Interdisciplinarity and complexity: knowledge and practices of mathematics teachers in the final years of elementary school
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96141Keywords:
Interdisciplinarity, Complexity, Mathematics EducationAbstract
This article presents part of the master's thesis research defended by the author in 2023, whose objective was to analyze the interdisciplinary knowledge and practices of mathematics teachers in middle school. The study here deepened about some of the knowledge proposed by Edgar Morin for the education of the future, and the interdisciplinarity according to Ivani Fazenda that contributed to the dialogue with the research data with the mathematics teachers of the final years of middle school in the municipality from Lages (SC). As for the approach, it is a qualitative research, and as for its objectives, it is characterized as exploratory and descriptive. As a data collection instrument, there is the choice of the focus group. With regard to the analysis of the research data, a matrix was chosen to relate some of Edgar Morin's (2011) knowledge and the analysis category of this study, which was interdisciplinary knowledge and practices that can contribute to relevant mathematics for the context of the students. For this construction of knowledge, it was observed the importance of highlighting one of the seven knowledge of Morin (2011): the principles of relevant knowledge. This knowledge in particular deals with how knowledge of the world is a demand that is both intellectual and vital.
References
BORGES, Thiago da Silva. A metodologia de problemas no ensino de matrizes no ensino médio. 2018. 139 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional - PROFMAT). Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Instituto de Matemática e Estatística.
BOGDAN, Robert C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Tradutores: Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto, Portugal: Porto Editora, 1994.
EAD FREIRIANA [livro eletrônico]: artigos e projetos de intervenção produzidos durante o curso A escola dos meus sonhos ministrados pelo professor Moacir Gadotti. (Orgs. ANTUNES, Angela; ABREU, Janaína; PADILHA, Paulo Roberto. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2018.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Interdisciplinaridade: história, teoria e pesquisa. 18. ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
FAZENDA, Ivani C. A. O que é interdisciplinaridade? São Paulo: Cortez, 2008.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Práticas interdisciplinares na escola. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
FELTRIN, Patricia Branco. Saberes e práticas interdisciplinares dos professores de matemática no ensino fundamental / Patrícia Branco Feltrin; Orientadora Profa. Dra. Lucia Ceccato de Lima. – 2023. 109p. 30 cm.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. 1. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2013.
GATTI, Bernadete Angelina. Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro Editora, 2005.
GIL, Antonio Carlos, 1946. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 7. ed. São Paulo: Atlas, 2022.
JAPIASSU, Hilton. Interdisciplinaridade e patologia do saber. Rio de Janeiro, Imago, 1976. 220p.
LUDKE, Menga; ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 2022.
MONTEIRO, Francine; PRETTO, Valdir. Educação matemática ou ensino da matemática: concepções e percursos. 2012. XVII Seminário Interinstitucional / XV Mostra de Iniciação Científica / X Mostra de Extensão. Disponível em: https://home.unicruz.edu.br/seminario/downloads/anais/ccaet/educacao%20matematica%20ou%20ensino%20da%20matematica%20concepcoes%20e%20perspectivas.pdf. Acesso em: 6 mar., 2022.
MORAES, Roque. Análise de conteúdo. Revista Educação, Porto Alegre (RS), v. 22, n. 37, p. 7-32, 1999. Quadrimestral. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/4125089/mod_resource/content/1/Roque-Moraes_Analise%20de%20conteudo-1999.pdf. Acesso em: 20 fev. 2023.
MORIN, Edgar. O método 1: a natureza da natureza: Porto Alegre: Sulina, 2016.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Tradução de Eliane Lisboa. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução de Catarina Eleonora F. da Silva e Jeanne Sawaya; revisão técnica de Edgard de Assis Carvalho. 2. ed. rev. São Paulo: Cortez, Brasília, DF: UNESCO, 2011.
PREFEITURA DO MUNCÍPIO DE LAGES. Estado de Santa Catarina. Secretaria Municipal de Educação. Introdução, fundamentos teóricos-epistemológicos, princípios e habilidades, retiradas do documento diretrizes curriculares do sistema municipal de educação de Lages/SC - DCSMEL para o Processo Seletivo nº 004/2021. Lages, 2021.
PIMENTA, Selma Garrido. Saberes pedagógicos e a atividade docente. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. Tradução: Orlando de Andrade Figueiredo. Campinas, SP: Papirus, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Patricia Branco Feltrin, Lucia Ceccato de Lima
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.