Transvestites and transsexuals in research on youth and adult education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e92869Keywords:
Transvestites, Transsexuals, EJAAbstract
This article deals with important issues for the current context of inclusive education, from the perspective of looking at diversities, seeking to understand the presence of transvestites and transsexuals in works and researches on Youth and Adult Education - YAE. The research is organized through a bibliographic research on the theme, based on platforms such as: Scielo Brazil, Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), CAPES Theses and Dissertations Catalog, CAPES Periodicals and the National Association of Graduate Research (ANPED) in national annals and university periodicals, thus qualifying it as exploratory and descriptive (Gil, 2010) research. The methodological procedures will seek to incorporate the state of knowledge, according to Morosini and Fernandes (2014). As a technique for data analysis, it is used the content analysis, according to Bardin (1977), observing three phases: (a) pre-analysis; (b) exploration of the material; and (c) data treatment. It is noticed that there are few surveys and studies about transvestites and transsexuals in education, and that the EJA is a fundamental part in the schooling of these young and adult subjects, for the development of citizenship, and fight for freedom, contributing to the development of the professional path.
References
ALMEIDA, N, F, P; CICILLINI, G, A. Histórias de Vida de Professoras Travestis e transexuais Brasileiras: Uma Proposta Metodológica de Pesquisa. 2012, 35, Porto de Galinhas, Anais da ANPEd. GT 23. Disponível em: http://35reuniao.anped.org.br/images/stories/posteres/GT23/GT23-2063_int.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
ALMEIDA, N, F, P; CICILLINI, G, A. Professoras Travestis e Transexuais Brasileiras e seu Processo de Escolarização: Caminhos Percorridos e Obstáculos Enfrentados. 2013, 36, UFG, Anais da ANPEd. GT23. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt23_3241_texto.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
GIL, A., C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2010.
SANTOS, D, B, C. A Escola Como Empreendimento Biopolítico de Governo dos Corpos e Subjetividades Transexuais. 2013, 36, UFG, Anais da ANPEd. GT23. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt23_3181_texto.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022
SANTOS, D, B, C. Corpos e Subjetividades Trans na Escola e nos Movimentos Sociais: A Reinvenção das Tentativas de Captura por Meio das Normativas Oficiais. 2015, 37, Florianópolis, Anais da ANPEd. GT23. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/trabalho-gt23-4128.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
SANTOS, D, B, C. Docências trans: entre a decência e a abjeção. 2017, 38, São Luís, Anais da ANPEd. GT23. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT23_896.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
SANTOS, S. P. Cartografias das experiências de pessoas trans com os territórios da Educação em Biologia. 2019,39, UFF, Anais da ANPEd. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT23_896.pdf. GT23. Acesso em: 01 de Julho de 2022.
SEVERINO, A. J. A importância do ler e do escrever no Ensino Superior. In:
CASTANHO, Sérgio; CASTANHO, Maria Eugênia (Org.). Temas e textos em metodologia do Ensino Superior. 4. ed. Campinas, SP: Papirus, 2006. p. 71-79.
SIERRA, J. C. Gilda e a Vida Queerizada. 2013, 36, UFG, Anais da ANPEd. GT23. Disponível em: http://38reuniao.anped.org.br/sites/default/files/resources/programacao/trabalho_38anped_2017_GT23_896.pdf. Acesso em: 01 de Julho de 2022.
SILVA, L, M. Trajetórias de alunos e alunas transgêneros na Educação de Jovens e Adultos do município de Nova Iguaçu. 2015. 140 p. Dissertação (Mestrado em Educação) Instituto de Educação/Instituto Multidisciplinar/PPGEduc/Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Nova Iguaçu, RJ, 2015. Disponível em: https://tede.ufrrj.br/jspui/bitstream/jspui/4378/2/2015%20-%20Luciano%20Marques%20da%20Silva.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
SILVA, J, A. Diversidade sexual na educação de jovens e adultos (EJA): limites e possibilidades da efetivação do direito à educação. Tese de doutorado. Belo Horizonte: UFMG/FAE, 2016. 298 p. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/bitstream/1843/BUOS-AQPQU3/1/tese_doutorado_jerry_adriani_da_silva.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
MINAYO, M, C, S. O desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza (Org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. 31. Ed. Petrópolis , RJ: Editora Vozes, 2012, p. 9-29.
MOROSINI, M, C; FERNANDES, C, M, B. Estado do Conhecimento: conceitos, finalidades e interlocuções. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 5, n. 2, 2014.
TORRES, M, A. Docência, Transexualidades e Travestilidades: A Emergência Rede Trans EDUC BRASIL. 2013, 36, UFG, Anais da ANPEd. GT23. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt23_2816_texto.pdf. Acesso em: 01 jul. 2022.
YORK, S, W; SEPULVEDA, D, A, X. Em Nome de dEUs: A Luta Trans/Travesti Cotidiana. 2021, 40, Belém do Pará, Anais da ANPEd. GT23. Disponível em: http://anais.anped.org.br/sites/default/files/arquivos_23_18. Acesso em: 01 jul. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Danúbia Franklin Lima Santos, Adriana Regina Sanceverino, Samira de Moraes Maia Vigano
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.