Moral, difference and curriculum: dialogues among Nietzsche, Deleuze and the education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85362Keywords:
Curriculum, Difference, Moral, Post-critical, Post-structuralismAbstract
This article aims at establishing a dialogue among Nietzsche, Deleuze and education. In order to do it, some relationships among the theoretical conceptions of moral of denial, developed by Nietzsche; Difference, formulated by Deleuze and the post-critical approach to curriculum studies are established and problematized. The objective pursued in this work was to problematize resonances of Judeo-Christian moral in the education-Difference relationship and possible power effects resulting from it. Based on the theoretical contribution of a post-structuralist epistemological framework, it is argued that the moral of denial runs through school curricula. As a result, curricula adopt certain identities as essences, taking them as models in subjectivation processes. By favoring the production of identities, the curricula do not conceive the Difference in itself, without a referent. They only conceive it as a difference in relation to, as a variation of naturalized identities that privilege and try to reproduce. Based on Deleuze, it is proposed to think about curricula from the perspective of Difference. Curricula thought from these theoretical lenses do not passively adopt the moral of denial and the identity as founding and absolute truths, but they call them into question while defending an affirmative moral that creates and recreates itself allowing Difference in itself. Curricula constituted in this way do not seek to homogenize individuals, but increase their power to act and assert themselves as singularities in constant processes of construction-deconstruction-reconstruction.
References
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Diário Oficial [da]União. Poder Executivo, Brasília, DF, 5 out. 1988.
BRASIL. Lei nº 9.394 Estabelece as Diretrizes e Bases da educação Nacional. Diário Oficial [da]União, Poder Executivo, Brasília, DF, 23 dez. 1996.
CORAZZA, Sandra Mara. O que quer um currículo?: pesquisas pós-críticas em educação. Petrópolis: Vozes, 2001.
CORAZZA, Sandra; SILVA, Tomaz T. da. Composições. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
CRAIA, Eladio C. P. A problemática ontológica em Gilles Deleuze. Cascavel: Editora Unioeste, 2002.
CRAIA, Eladio. O virtual: destino da ontologia de Gilles Deleuze. Revista de Filosofia Aurora, v. 21, n. 28, p. 107-123, 2009.
DELEUZE, Gilles. Nietzsche e a filosofia. Tradução Edmundo Fernandes Dias e Ruth Joffily Dias. Rio de Janeiro: Editora Rio, 1976.
DELEUZE, Gilles. A dobra: Leibniz e o Barroco. 2. ed. Tradução Luiz B. L. Orlandi. Campinas: Papirus Editora, 1991.
DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Tradução Luiz Orlandi e Roberto Machado. 1. ed. Rio de janeiro/São Paulo: Paz e terra, 2018.
DELEUZE, Gilles; PARNET, Claire. Diálogos. Trad. Eloisa Araújo Ribeiro, São Paulo: Escuta, 1998.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O anti-Édipo: capitalismo e esquizofrenia. Tradução Luiz B. L. Orlandi. São Paulo: Ed. 34, 2010a.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. O que é a filosofia? Tradução Bento Prado Jr. e Alberto Alonso Muñoz. 3. ed. São Paulo: Editora 34, 2010b.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Tradução Aurélio Guerra Neto, Ana Lúcia de Oliveira, Lúcia Cláudia Leão e Suely Rolnik. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2012. v. 3.
FOUCAULT, Michel. Nietzsche, Freud e Marx: theatrum philosoficum. Tradução Jorge Lima Barreto. São Paulo: Princípio Editora, 1997.
FOUCAULT, Michel. A arqueologia do saber. Tradução Luiz Felipe Baeta Neves. 8. ed. Rio de janeiro: Forense Universitária, 2012.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. Lisboa: Edições 70, 2014.
GALLO, Sílvio. Em torno de uma educação menor. Educação & Realidade, v. 27, n. 2, 2002.
MOSÉ, Viviane. Nietzsche e a grande política da linguagem. Petrópolis: Vozes, 2018.
NICOLAY, Deniz Alcione. Procedimento genealógico na pesquisa em educação. In: CORAZZA, Sandra. (Org.). Métodos de transcriação: pesquisa em educação da diferença. São Leopoldo: Oikos, 2020.
NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Assim falava Zaratustra: um livro para todos e para ninguém. Tradução Mário Ferreira dos Santos. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.
NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. A genealogia da moral. Tradução Antonio Carlos Braga. São Paulo: Lafonte, 2017.
NIETZSCHE, Friedrich Wilhelm. Crepúsculo dos ídolos: como filosofar a marteladas. Tradução Carlos Antonio Braga. São Paulo: Lafonte, 2018.
PÁL PELBART, Peter. Da clausura do fora ao fora da clausura: loucura e desrazão. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.
SCHÖPKE, Regina. Por uma filosofia da diferença: Gilles Deleuze, o pensador nômade. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
SILVA, Tomaz Tadeu da. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999
SILVA, Tomaz Tadeu da. Pedagogia crítica em tempos pós-modernos. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidades terminais: as transformações na política da pedagogia e na pedagogia da política. Petrópolis: Vozes, 1996.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Teoria cultural e educação: um vocabulário crítico. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
VARELA, Julia; ALVAREZ-URIA, Fernando. La maquinaria escolar. In: VARELA, Julia; ALVAREZ-URIA, Fernando. Arqueologia de la escuela. Madrid: Ediciones Endymion, 1991.
VEIGA-NETO, Alfredo. Nietzsche e Wittgenstein: alavancas para pensar a diferença e a pedagogia. In: GALLO, Silvio; SOUZA, Regina Maria de. Educação do preconceito: ensaios sobre poder e resistência. Campinas: Alínea, 2004.
WILLIAMS, James. Pós-estruturalismo. Tradução Caio Liudvik. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Amarildo Inácio dos Santos, Maria Roseli Gomes Brito de Sá, Daniele Farias Freire Raic

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.