Sowing wind...: a universe of the discussion about teacher training in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96590

Keywords:

Teacher training, Academic production, SCIELO

Abstract

The enactment of the Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (1996) led to a breakthrough in studies related to teacher training in Brazil. Since then, political and intellectual demands have reinforced questions that have allowed the field to expand. As a result, many studies have focused on the subject. Against this backdrop, this article aims to situate academic production on teacher training. To this end, we analyzed 3,333 scientific articles on the Scientific Electronic Library Online (SCIELO) platform. We outlined the research field based on an investigation using Laurence Bardin's (2000) contributions to content analysis. The number of publications studied included the following data: keywords, year of publication, institutional affiliation, time frame, space frame, and place of publication of the journals. This research has made it possible to understand some of the specificities of the field of study: the discussion about teacher training for higher education is just as significant as that focused on the initial preparation of teachers who will work in basic education. There is also a peculiarity in the production related to teacher training for basic education: most of the studies available on SCIELO focus on general training, while the smallest part is concerned with teacher training for the different curricular components that will be used in basic education.

Author Biographies

Mauro Cezar Coelho, Federal University of Para

Possui graduação em Bacharelado História pela Universidade Federal Fluminense, UFF, Niterói/RJ, Brasil (1994), graduação em Licenciatura História pela Universidade Federal Fluminense, UFF, Niterói/RJ, Brasil (1994), mestrado em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, PUC/RJ, Brasil (1996) e doutorado em História Social pela Universidade de São Paulo, USP, Brasil (2006). Professor Adjunto da Universidade Federal do Pará, UFPA, Brasil, onde atua na Faculdade de História e no Programa de História Social da Amazônia. Tem experiência na área de História, com ênfase em História Colonial e Ensino de História, atuando principalmente nos seguintes temas: amazônia colonial, história indígena e do indigenismo, história da ciência, história da educação e ensino de história.

Andrei Lucas Reis Vasconcelos, Federal University of Para

Graduado em Licenciatura em História. Durante a graduação, foi aluno incluído no Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica (PIBIC/UFPA) - Universidade Federal do Pará, UFPA, Brasil, sob orientação do Prof. Dr. Mauro Cezar Coelho. Pesquisa a formação de professores em História.

Italo Luís Souza de Souza, Federal University of Para

Licenciado em História pela Universidade Federal do Pará, UFPA, Brasil (2022). Mestrando do Programa de Pós-Graduação em História Social da Amazônia, vinculado ao Instituto de Filosofia e Ciências Humanas da Universidade Federal do Pará, UFPA, Brasil. Possui pesquisa financiada com bolsa da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES. Durante a graduação, integrou em 3 oportunidades o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação Científica da Universidade Federal do Pará sob orientação do Prof. Dr. Mauro Cezar Coelho. É membro do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação de Professores e Relações Étnico-Raciais (GERA) - UFPA. Integra a comunidade ampla do Laboratório de Pesquisas em Teoria da História e Interdisciplinaridades (LAPETHI) - UFRRJ. Possui foco de pesquisa em Ensino de História, Formação de professores de História, Currículo de História e História Regional.

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Published

2024-09-26

How to Cite

Coelho, M. C., Vasconcelos, A. L. R., & Souza, I. L. S. de. (2024). Sowing wind.: a universe of the discussion about teacher training in Brazil. Perspectiva, 42(3), 1–24. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e96590