Migrations and education: Warao indigenous children in Roraima

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86459

Keywords:

Warao children, Child migration, Education

Abstract

Child migration is a growing contemporary phenomenon. Since 2015, the flow of Venezuelan migrants to Brazil has intensified, especially in the city of Pacaraima, in the state of Roraima. The political and socioeconomic crisis in Venezuela, aggravated by the lack of food and medicine, are the main factors behind this movement. The aim of this article is to understand and analyze the living conditions of Warao children and their access to education. It focuses on the Warao children who migrated to the North of Brazil and were out of school. As a result, the Diocese of Roraima opened a Child Care Center in an urban area in Pacaraima. The school was inaugurated at the beginning of 2019 and received children between the ages of 4 and 11. The space proved to be of great importance for the Warao children, as well as contributing to the process of learning the Portuguese language and literacy. The school's teaching staff is made up of teachers from the Pacaraima municipal education network and Warao educators. The children who attended the school lived in a shelter for the Warao indigenous population, called Janokoida. This experience took place in April 2019, and the data was recorded in a field diary. The analysis seeks to understand the ethnic and cultural diversity inscribed in the daily life of the community and the school. It highlights access to education as a human right that must be guaranteed to all children, regardless of their migration status or ethnicity.

Author Biographies

Deborah Esther Grajzer, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Doutoranda e Mestre em Educação na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Bolsista CNPq. Possui Pós-graduação lato sensu em Filosofia e Direitos Humanos pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Graduada em Relações Internacionais e Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina. Pesquisadora do Núcleo de Pesquisa Formação de Professores, Escola, Cultura e Arte (NUPEDOC/UFSC), do Núcleo de Estudos Jurídicos e Sociais da Criança e do Adolescente (NEJUSCA/UFSC) e do Grupo Direitos Humanos e Vulnerabilidades (UNISANTOS). Realiza pesquisas nas áreas da Educação, Infância, Direitos Humanos, Direito da Criança e do Adolescente, Migração e Refúgio.

Luciane Maria Schlindwein, Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC

Realizou estágio pós-doutoral na Faculdade de Educação da UNICAMP, entre os anos de 2017 e 2018, com bolsa concedida pelo CNPq. É graduada em Pedagogia (1985), possui mestrado (1994) e doutorado (1999) em Educação (Psicologia da Educação) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Atuou na coordenação do PPGE/UFSC entre 2012 e 2016. É professora concursada no Departamento de Metodologia de Ensino, do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina e atua no Curso Pedagogia e no PPGE/UFSC, na Linha de Pesquisa Educação e Infância. É orientadora de mestrado, doutorado e pós-doutorado.

References

ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA REFUGIADOS. Missing out: Refugee Education in Crisis. Athene: ACNUR, set. 2016. Disponível em: https://www.unhcr.org/57d9d01d0. Acesso em: 20 dez. 2021.

ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA REFUGIADOS. Nota informativa para municípios sobre chegadas espontâneas de população venezuelana, incluindo indígenas. Brasília: ACNUR, 2019.

ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA REFUGIADOS. Relatório de Atividades para Populações indígenas – 3ª Edição. [S. l.]: ACNUR, 2020. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/wp-content/uploads/2020/10/200819_ACNUR_Indigenas__Julho.pdf. Acesso em: 17 dez. 2021.

ALTO COMISSARIADO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA REFUGIADOS. Global Trends: Forced displacement in 2020. [S. l.]: ACNUR, 2021. Disponível em: https://www.unhcr.org/flagship-reports/globaltrends/. Acesso em: 21 fev. 2022.

BAENINGER, Rosana; SILVA, João Carlos Jarochinski. Migrações Venezuelanas. Campinas: Unicamp, 2018.

BAUMAN, Zygmunt. Estranhos à nossa porta. Tradução de Carlos Alberto Medeiros. Rio de Janeiro: Zahar, 2017.

BHABHA, Jacqueline. Child Migration and Human Rights in a Global Age. Princeton: Princeton University Press, 2014.

BRASIL (Constituição [1988]). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Diário Oficial da União: Brasília, DF, Seção 1, p. 1, 5 out. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 7 jun. 2019.

BRIGS, Charles L. Disroderly dialogues in ritual impositions of order: the role of metapragmatics in warao dispute mediation. Antrophological Linguistcs, Bloomington, vol. 30, n. 3/4, p. 448-491, 1988. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/30028134. Acesso em: 20 mar. 2023.

DONATO, Richard. Sociocultural contributions to understanding the foreign and second language classroom. In: LANTOLF, J. (ed.). Sociocultural theory and second language learning. Hong Kong: Oxford University Press, 2001. p. 27-50.

FUNDO INTERNACIONAL DE EMERGÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. Educação brasileira em 2022: a voz de adolescentes. [S. l.]: Ipec, 2022. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/20186/file/educacao-em-2022_a-voz-de-adolescentes.pdf. Acesso em: 20 mar. 2023.

FUNDO INTERNACIONAL DE EMERGÊNCIA DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A INFÂNCIA. A child is a child: Protecting children on the move from violence, abuse and exploitation. [S. l.]: Unicef, 2017. Disponível em: https://reliefweb.int/report/world/child-child-protecting-children-move-violence-abuse-and-exploitation. Acesso em: 20 mar. 2023.

GARCÍA-CASTRO, Alvaro A.; HEINEN, H. Dieter. Las Cuatro Culturas Warao. Tierra Firme: Revista arbitrada de Historia y Ciencias Sociales, Caracas, n. 71, jul./sep. 2000. Disponível em: https://www.academia.edu/1535050/Las_Cuatro_Culturas_Warao. Acesso em: 20 mar. 2023.

GRAJZER, Deborah; CHAVES, João F. C. Crianças venezuelanas em trânsito: a atuação da Defensoria Pública da União em Pacaraima. In: ENCONTRO NACIONAL SOBRE MIGRAÇÕES, 7. 2019, São Paulo. Anais [...]. Rio de Janeiro: ABEP, 2019. p. 1-10. Disponível em: http://www.abep.org.br/publicacoes/index.php/anais/article/viewFile/3488/3346. Acesso em: 16 dez. 2021.

JUBILUT, Liliana Lyra; MADUREIRA, André de Lima. Os desafios de proteção aos refugiados e migrantes forçados no marco de Cartagena + 30. REMHU: Rev. Interdiscip. Mobil. Hum., Brasília, v. 22, n. 43, p. 11-33, dez. 2014. Disponível em: https://remhu.csem.org.br/index.php/remhu/article/view/467/382. Acesso em: 17 dez. 2021.

NÚMERO de refugiados e migrantes da Venezuela no mundo atinge 3,4 milhões. ACNUR Brasil, [S. l.]. 2019. Disponível em: https://www.acnur.org/portugues/2019/02/25/numero-de-refugiados-e-migrantes-da-venezuela-no-mundo-atinge-34-milhoes/. Acesso em: 20 mar. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Convenção Relativa ao Estatuto dos Refugiados (1951). Série Tratados da ONU, [S. l.]. v. 189, n. 2545, p. 37, 1954. Disponível em: https://www.acnur.org/fileadmin/Documentos/portugues/BDL/Convencao_relativa_ao_Estatuto_dos_Refugiados.pdf? Acesso em: 10 mar. 2023.

QUINTERO, Juliana; SPINDLER, William. Number of refugees and migrants from Venezuela reaches three million. IOM, 11 ago. 2018. Disponível em: https://www.iom.int/news/number-refugees-and-migrants-venezuela-reaches-three-million-0. Acesso em: 02 fev. 2022.

VIGOTSKI, Liev Semionovitch. Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes, 1987.

VIGOTSKI, Liev Semionovitch. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1991.

VIGOTSKI, Liev Semionovitch. Psicologia pedagógica. Tradução de Claudia Schilling. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published

2023-11-21

How to Cite

Grajzer, D. E., & Schlindwein, L. M. . (2023). Migrations and education: Warao indigenous children in Roraima. Perspectiva, 41(2). https://doi.org/10.5007/2175-795X.2023.e86459

Issue

Section

A Cruzada das Crianças