Scientific and technological education and literature: a reading of José Saramago's The Cave

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e77506

Abstract

Several authors have indicated the potential of the articulation between literature and natural sciences. In agreement with this perspective, in this article we aim to analyze the contributions of a literary text to the discussion of the social implications of science and technology. We chose as a focus of analysis a literary text that does not have an explicit intention to approach science themes. This type of approach, also proposed by other authors, has been the subject of our recent research. We understand that when proposing the reading of literary texts for science education, we open space to contemplate the complexity of social relations, locating science in this context. Thus, the book The Cave, by José Saramago, will be the focus of our analysis. The text was chosen in view of its potential for the development of discussions on the relationship between science and technology, as well as to critically point out the modes of production and consumption founded by colonial and capitalist logic. In addition, the study allows to deepen the understanding of reading as being a form of authorship and points out possible contributions from this perspective to think about reading in science education.

Author Biographies

Patrícia Montanari Giraldi, Universidade Federal de Santa Catarina.

Professora Associada vinculada ao Departamento de Metodologia de Ensino  da Universidade Feceral de Santa Catarina e Programa de Pós-Graduação em Educação Científica e Tecnológica.

Cecília Galvão, Universidade de Lisboa.

Professora Catedrática do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

References

ACHINTE, Adolfo Albán. Pedagogías de la Re-existencia: artistas indígenas y afrocolombianos. In: WALSH, Catherine (ed). Pedagogías decoloniales: Prácticas insurgentes de resistir, (re)existir y (re)vivir. Tomo I, Ediciones AbyaYala, Quito, 2013, pp. 443-468.

ALMEIDA, Maria José P. Discursos da Ciência e da Escola: Ideologia e Leituras Possíveis. 1. ed. Campinas-São Paulo: Mercado de Letras, v. 1., 120 p., 2004.

ANDRADE, Inez B. ; ROCHA, Marcele; VERMELHO, Cristina; MARTINS, Isabel G. R. . Uma análise dos trabalhos apresentados no ENPEC sobre Leitura e Educação em Ciências. In: X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2015, Águas de Lindóia, SP. X Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2015. v. único.

ARAUJO, Marlucia. S. ; BEKMAN, Luciana S. ; SILVA, Josias F. ; BARROSO, Rosimeri R. . Abordagem da leitura no ensino de ciências: um estudo a partir das pesquisas produzidas nos Encontros Nacionais de Pesquisas em Educação em Ciências (ENPECs) 2005 a 2015. In: XI ENPEC - Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017, SANTA CATARINA. XI ENPEC. RIO DE JANEIRO: ABRAPEC - Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, 2017.

BARBOSA, Alessandro.; CASSIANI, Suzani. Efeitos de colonialidade no currículo de ciências do ensino secundário em Timor-Leste. Dynamis (FURB. Online), v. 21, 2015, p. 3-14

CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: Vários escritos. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/Ouro sobre Azul, 2004, p. 169-191.

CASSIANI, Suzani. Reflexões sobre os efeitos da transnacionalização de currículos e da colonialidade do saber/poder em cooperações internacionais: foco na educação em ciências. Ciência e Educação (UNESP), v. 1, 2018, p. 225-244.

CASSIANI, Suzani; FLÔR, Cristhiane C. O que dizem os estudos da linguagem na educação científica? Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências. Vol. 11; n 2, 2011

DORNELES, Dionia E.; GIRALDI, Patricia M. Diálogos inspirados em Carolina Maria de Jesus: decolonialidade na formação de professoras(es) de ciências. Educação, Cultura e Sociedade, v. 9, p. 11-24, 2019.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

FOUCAULT, Michel. O Que É um Autor?. Trad. José A. Bragança de Miranda e António Fernando Cascais. Lisboa: Passagem, [1969] 1992.

FOUCAULT, Michel. A Ordem do Discurso. Trad. Laura Fraga de Almeida Sampaio. São Paulo: Loyola, 1996.

GALVÃO, Cecília. Ciência na literatura e literatura na ciência. N3, Interacções, 2006, p-32-51.

GIRALDI, Patricia M. Leitura e escrita no ensino de ciências: espaços para produção de autoria. 2010, 350f. Tese (Doutorado em Educação Científica e Tecnológica) - Programa de PósGraduação em Educação Científica e Tecnológica, Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2010.

LIBRANDI-ROCHA, Marília. Escutar a escrita: por uma teoria literária ameríndia. O Eixo e a Roda, v. 21, n. 2 (edição especial), 2012, p. 179-202.

LIBRANDI-ROCHA, Marília. A Carta Guarani Kaiowá e o direito a uma literatura com terra e das gentes. Estudos De Literatura Brasileira Contemporânea, (44), 2014,165-191.

MALDONADO-TORRES, NelsonPensamiento crítico desde la sub-alteridad: los estudios étnicos como ciencias descoloniales o hacia la transformación de las humanidades y las ciencias sociales en el siglo veintiuno. In: Saavedra, José Luis (Ed.). Educación superior, interculturalidad y descolonización, p. 145-174, 2007.

ORLANDI, Eni. Discurso e leitura. 9. ed. São Paulo: Cortez, 2012.

ORLANDI, Eni. Colonização, globalização, tradução e autoria científica. In: GUIMARÃES, E. (org.). Produção e circulação do conhecimento. Política, ciência, divulgação. Campinas, SP: Pontes Editora, 2003, p. 13-19.

ORLANDI, Eni. P. A Linguagem e seu Funcionamento. 4. ed.,Campinas: Pontes, 1996.

PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso. Uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução Eni Pulcinelli Orlandi [et al.] Campinas: Editora da Unicamp, 1997.

PIASSI, Luis. P. De Émile Zola a José Saramago: Interfaces didáticas entre as Ciências Naturais e a Literatura Universal. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, n. 1, 2015, p. 33-57.

PIASSI, Luis P.; PIETROCLA, Maurício. De olho no futuro: ficção científica para debater questões sociopolíticas de ciência e tecnologia em sala de aula. Ciência & Ensino, vol. 1, número especial, 2007.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, eurocentrismo e América Latina. El giro decolonial: reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global / compiladores Bogotá: Siglo del Hombre Editores, 2007.

ROCQUE, Lucia. R.; SAWADA, Anunciata; FIGUEIRA-OLIVEIRA, Denise. Literatura e Imagens de Ficção Científica: perspectivas entre as ciências e as artes, relações possíveis para a formação de professores no ensino de ciências. In: Leila Assumpção Harris. (Org.). A Voz e o Olhar do Outro. Rio de Janeiro: Letra Capital, 2012. v. 4, p. 72-83.

RIBEIRO, Simone S. ; Giraldi, Patricia M. ; CASSIANI, Suzani. As não ausentes: olhar interseccional para a ecologia de saberes. Revista Fórum Identidades, v. 30, 2019, p. 131-150.

Santos, Boaventura de Sousa. O fim do império cognitivo: a afirmação das epistemologias do Sul. 1. ed. -- Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2019.

SANTOS, Boaventura de Sousa. O direito dos oprimidos. São Paulo: Cortez, 2014.

Santos, Boaventura de Sousa. Renovar a teoria crítica e reinventar a emancipação social. São Paulo: Boitempo, 2007.

SARAMAGO, José. A Caverna. São Paulo: Companhia das letras, 2000. p. 350.

SILVA, Ezequiel. T. Ciência, leitura e escola. In: ALMEIDA, Maria José P. M.; SILVA, Henrique C. (orgs.). Linguagens, leituras e ensino da ciência. Campinas: Mercado de Letras, 1998, p. 121-130.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da Mente: Perspectivas da Biodiversidade e da Biotecnologia. São Paulo: Gaia, 2013.

WALSH, Catherine. Pedagogías Decoloniales. Práticas Insurgentes de resistir, (re)existir e (re)vivir. Serie Pensamiento Decolonial. Editora Abya-Yala. Equador, 2017

ZANETIC, João. Física e literatura: construindo uma ponte entre as duas culturas. História, Ciências, Saúde, Manguinhos, v. 13, 2006, p. 71-87

Published

2021-06-28

How to Cite

Giraldi, P. M., & Galvão, C. (2021). Scientific and technological education and literature: a reading of José Saramago’s The Cave. Perspectiva, 39(2), 1–20. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2021.e77506

Issue

Section

Dossiê Linguagem, literatura e decolonialidade: caminhos para pensar a educação em ciências