Mediation, dialogues, and narratives: between cultural facilities and young children
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94676Keywords:
Art/Education, Child education, Cultural MediationAbstract
This article is the result of two studies, carried out between 2021 and 2022, regarding the educational and cultural mediations that aim at children of Early Childhood Education or that include them, in the city of Vitória-ES/Brazil. Through a case study with a class of Early Childhood Education, it investigates educational actions and cultural mediations with/for young children from narratives of the individuals (children and mediators) in non-formal spaces. Through visits and mediations in two exhibitions in the year 2022, it makes a comparison between the educational and mediative processes by reflecting on the narratives of the individuals who inhabit these spaces and analyzes whether the educational actions consider the axes of children’s culture, which are the interactivity, fantasy of the real, reiteration and playfulness. It is theoretically based on Gabre (2021), Martins (2011), Martins e Picosque (2012), Sarmento (2004) and Carvalho (2007). It concludes by promoting the relevance of the inclusion of young children in cultural facilities by considering them as a potential audience to inhabit, enjoy and re-signify their spaces and works.
References
ABAD, J. M.; CHAVEPEYER, I. Olhares cruzados. In: MUSEUS, ARTES VIVAS E PRIMEIRA INFÂNCIA: ENCONTRO INTERNACIONAL – Limoges, 2014. Tradução de Ana Lúcia Silva Paranhos. (Não publicado).
AMARAL, Arleandra Cristina Talin do. Com a Palavra as Crianças: algumas reflexões sobre as relações raciais na escola. In: 34ª REUNIÃO ANUAL DA ANPED – Educação e Justiça Social. Natal: RN, 2011.
BARBOSA, Ana Mae Tavares Bastos. Educação em museus: termos que revelam preconceitos. In: Diálogos entre arte e público, Recife, v. 1, p. 30-34, 2008. Disponível em: https://www.eca.usp.br/acervo/acervo-local/producao-academica/002694032.pdf. Acesso em: 27 maio 2022.
BARBOSA, Ana Mae; COUTINHO, Rejane Galvão (Org.). Arte/educação como mediação cultural e social. São Paulo: Unesp, 2009.
BRASIL. Diretrizes curriculares nacionais para a Educação Infantil (DCNEI, 2010) /Secretaria de Educação Básica. – Brasília, 2010. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=9769-diretrizescurriculares-2012&category_slug=janeiro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 10 maio 2022.
BRASIL. Lei 11904, de 14 de janeiro de 2009. Institui o Estatuto de Museus. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/lei/l11904.htm. Acesso em: 1 fev. 2022.
CARVALHO, M. Cristina. Crianças menorzinhas... Ninguém merece! In: ANPED - ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 2007. Disponível em: https://www.anped.org.br/sites/default/files/gt07-3581-int.pdf. Acesso em: 2 fev. 2022.
GABRE, Solange. Habitar o Museu com Criança Pequena: formação colaborativa como possibilidade. 1. ed. Curitiba: Appris, 2021.
GABRE, Solange. O Museu de arte e sua dimensão educativa: em defesa da criança pequena como público. In: Atos de Pesquisa em Educação, [S.I.], v. 14, n. 1, p. 145-168, maio 2019. Disponível em: https://bu.furb.br/ojs/index.php/atosdepesquisa/article/view/7282/4200. Acesso em: 31 maio 2022.
MARTINS, Mirian Celeste. Arte, só na aula de arte? In: REVISTA EDUCAÇÃO - PUCRS, v. 34, n. 3, 20 out. 2011. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/9516. Acesso em: 6 maio 2022.
MARTINS, Mirian Celeste; PICOSQUE, Gisa. Mediação cultural para professores andarilhos da cultura. 2. ed. São Paulo: Intermeios, 2012.
PASQUALINI, Juliana Campregher; LAZARETTI, Lucinéia Maria. Que Educação Infantil queremos?: Um manifesto em defesa da educação escolar para crianças pequenas. Bauru, SP: Mireveja, 2022.
SARMENTO, Manuel Jacinto. As culturas da infância nas encruzilhadas da segunda modernidade. In: SARMENTO, Manuel Jacinto; CERISARA, Ana Beatriz (Orgs.). Crianças e miúdos: Perspectivas sociopedagógicas da infância e educação. Porto: Asa, 2004.
VERGARA, Luiz Guilherme. Curadorias Educativas, A consciência do olhar: percepção imaginativa – perspectiva fenomenológica aplicadas à experiência estética. In: ANAIS ANPAP, 1996, Congresso Nacional de Pesquisadores em Artes Plásticas.
VIGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente. Tradução de José Cipolla Neto, Luis Silveira Menna Barreto e Solange Castro Afeche. 7. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Danielly Tintori Nascimento, Margarete Sacht Goés

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.