The construction of black teachers' identities

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e98249

Keywords:

Black identity, Teaching, Language, Philosophy

Abstract

The teacher is the one who delimits and organises the teaching and learning content in the classroom in a space that is shaped by diversity. He/she/They guides his/her/their teaching practice based on various discourses, ranging from basic and continuing education from/to textbooks, official teaching documents and public education policies. The (de)construction of this professional's identity is made up of influences from the most diverse spheres of production, including the state, with the discourse of normative guidelines, such as the National Common Curriculum Base (BNCC -2018), state/provincial and municipal curriculum proposals, which unfold in the schools' Political Pedagogical Project and teaching plans. The implementation of the law 10.639/03 then later law 11.645/08, followed by themes related to black identity, racial prejudice and issues related to the ancestry of the Brazilian people, has generated tensions and conflicts inside and outside the school, as well as in the identity of this subject.Our proposal in this article is to reflect on the (de)construction of this professional's identity in their teaching/learning process based on the inclusion of ethnic-racial relations and anti-racist education, taking Santa Catarina as our starting point - a state with a history (as well as the rest of the country) of structural and institutional racism. In addition to this reflection, we will point out possibilities for a praxis in the education of ethical-racial and anti-racist relations based on the Pedagogy of Ancestry.

Author Biographies

Carlos Alberto Silva da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Santa Catarina

Atualmente (2022) em estágio pós-doutoral em Educação pelaUniversidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil. Possui graduação em Letras pela Fundação Universidade Regional de Blumenau (1997), mestrado em Literatura pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil, (2003) e doutorado em Ciências da Linguagem pela Universidade do Sul de Santa Catarina (2016). Intelectual orgânico do Movimento Negro. Professor substituto do Instituto Federal de Santa Catarina (2022), professor substituto da Universidade Regional de Blumenau (2022), professor colaborador da Universidade do Estado de Santa Catarina (2018), professor colaborador da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (2019). Membro associado da Associação Brasileira de Pesquisadores(as) Negros(as) (ABPN). Membro associado da Associação Latino-Americana de Estudos do Discurso (ALED). Membro pesquisador do Núcleo de Estudos Afro-brasileiro da Universidade Regional de Blumenau (Neab/Furb - CNPq); integrante do grupo de estudos Linguagem, Enunciação, Discurso (LED/CNPq, Unicamp); integrante do grupo de estudos Língua em Contato (UFSC); integrante do grupo de estudos Semiótico LabOrino (USP) e integrante do Alteritas - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Diferença, Arte e Educação da UFSC/CNPq.

Jeane Vanessa Santos Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

É Doutora em Filosofia nas áreas de Lógica e Epistemologia pela Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil. É professora do Centro de Educação da Universidade Federal de Santa Catarina, UFSC, SC, Brasil, no Departamento de Estudos Especializados em Educação; coordenadora do projeto de extensão "Capoeira da Ilha" e Instrutora de Capoeira no Coletivo Capoeira Angola Palmares de Florianópolis, coordenado pelo Mestre Polegar; Líder do Grupo ALTERITAS - Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Diferença, Arte e Educação. Atualmente desenvolve pesquisas na áreas: Relações Étnico-raciais, Pensamento Decolonial e Filosofia Africanas e Afrodiaspóricas e Epistemologias Emancipatórias. Membro da Cátedra Antonieta de Barros de Combate ao Racismo e Promoção da Igualdade Racial.

 

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Published

2024-09-23

How to Cite

Silva, C. A. S. da, & Santos Silva, J. V. (2024). The construction of black teachers’ identities. Perspectiva, 42(3), 1–16. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2024.e98249

Issue

Section

Dossier Ethnic-racial Relations and Affirmative Actions in Latin America and Car