n. 3, p. 145-155, 2016. Disponível em: https://bit.ly/3FJ2rQ1. Acesso em: 20 dez. 2021.
PUCCI, Bruno. A experiência estética na formação de professores. Revista Devir Educação, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 4-15, nov. 2018. Disponível em: https://bit.ly/3FiFfYL. Acesso em: 20 nov. 2021.
SCHOPENHAUER, Arthur. O mundo como vontade e representação. Tradução de Jair Barboza. São Paulo: EdUnesp, 2005. p. 265-272. Livro III.
SILVA, Felipe R. da. A relação ontológica entre tédio e esclarecimento e sua possível contribuição para a Educação e a Moral. 2019. 224 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2019. Disponível em: https://bit.ly/3eu70C9. Acesso em: 20 nov. 2021.
ZUIN, Antônio; PUCCI, Bruno; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton. A potencialidade e a atualidade da dialética negativa. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton. Adorno: o poder educativo do pensamento crítico. Petrópolis: Vozes, 1999. p. 75-94.
ZUIN, Antônio; PUCCI, Bruno; LASTÓRIA, Luiz Nabuco. A fricção do conceito com o não conceitual na dialética negativa. In: PUCCI, Bruno; ZUIN, Antônio; RAMOS-DE-OLIVEIRA, Newton. 10 Lições sobre Adorno. Petrópolis: Vozes, 2015. p. 55-64.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Bruno Pucci

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
