Didactic nowadays: between “normal”, hybrid and reinvention

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85552

Keywords:

“Normal” school, Hybrid teaching, Reinvention of didactics in critical and intercultural perspective

Abstract

The Covid-19 pandemic affected different dimensions of social life, such as economy, trade and productive sector, family and social relations, sport and leisure activities, among others. Already present in our society, social inequalities were reinforced. Surely, educational processes were strongly affected. There were multiple and plural questions faced by the educational systems, schools, teachers, students, families, in all different levels of education. From the pos-pandemic perspective, we might ask ourselves:  Which school we are called to build/rebuild? Which school dynamics we want to prioritize? Which challenges these questions bring to Didactics? These provocations guide this text. We intend to approach some alternatives pervading the current discussions on this issue that can be summarized in the following way: The return to “normal” school, the school informed by “hybrid education”, and the “reinvention” of school education. We analyze each one of them concerning the implications to the teaching-learning processes. We defend that we are living a privileged moment to rethink the school and the Didactic function in new configurations and perspectives, in a critical and intercultural approach.

Author Biography

Vera Maria Ferrão Candau, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio

Departamento de Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC-Rio

References

AQUINO, Renata. Usabilidade é a chave para aprendizado em EAD. Fundação Universia – Coluna Atualidades. Disponível em: https://noticias.universia.com.br /destaque/noticia / 2005/01/28/490613/usa¬bilidade-e-chave-aprendizado-em-ead.html. Acesso em: 18 jul. 2021

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini. Apresentação; In: BACICH, Lilian, MORAN, José (Orgs). Metodologias Ativas para uma educação Inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

CANÁRIO, Rui. A educação não formal e os destinos da escola (Entrevista). In: MOSÉ. Viviane. (Org.). A escola e os desafios contemporâneos. 4ª ed. Rio de Janeiro; Civilização Brasileira, 2013. (p.311-335)

CANDAU, Vera Maria Candau. Construir ecossistemas educativos - reinventar a escola. Nuevamerica/Novamerica, n. 84, dezembro de 1999.

CANDAU, Vera Maria. Concepção de educação intercultural. Rio de Janeiro: Departamento de Educação, PUC-Rio, 2014. (Documento de trabalho).

CHRISTENSEN, Clayton M.; HORN, Michael B., STAKER, Heather. Ensino Híbrido: uma inovação disruptiva? Uma introdução à teoria dos híbridos. Clayton Christensen Institute. Fundação Lemann e Instituto Península, maio de 2013.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970, (2ª edição).

GATTI, Bernadete. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, v. 34, n.100, 2020.

LEVY, Pierre. Cibercultura. S. Paulo: Editora 34, 1999.

MARTIN, João Alberto Prado; OLIVEIRA, Edmundo Alves; RODRIGUES, Viviane. ENSINO HÍBRIDO NO BRASIL: UMA REVISÃO DE LITERATURA. Anais do CIET:EnPED:2020 - (Congresso Internacional de Educação e Tecnologias | Encontro de Pesquisadores em Educação a Distância), São Carlos, ago. 2020, p. 1-12, ISSN 2316-8722. Disponível em: https://cietenped.ufscar.br/submissao/index.php/2020/article/view/1009. Acesso em: 21 jan. 2022.

MORAN, José. Educação híbrida: um conceito-chave para a educação, hoje. In: BACICH, L; TANZI NETO, A; TREVISANI, F. de Mello. (Orgs.). Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015, p. 27-45.

PEREZ GOMEZ, Angel. La cultura Escolar en la sociedade pós-moderna. Cuadernos de Pedagogia, Barcelona, n.225, p.80-86,1994.

PERRENOUD, Philippe. Ensinar: Agir na urgência, decidir na incerteza. Saberes e competencias em uma profissão complexa. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001

PRETTO, Nelson e ASSIS, Alessandra. Cultura digital e educação: redes já! In: PRETTO, Nelson e SILVEIRA, Sergio. A. (Orgs.). Além das redes de colaboração: internet, diversidade cultural e tecnologias do poder [online] Salvador: EDUFBA, 2008, p. 75-83.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do Pensamento Abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes, In: SANTOS, Boaventura de Souza e MENESES, Maria Paula. (Orgs). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 31-83.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A cruel pedagogia do vírus. Coimbra: Almedina, 2020.

Published

2022-07-11

How to Cite

Candau, V. M. F. . (2022). Didactic nowadays: between “normal”, hybrid and reinvention. Perspectiva, 40(3), 1–14. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e85552

Issue

Section

A Didática em debate: questões contemporâneas