Mediation, dialogues, and narratives: between cultural facilities and young children

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94676

Keywords:

Art/Education, Child education, Cultural Mediation

Abstract

This article is the result of two studies, carried out between 2021 and 2022, regarding the educational and cultural mediations that aim at children of Early Childhood Education or that include them, in the city of Vitória-ES/Brazil. Through a case study with a class of Early Childhood Education, it investigates educational actions and cultural mediations with/for young children from narratives of the individuals (children and mediators) in non-formal spaces. Through visits and mediations in two exhibitions in the year 2022, it makes a comparison between the educational and mediative processes by reflecting on the narratives of the individuals who inhabit these spaces and analyzes whether the educational actions consider the axes of children’s culture, which are the interactivity, fantasy of the real, reiteration and playfulness. It is theoretically based on Gabre (2021), Martins (2011), Martins e Picosque (2012), Sarmento (2004) and Carvalho (2007). It concludes by promoting the relevance of the inclusion of young children in cultural facilities by considering them as a potential audience to inhabit, enjoy and re-signify their spaces and works.

Author Biographies

Danielly Tintori Nascimento, Federal University of Espírito Santo

Possui graduação em Artes Plásticas pela Universidade Federal do Espírito Santo (2022). Integra o Grupo de Estudo e Pesquisas em Arte na Educação Infantil - GEPAEI. Participa do projeto de extensão Processos de Criação em Curadoria. Atua como Assistente Educativa na Galeria de Arte Espaço Universitário, na Universidade Federal do Espírito Santo.

 

Margarete Sacht Goés, Federal University of Espírito Santo

Doutora em Educação, Mestre em Educação na linha de pesquisa Educação e Linguagens, Licenciada em Educação Artística e Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. Atualmente é professora da Universidade Federal do Espírito Santo. Coordena o Grupo de Estudos e Pesquisas sobre o Ensino da Arte na Educação infantil (GEPAEI) e realiza pesquisas sobre o ensino da Arte para esse segmento da Educação Básica, além de produzir materiais educativos e teóricos que contribuem para a formação inicial e continuada de professoras/es.

References

ABAD, J. M.; CHAVEPEYER, I. Olhares cruzados. In: MUSEUS, ARTES VIVAS E PRIMEIRA INFÂNCIA: ENCONTRO INTERNACIONAL – Limoges, 2014. Tradução de Ana Lúcia Silva Paranhos. (Não publicado).

AMARAL, Arleandra Cristina Talin do. Com a Palavra as Crianças: algumas reflexões sobre as relações raciais na escola. In: 34ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED – Educação e Justiça Social. Natal: RN, 2011.

BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Educação em museus: termos que revelam preconceitos. In: Diálogos entre arte e público, Recife, v. 1, p. 30-34, 2008. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/acervo-local/producao-academica/002694032.pdf. Acesso em: 27 maio 2022.

BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão (Org.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Unesp, 2009.

BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil (DCNEI, 2010) /Secretaria de Educação Básica. – Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 maio 2022.

BRASIL. Lei 11904, de 14 de janeiro de 2009. Institui o Estatuto de Museus. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11904.htm. Acesso em: 1 fev. 2022.

CARVALHO, M. Cristina. Crianças menorzinhas... Ninguém merece! In: ANPED - ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 2007. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt07-3581-int.pdf. Acesso em: 2 fev. 2022.

GABRE, Solange. Habitar o Museu com Criança Pequena: formação colaborativa como possibilidade. 1. ed. Curitiba: Appris, 2021.

GABRE, Solange. O Museu de arte e sua dimensão educativa: em defesa da criança pequena como público. In: Atos de Pesquisa em Educação, [S.I.], v. 14, n. 1, p. 145-168, maio 2019. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/7282/4200. Acesso em: 31 maio 2022.

MARTINS, Mirian Celeste. Arte, só na aula de arte? In: REVISTA EDUCAÇÃO - PUCRS, v. 34, n. 3, 20 out. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/9516. Acesso em: 6 maio 2022.

MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos da cultura. 2. ed. São Paulo: Intermeios, 2012.

PASQUALINI, Juliana Campregher; LAZARETTI, Lucinéia Maria. Que Educação Infantil queremos?: Um manifesto em defesa da educação escolar para crianças pequenas. Bauru, SP: Mireveja, 2022.

SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz (Orgs.). Crianças e miúdos: Perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004.

VERGARA, Luiz Guilherme. Curadorias Educativas, A consciência do olhar: percepção imaginativa – perspectiva fenomenológica aplicadas à experiência estética. In: ANAIS ANPAP, 1996, Congresso Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas.

VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

Published

2024-03-07

How to Cite

Nascimento, D. T., & Goés, M. S. (2024). Mediation, dialogues, and narratives: between cultural facilities and young children. Perspectiva, 42(3), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94676

Issue

Section

Article Demand for Continuous