The mathematics curriculum from the perspective of the experts: scenes of the preparation of the curriculum proposal for the teaching of mathematics 1st. degree (São Paulo, 1980's)
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e84012Keywords:
Curriculum, Experts, Math Education, HistoryAbstract
Studies on the curriculum, in particular on the mathematics curriculum, have been guided by analyzes that do not include investigations directly linked to the processes and dynamics involved in the systematization of knowledge for teaching and training teachers. For this, it is necessary to investigate the curricular documentation through historical studies, facing the challenge that the historian Jacques Le Goff (1996) called the transition from the analysis of monuments to documents. This article analyzes some aspects of the process of developing new knowledge for teacher training and for teaching mathematics, consolidated in the Curriculum Proposal of the state of São Paulo in the 1980s. With the direct election of new governors, there is a moment decisive step in the resumption of democracy. Thus, the period involves state policy initiatives to prepare educational documentation that could move away from times of military dictatorship. The study brings together empirical material from the experts who drafted the Proposal. It is concluded by showing new processes that started to include teachers and their experiences of pedagogical practices, reacting to the organization of mathematics organized for teaching systematized by experts.
References
ALMEIDA, André Francisco de. Processos e dinâmicas de produção de novas matemáticas para o ensino e para a formação de professores: a expertise de Lydia Lamparelli, São Paulo (1961-1985). 2021.11 2 f. Tese (Doutorado em Ciências). Guarulhos: Universidade Federal de São Paulo. Escola de Filosofia, Letras e Humanas. Programa de Pós-Graduação em Educação e Saúde na Infância e na Adolescência. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/230309 . Acesso: 25 abr. 2022.
BURKE, Peter. O que é história do conhecimento? Trad. Claudia Freire. São Paulo: Editora da Unesp, 2017.
GOUVÊA, Gisele. Antonio Miguel (1953 - 2021). In: VALENTE, Wagner Rodrigues (Org.). Dicionário de experts: matemática para o ensino e formação de professores. São Paulo: GHEMAT Brasil, 2021. Disponível em: https://www.ghemat.com.br/itens/antonio-miguel. Acesso em: 18 set.2021.
HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard. “Profissionalização” e formação de professores: uma tipologia dos saberes de referência para a docência. In: VALENTE, Wagner Rodrigues. Ciências da Educação, Campos Disciplinares e Profissionalização: saberes em debate para a formação de professores. São Paulo: L F Editorial, 2020, p. 17-62.
HOFSTETTER, Rita; SCHNEUWLY, Bernard; FREYMOND, Mathilde; BOS, François. Penetrar na verdade da escola para ter elementos concretos de sua avaliação - A irresistível institucionalização do expert em educação (século XIX e XX). In: Hofstetter, Rita; VALENTE, Wagner Rodrigues (Orgs.). Saberes em (trans)formação: tema central da formação de professores. 1ª ed. Editora Livraria da Física, (Coleção Contextos da Ciência), 2017, p. 55-112.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. 4ª. ed. Campinas: Unicamp, 1996.
PALMA FILHO, João Cardoso. A Reforma curricular da SEE/SP para o ensino de 1º grau (1983-1987): uma avaliação crítica. 1989. 246f. Dissertação de Mestrado (Educação: Supervisão e Currículo) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 1989.
SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Em debate uma proposta curricular para o ensino de matemática no 1º grau. São Paulo, SE/CENP, 1985. 12p. (Matemática, 3). Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/227712. Acesso em: 18 set.2021.
SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Proposta Curricular de Matemática - Análise dos Relatórios. São Paulo, SE/CENP, 1988. 11 p. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/227713. Acesso em: 18 set.2021.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria de Educação. Guias Curriculares para o ensino de 1º Grau, 1975. São Paulo, CERHUPE, 74p. Disponível em https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/225223. Acesso em: 21 set.2021.
SÃO PAULO (Estado) Secretaria da Educação. Coordenadoria de Estudos e Normas Pedagógicas. Proposta curricular para o ensino de matemática - 1º grau. 4. ed. São Paulo - SE-CENP. 1992. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/170519. Acesso em: 21 set.2021.
VALENTE, Wagner Rodrigues; BERTINI, Luciane de Fatima; MORAIS, Rosilda dos Santos. Saber profissional do professor que ensina matemática: discussões teórico-metodológicas de uma pesquisa coletiva em perspectiva histórica, Revista Brasileira de História da Educação, vol.21, n.1, Maringá, 2021. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/rbhe/article/view/54081/751375151586. Acesso em: 18 set.2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Wagner Rodrigues Valente, Gisele de Gouvêa

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.