The severity and school education in East Timor

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86456

Keywords:

Education, Corporal punishments at school, East Timor

Abstract

This research examines the perceptions of university students regarding the use of corporal punishment by primary and secondary school teachers in Timor-Leste. The study involved 215 participants, comprising 130 men and 85 women, aged between 20 and 25 years old, enrolled in the fifth and eighth semesters of Education and Human and Social Sciences courses at the Universidade Nacional Timor Lorosa’e. Participation was voluntary and participants' identities were kept anonymous, with only their age, gender, place of birth, course, and semester recorded. Divided into seven groups, each consisting of around 30 students, the participants completed a questionnaire containing five multiple-choice questions, accompanied by written justifications. The survey was conducted in Tetun, one of the official and widely spoken languages in the country. The survey data reveals that a significant majority (94.4%) of the participants experienced some form of corporal punishment from teachers in the classroom. A considerable portion (80.4%) of those who were subjected to corporal punishment agreed with the possibility of teachers using physical discipline to teach classroom content or correct behaviors deemed deviant or inappropriate according to pre-established standards of conduct.

Author Biographies

Márcia Vandineide Cavalcante, Secretaria Estadual de Educação de Pernambuco, PE, Brasil

Doutorado em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo- FEUSP. Mestrado em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie SP, especialização em Programa de Ensino de Língua Portuguesa pela Faculdade de Formação de Professores de Garanhuns -FFPG/UPE e graduação em Letras e graduação em Pedagogia. Trabalhou como professora (substituta fev/ 2021 dez 2022) no Centro de Educação da Universidade Federal de Pernambuco (CE- UFPE) e na Rede Estadual de ensino trabalha com formação de professores de língua portuguesa. Trabalhou como Professora convidada internacional na Faculdade de Educação Artes e Humanidades da Universidade Nacional de Timor Lorosa'e (FEAH/UNTL) (2018) vinculada ao Centro de Língua coordenado Pelo Instituto Camões. Participou da Cooperação Internacional entre o Brasil e Timor, integrando o Programa de Qualificação de Docentes e Ensino de Língua Portuguesa em Timor-Leste- PQLP-CAPES (2007-2010; 2013-2015). Como professor cooperante internacional atuou na área de formação de professores e no desenvolvimento de vários projetos relacionados ao ensino de língua portuguesa e de literatura. Durante sua atuação no departamento de Língua Portuguesa da FEAH/UNTL coordenou a formação de um grupo de pesquisa sobre língua, literatura e práticas culturais de oralidade, especialmente no que se refere à contação de história. Atuou como professora formadora e professora tutora do Programa Especial de Graduação em Pedagogia da Universidade de Pernambuco. Faz parte do Grupo Oralidade, Leitura e Escrita - GOLE da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo: https://www.grupo-oralidade-leitura-escrita.com e do grupo Cultura e identidade linguística na Lusofonia (CNPq) da Universidade Presbiteriana Mackenzie. Dentre as suas publicações, que compreendem capítulos de livros e artigos publicados em periódicos, destacam-se: a coletânea: Oralidade e escrita: uma perspectiva para a alfabetização (UNTL, 2019); Histórias da Minha Origem/ Ai-kananoik Hosi Ha'u Nia Hun (UNTL, 2018 - org.).Trabalha como professora formadora na Rede Estadual de Ensino de Pernambuco. 

Alessandro Boarccaech, Universidade Nacional de Timor Lorosa'e, Timor Leste

Psychologist, psychotherapist, and PhD in anthropology. Associate Researcher at the Centre for Studies in Religion at UFRGS/Brazil. Guest Professor at the National University Timor Lorosa'e (UNTL), where he coordinates the Centre for Research in Culture and Society. Author of the books Os Eleitos do Cárcere, A Diferença entre os Iguais and the Hresuk-Portuguese Dictionary, among others.

References

APPLE, Michael W. Educando à Direita: mercados, padrões, Deus e desigualdade. São Paulo: Cortez - Instituto Paulo Freire, 2003.

BOARCCAECH, Alessandro. A diferença entre os iguais. São Paulo: Porto de Ideias, 2013.

BOARCCAECH, Alessandro. Interfaces entre filosofia e educação: o ensino de filosofia nas escolas secundárias em Timor-Leste. Revista Diálogos, p. 7-36, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.53930/27892182.dialogos.1.108. Acesso em: 26 maio 2023.

BOARCCAECH, Alessandro. Perceptions of women in timorese society. Revista Diálogos, p. 178-207, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.53930/27892182.dialogos.3.89 Acesso em: 26 maio.2023.

BOARCCAECH, Alessandro. Apresentação. Revista Diálogos, p. 5-10, 2022. Disponível em https://doi.org/10.53930/27892182.dialogos.7.97. Acesso em: 10 março 2023.

BOURDIEU, Pierre. A reprodução. Rio de Janeiro: Editora Francisco Alves, 1992.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. São Paulo: Bertrand Brasil, 2006.

CARDOSO, António Monteiro. Timor na II Guerra Mundial: o diário do tenente Pires. Lisboa (PT): Centro de Estudos de História Contemporânea Portuguesa, 2007.

CARDOSO, Luís. Crônica de uma Travessia. Lisboa (PT): Publicações Dom Quixote, 2010.

CAVALCANTE, Márcia V. A relevância da oralidade no processo de alfabetização e letramento de crianças em Timor-Leste. 2020. 391 p. Tese (Doutorado em Educação) – FEUSP, São Paulo, 2020.

CONVENÇÃO DOS DIREITOS DA CRIANÇA. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca. Acesso em: 1 ago. 2019.

CUMMINS, Debora. Local Governance in Timor-Leste: Lessons in Postcolonial Statebuilding. London; New York: Routledge, 2015.

DELORS, Jacques Lucien J. Educação: um tesouro a descobrir. 2. ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: MEC/Unesco, 2003.

DECRETO DO GOVERNO N. 29/2017 de 12 de julho, que aprova o Regulamento de Disciplina do Pessoal Docente e Não Docente dos Estabelecimentos Escolares. Disponível em: http://www.mj.gov.tl/jornal/public/docs/2017/serie_1/SERIE_I_no_27. Acesso em: 01 ago. 2019.

DIPLOMA MINISTERIAL N.4/2018 de 7 de março. Aprova as normas interpretativas para a determinação das faltas cometidas por pessoal docente e não docente do estabelecimento escolar e sua gravidade. Disponível em: www.mj.gov.tl/ jornal/public/docs/2018/serie_1/serie_1_n_10.pdf. Acesso em: 20 dez. 2021.

DURAND, Frederic. Catholicisme et protestantisme dans l’île de Timor: 1556-2003. France: editions Arkuiris, 2004.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Graal, 2012.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. 27. ed. São Paulo: Editora Paz e Terra, 2017.

GUTERRES, Fátima. seguir padrão (sobrenome e primeiro nome, igual aos outros. Rever toda a referência e manter padrão). Timor: paraíso violentado. Lisboa (PT): Lidel, 2014.

HULL, Geoffrey. Preparar o tétum para o futuro. Jornal das Letras, Portugal, n.907, Ano XXV, Suplemento, 6-19 jul. 2005.

HOHE, Tanya.; NIXON, Rob. Reconciling justice: “traditional” law and State judiciary in East Timor. United States: Institute of Peace, 2003.

JOLLIFFE, Jill. East Timor. Nationalism and Colonialism. St Lucia: University of Queensland Press, 1978.

JORNAL DA REPÚBLICA. Lei n. 09/2016 de 8 de julho. Lei dos Sucos. Parlamento Nacional, series I, no. 26 A, 2016.

LIPMAN, Mattew. O pensar na educação. Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 1995.

MARRIOTT, A. Justice in the Courts, Justice in the Community: Bridging Timor’s Legal Divide. In: Mearns, D., editor. Governance in Timor-Leste: Reconciling Local and National. Darwin: Charles Darwin University Press, 2008.

MCLAREN, Peter. Life in schools: an introduction to critical pedagogy in the foundation of education. New York: Routledge, 2015.

MINISTÉRIO DO ENSINO SUPERIOR, CIÊNCIA E CULTURA. Panorama Jeral dadus estudante & dosente husi Instituisaun Ensinu Superior. Disponível em: https://mescc.gov.tl/panorama-geral/ Acesso em: 10 abril 2023.

NATIONAL INSTITUTE OF STATISTICS. Timor-Leste Population and Housing Census 2022 Main Report, 2023.

OWUSU, Derrick Nyantaki et. al. Bullying and truancy amongst school-going adolescents in Timor-Leste: results from the 2015 global school-based health survey. Heliyon, vol. 8, issue 1, January, 2022. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844022000858. Acesso em: 10 fev. 2022.

PÉLISSIER, René. Timor en guerre. Le crocodile et les portugais. Paris: Orgeval, 1996.

PERRENOUD, Philippe. Escola e Cidadania: o papel da escola na formação para a democracia. Porto Alegre (RS): Artmed, 2005.

SCAMBARY, James. Anatomy of a conflict: the 2006–2007 communal violence in East Timor. In: Conflict, Security & Development, v. 9, n. 2, 2009.

SIMIÃO, Daniel. Representando o corpo e violência: a invenção da violência doméstica em Timor-Leste. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v. 21, n. 61, 2006.

THOMAZ, Luís Filipe. Timor: o protectorado português. In: OLIVEIRA MARQUES, A. H. (coord.). História dos portugueses no extremo oriente. v. 2. Lisboa (PT): Fundação Oriente, 2001.

THOMAZ, Luís Filipe. O país dos Belos. Lisboa (PT): Instituto português do oriente e fundação oriente, 2008.

TIMOR-LESTE. Constituição da República da CONSTITUIÇÂO DA REPÚBLICA DEMOCRÁTICA DO TIMOR-LESTE: promulgada em 22 de março de 2002. Dili, 2007.

TIMOR-LESTE. Lei de Base da Educação de Timor-Leste – LBE, No 14/2008. Disponível em: https://indmo.gov.tl/wp-content/uploads/2021/02/Lei-de-Bases-da-Educacao.pdf . Acesso em: 17 maio 2023.

URBAN, Samuel. P. Educação Popular e Resistência: as escolas populares de saúde no Timor-Leste. Educação, n. 44, p. 1-20, 2019.

URBAN, Samuel. P., SILVA, Antero B., & von LINSINGEN, Irlan. Paulo Freire’s Pedagogy in Timor-Leste: from the struggle for the restoration of independence to the present days. Ensino, Saúde e Ambiente, 14(esp.), p. 214-229, 2021.

WEBER, Max. O sentido da neutralidade axiológica nas ciências sociais e econômicas. In: WEBER, Max. Metodologia das Ciências Sociais. Campinas (SP): Editora da Universidade Federal de Campinas, 1995.

WILD, K. et al. Harmonia – Communities ending gender-based violence. Gender Equality and Social Inclusion (GESI) Analysis. Washington: Health Alliance International, 2020.

WORLD HEALTH ORGANIZATION, Regional Office for South-East Asia and Health Promotion and Education and Health Research, Department of the Ministry of Health (MoH) and the Ministry of Education (MoE) of Timor-Leste. Report of the Global School-based Student Health Survey (GSHS) – 2015 Timor-Leste. New Delhi: WHO-SEARO, 2017.

Published

2023-08-07

How to Cite

Cavalcante, M. V., & Boarccaech, A. (2023). The severity and school education in East Timor. Perspectiva, 41(2), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86456

Issue

Section

A Cruzada das Crianças