The construction of black teachers' identities
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e98249Keywords:
Black identity, Teaching, Language, PhilosophyAbstract
The teacher is the one who delimits and organises the teaching and learning content in the classroom in a space that is shaped by diversity. He/she/They guides his/her/their teaching practice based on various discourses, ranging from basic and continuing education from/to textbooks, official teaching documents and public education policies. The (de)construction of this professional's identity is made up of influences from the most diverse spheres of production, including the state, with the discourse of normative guidelines, such as the National Common Curriculum Base (BNCC -2018), state/provincial and municipal curriculum proposals, which unfold in the schools' Political Pedagogical Project and teaching plans. The implementation of the law 10.639/03 then later law 11.645/08, followed by themes related to black identity, racial prejudice and issues related to the ancestry of the Brazilian people, has generated tensions and conflicts inside and outside the school, as well as in the identity of this subject.Our proposal in this article is to reflect on the (de)construction of this professional's identity in their teaching/learning process based on the inclusion of ethnic-racial relations and anti-racist education, taking Santa Catarina as our starting point - a state with a history (as well as the rest of the country) of structural and institutional racism. In addition to this reflection, we will point out possibilities for a praxis in the education of ethical-racial and anti-racist relations based on the Pedagogy of Ancestry.
References
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Fundamentospedagógicos e estrutura geral da BNCC. Brasília, 2018.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. Racismo, sexismo e desigualdade no Brasil. São Paulo: Selo Negro, 2011.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A construção do outro como não-ser como fundamento do ser. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2005. Acesso em: 16 nov. 2023.
FANON, Frantz. Os condenados da terra. Trad. Lígia Fonseca Ferreira, Regina Salgado Campos. Rio de Janeiro: Zahar, 2022.
FANON, Frantz. Pele negra, máscara brancas. Trad. Sebastião Nascimento e Raquel Camargo. São Paulo: Ubu Editora, 2020.
FERREIRA, Ricardo Franklin. Afro-descendente: identidade em construção. – São Paulo: EDUC; Rio de Janeiro: Pallas, 2000.
HALL, Stuart. A questão da identidade cultural. Revisão técnica: Arantes, Antonio Augusto. Traducão: JACINTO, Andréa B. M. e FRANGELLA, Simone. São Paulo: IFCH/UNICAMP, 2003.
MUNANGA, Kabengele. Negritude: usos e sentidos. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2012.
MUNANGA, Kabengele. Conferência proferida no 1º Seminário do III Concurso Negro e Educação (São Paulo: 21/08/2003)
NÓVOA, Antonio. Formação de professores e profissão docente. In: Nóvoa, A. (org.) Os Professores e a sua Formação. - Lisboa: Publicações Dom Quixote, 1992.
NUNES, José Horta: Lexicologia e lexicografia. In: GUIMARÃES, Eduardo; ZOPPI-FONTANA, Mônica (Orgs.). Introdução às ciências da linguagem: a palavra e a frase. Campinas: Pontes, 2006.
OLIVEIRA, Roberto Cardoso de. Identidade, Etnia e Estrutura social. – São Paulo: Biblioteca Pioneira de Ciências Sociais, 1976.
PÊCHEUX, Michel. Semântica e discurso: uma crítica à afirmação do óbvio. Tradução: Eni Puccinelli Orlandi et al. 5ª ed. – Campinas, SP: Editora da Unicamp, 2014.
PETIT, Sandra. Apresentando o corpo-dança afroancestral, um conceito gingado. In: Pretagogia: Pertencimento, Corpo-Dança Afroancestral e Tradição Oral Africana na Formação de Professoras e Professores. Fortaleza: Eduece, 2015.
PIMENTA, Renata Waleska de Souza; SILVA, Carlos Alberto Silva da; PASSOS, Joana Célia dos. A Pedagogia da Ancestralidade no ensino de linguagem a partir da educação das relações étnico-raciais. Aceno – Revista de Antropologia do Centro-Oeste, 9 (21): 159-172, setembro a dezembro de 2022. Acesso em 07 de dez. 2023.
RAJAGOPALAN, K. The English, globalization and Latin America: possible lessons from the ‘Outer Circle’. In: SAXENA, M; OMONIYI, T. (Org.) Contending with globalization in World Englishes. Bristol. UK: Multilingual Matters, p. 175-195, 2010.
ROSA, João Guimarães. Grande sertão: veredas. 20.ed., Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira, 1986.
RUFINO, Luiz. Pedagogia das encruzilhadas. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2019.
SCHUCMAN, Lia Vainer. Sim, nós somos racistas: estudo psicossocial da branquitude paulistana. Revista Psicologia & Sociedade. 2014. Acesso em 10 de set. 2023
SILVA, Mariza Vieira da. Políticas de línguas e o discurso lexicográfico: adequação-conversão-regeneração. Línguas e Instrumentos Linguísticos, Campinas, SP, v. 24, n. 47, p. 364–393, 2021. Acesso em 12 de nov. 2023
SILVA, Carlos Alberto Silva da, & SOARES, Rosana. A filosofia da ancestralidade na educação das relações étnico-raciais nas universidades catarinenses. Perspectiva, 2020. Acesso em 23 de nov. de 2023
SODRÉ, Muniz: “Corporalidade e liturgia negra”. ln: RUFINO, Joel (Org.). Negro
Brasileiro Negro. Rio de Janeiro: Revista IPHAN, 1997.
SOUZA, Railda Neves. Identidade negra, indiferença e silenciamento na escola. In: Caminhos para a efetivação da lei 11.645-2008. Org. Leandro Antonio de Almeida. Cruz das Almas: EDUFRB; Belo Horizonte: Fino Traço, 2016.
WOODWARD, Kathryn. Identidade e Diferença: uma introdução teórica e conceitual. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e Diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Rio de Janeiro: Vozes, 2000.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Carlos Alberto Silva da Silva, Jeane Vanessa Santos Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.
