I thought that school would not be for me: encounters that intertwine the subjects' life trajectories and schooling and their access to higher education
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e93317Keywords:
EJA egresses, Trajectories, Higher Education, Support, Public policyAbstract
The main objective of this article is to understand the interweaving of the life and schooling trajectories of subjects who graduated from EJA and access to Higher Education in undergraduate courses at State University of Bahia (UNEB). Faced with carrying out field research with a qualitative approach, which was developed from the trajectories of graduates of Youth and Adult Education (EJA), in the transition to university, in order to highlight the constitutive elements that acted around their entry into the Higher Education and, above all, its permanence. The studies of Martucelli (2007 e 2012), Charlot (1996, 2000, 2003 e 2005), Arroyo (2005) and Laffin (2013 e 2015) were fundamental as theoretical contributions. The empirical work was built from the narratives of EJA graduates, at UNEB Campus VI, in Caetité, through document analysis and semi-structured interviews, carried out with six participants. Mobilization and support are mentioned in the narratives as the main elements for entering higher education, and we can also highlight that undergraduate relied on material (work, institutional/scholarships) and symbolic (relatives, friendships, socialization circles) support to complete their undergraduate studies and reach college.
References
ARROYO, Miguel Gonzales. Passageiros da noite: do trabalho para a EJA: Itinerário pelo direito a uma vida justa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2017.
ARROYO, Miguel Gonzales. Educação de jovens-adultos: um campo de direitos e de responsabilidade pública. In: SOARES, Leôncio; GIOVANETTI, Maria Amélia Gomes de Castro; GOMES, Nilma Lino (Org.). Diálogos na educação de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2005. p 19- 50.
ARROYO, Miguel Gonzales. Formar educadoras e educadores de jovens e adultos. Anais... In: Seminário Nacional sobre formação do educador de jovens e adultos. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.
ARROYO, Miguel Gonzales. Balanço da EJA: o que mudou nos modos de vida dos jovens-adultos populares? REVEJ@ - Revista de Educação de Jovens e Adultos, on-line, v. 1, n. 0, agosto de 2007.
ARROYO, M. Reinventando a EJA. Projeto de Educação de Trabalhadores-PET. In: NUNES, Adrilene Marize Muradas & CUNHA, Charles Moreira (Orgs.) Projeto de Educação de Trabalhadores: pontos, vírgulas e reticências: um olhar de alguns elementos da EJA através do ensimesmo do PET. Belo Horizonte: PET, 2009. pp.15-38.
BASTOS, Alene Batista; PAIM, Vagner de Cerqueira; LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A Educação de Jovens e Adultos como direito subjetivo: políticas públicas e dispositivos legais. In: AMORIM, Antônio et al. Gestão escolar, políticas públicas, projeto político pedagógico em Educação de Jovens e Adultos. Salvador: Editora EDUNEB, 2015. pp. 38- 58.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, de 05.10.1988. Brasília, 1988.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDBN). Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996.
CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 97, p. 47-63, 1996.
CHARLOT, Bernard. Da relação com o saber: elementos para uma teoria. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000.
CHARLOT, Bernard. O sujeito e a relação com o saber. In: BARBOSA, Raquel Lazzari Leite (org.). Formação de educadores: desafios e perspectivas. São Paulo: Editora UNESP, 2003. p. 23 a 33.
CHARLOT, Bernard. Relação com o Saber, Formação dos Professores e Globalização: questões para a educação hoje. Porto Alegre: Artes Médicas, 2005.
LAFFIN, Maria Hermínia Lage Fernandes. A constituição da docência entre professores de escolarização de jovens e adultos. 1. ed. IJUÍ -RS: Editora Unijuí, 2013.
MARTUCCELLI, Danilo. Suporte (Cap. I). In: MARTUCCELLI, Danilo. Gramáticas del individuo. Buenos Aires: Losada, 2007a, p. 37-117.
MARTUCCELLI, Danilo; SINGLY, François de. Las sociologias del individuo. Santiago: LOM, 2012.
UNEB. Anuário Uneb em dados: 2018, Base 2017. Universidade do Estado da Bahia. Salvador: EdUneb, 2018.
VIANA, Maria José Braga. Longevidade escolar em famílias de camadas populares: algumas condições de possibilidade. Tese (Doutorado em Educação) - Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, MG, 1998.
ZAGO, Nadir. Processos de escolarização nos meios populares: as contradições da obrigatoriedade escolar. In: ROMANELLI, Geraldo; NOGUEIRA, Maria Alice; ZAGO, Nadir. (orgs.). Família e escola: trajetórias de escolarização em camadas médias e populares. Petrópolis: Vozes, 2000, p. 17 – 43.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Maria Hermínia Lage Fernandes Laffin, Roberta de Jesus Muniz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
