New high school: the formative itineraries in the education system of Espírito Santo
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e94918Keywords:
High School, Curriculum Reform, Educational PolicyAbstract
This article is a part of a large research project developed in the state high school system of Espírito Santo that followed the implementation of the high school reform. Specifically, this text presents a portrait of the organization of the formative itineraries made by the State Secretary of Education of Espírito Santo from the mapping and analysis of the documents produced at the state level as a contribution to the studies on the application of an educational policy in practice. The data collected inform a general picture of the offer of formative itineraries that is of great diversity and inequality. In the total of 78 municipalities in the state, 22 have only one school, and in five of them the offer meets the legal minimum of two formative itineraries. In addition, 18 state schools offer only one itinerary, which goes against the legislation. The offer of the fifth training itinerary is predominant in the state, in which the perspective of professional education is dissociated from general education, which is a step backwards in relation to the debates and policies formulated in the recent past in Brazil. Our studies point out that the high school reform updates the Theory of Human Capital in the 21st century, referring to a greater internal/psyche dimension that seeks to manufacture subjectivity for the market; a high school focused on the formation of an individualism based on illusory values and images of a promising future for students situated on the bangs of society.
References
BECK, Ulrich. La sociedad del riesgo: hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós, 2002.
BRASIL. Lei nº 13.415. Altera as Leis n º 9.394, de 20/12/1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e 11.494, de 20 de junho 2007, que regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação, a Consolidação das Leis do Trabalho - CLT, aprovada pelo Decreto-Lei nº 5.452, de 1º de maio de 1943, e o Decreto-Lei nº 236, de 28 de fevereiro de 1967; revoga a Lei nº 11.161, de 5 de agosto de 2005; e institui a Política de Fomento à Implementação de Escolas de Ensino Médio em Tempo Integral. Brasília, 2017. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm. Acesso em: 11 nov. 2020.
BRASIL. Portaria no 1.432, de 29 de dezembro de 2018. Estabelece os referenciais para elaboração dos itinerários formativos conforme preveem as Diretrizes Nacionais do Ensino Médio. Brasília, 2018. Disponível em: https://www.in.gov.br/materia/-/asset_publisher/Kujrw0TZC2Mb/content/id/70268199. Acesso em: 10 out. 2021.
CÁSSIO, Fernando; GOULART, Débora. Itinerários formativos e “liberdade de escolha”: Novo Ensino Médio em São Paulo. Retratos da Escola, Brasília, DF, v. 16, n. 35, p. 509-534, 2022.
CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO (Espírito Santo). Resolução CEE-ES no 5.666/2020. Estabelece as normas para implantação do Novo Ensino Médio no âmbito do Sistema de Ensino do Estado do Espírito Santo e promove alterações na Resolução CEE-ES no 3.777/2014 para esta etapa da educação básica. 2020a. Disponível em: https://cee.es.gov.br/Media/cee/Resoluções Normativas 2020/res5666-1.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.
CONSELHO ESTADUAL DE EDUCAÇÃO (Espírito Santo). Resolução CEE-ES no 5.777/2020. Aprova o Currículo do Ensino Médio, proposto pela Secretaria de Estado da Educação do Espírito Santo (SEDU) para a sua rede de ensino. 2020b. Disponível em: https://cee.es.gov.br/Media/cee/Resoluções Normativas 2020/Res. CEE-ES no. 3.777 e Par. CEE-ES no. 6.108.pdf. Acesso em: 10 out. 2021.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Brasil). Resolução no 6, de 20 de setembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. 2012a. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=11663-rceb006-12-pdf&category_slug=setembro-2012-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 30 set. 2021.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Brasil). Resolução CNE/CEB no 2, de 30 de janeiro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. 2012b. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN22012.pdf?query=ensino médio. Acesso em: 30 set. 2021.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (Brasil). Resolução CNE/CEB no 3, de 21 de novembro de 2018. Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. 2018. Disponível em: https://normativasconselhos.mec.gov.br/normativa/view/CNE_RES_CNECEBN32018.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.
ESPÍRITO SANTO. Novo Ensino Médio Capixaba: o processo de construção do currículo capixaba. 2021a. Disponível em: https://novoensinomedio.sedu.es.gov.br/o-processo-de-construcao-do-curriculo-capixaba. Acesso em: 30 set. 2021.
ESPÍRITO SANTO. Novo Ensino Médio Capixaba: itinerário formativo. 2021b. Disponível em: https://novoensinomedio.sedu.es.gov.br/itinerario-Formativo. Acesso em: 30 set. 2021.
ESPÍRITO SANTO. Novo Ensino Médio Capixaba: arquitetura curricular - tempo parcial. 2021c. Disponível em: https://novoensinomedio.sedu.es.gov.br/arquitetura-curricular-ensino-parcial. Acesso em: 30 set. 2021.
ESPÍRITO SANTO. Novo Ensino Médio Capixaba: arquitetura curricular - EPT. 2021d. Disponível em: https://novoensinomedio.sedu.es.gov.br/arquitetura-curricular-ept. Acesso em: 30 set. 2021.
ESPÍRITO SANTO. Diretrizes dos itinerários formativos de aprofundamento: distribuição por escolas [8 slides]. Vitória: Secretaria Estadual de Educação, 2021e.
ESPÍRITO SANTO. O novo ensino médio chegou: e agora, professor (a)? 2021f. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Q6dqlE-PKds&t=4243s. Acesso em: 30 set. 2021.
ESPÍRITO SANTO. Plano de implementação. 2021g. Disponível em: https://novoensinomedio.sedu.es.gov.br/Media/NovoEnsinoMedio/Arquivos/PLANO DE IMPLEMENTAÇÃO ES.pdf. Acesso em: 30 set. 2021.
ESPÍRITO SANTO. Currículo do Espírito Santo: texto introdutório - ensino médio. 2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1B41xYpgWgvZGd8dccl6lDtOkjHL4jjC5/view. Acesso em: 23 dez. 2022.
FERREIRA, Eliza Bartolozzi. A contrarreforma do ensino médio no contexto da nova ordem e progresso. Educação & Sociedade, Campinas, SP, v. 38, n. 139, p. 293-308, 2017.
KÖRBES, Clecí; FERREIRA, Eliza Bartolozzi; SILVA, Monica Ribeiro da; BARBOSA, Renata Peres. Ensino médio em pesquisa [recurso eletrônico]. Curitiba, PR: CRV, 2022.
LAVAL, Christian. A escola não é uma empresa: o neo-liberalismo em ataque ao ensino público. Londrina: Editora Planta, 2004.
LESSARD, Claude; CARPENTIER, Anyléne. Políticas educativas: a aplicação na prática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2016.
LOPES, Alice Casimiro. Itinerários formativos na BNCC do Ensino Médio: identificações docentes e projetos de vida juvenis. Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 59-75, 2019.
LORUSSO, Silvio. Emprecariado: todo mundo é empreendedor. São Paulo: Clube do livro do design, 2023.
MARTUCELLI, Danilo. Efeitos sociais e políticos da educação. In: ZANTEN, Agnès Van (org.). Dicionário de Educação. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011. p. 291-295.
MONS, Nathalie. Les nouvelles politiques éducatives: La France fait-elle les bons choix? Paris: Presses Universitaires de France, 2007.
MOURA, Dante Henrique; LIMA FILHO, Domingos Leite. A reforma do ensino médio: regressão de direitos sociais. Retratos da Escola, Brasília, v. 11, n. 20, p. 109-129, 2017.
NUNES, Aline. Veja o que muda no ensino médio das escolas do ES em 2022. A Gazeta, Vitória, 26 set. 2021. Disponível em: https://www.agazeta.com.br/es/cotidiano/video-veja-o-que-muda-no-ensino-medio-das-escolas-do-es-em-2022-0921. Acesso em: 30 set. 2021.
SILVA, Monica Ribeiro da. Ampliação da obrigatoriedade escolar no Brasil: o que aconteceu com o Ensino Médio? Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 28, n. 107, p. 274-291, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Eliza Bartolozzi Ferreira, Kefren Calegari dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.