Ethnic-racial relationships in theater teacher training
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-795X.2019.e53018Abstract
With reference to Law 10.639/2003, it was aimed to understand how future theatrical teachers are being trained to education for ethnic-racial relations. Considering the area of art as a priority in the implementation of ethnic-racial themes in Basic Education - as set out in the Curriculum Guidelines for Teaching Afro-Brazilian and African History and Culture and for Education of Ethnic-Racial Relations - and identifying a theoretical gap in which specifically concerns the training of theater teachers in the theme in question, it was sought the elaboration, based on interviews with researchers in the area, of possible content proposals, approaches and methodologies of initial training for teachers / the theater in the perspective of education for ethnic-racial relations and the teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture. As a result, we bring to the debate formative possibilities centered on an approximation between university and community contemplating activities of research and extension, new epistemologies and different ways of conceiving and performing theatrical performance.References
ANDRÉ, Carminda Mendes. Carminda Mendes André: entrevista. [Agosto, 2016]. Entrevistadora: Monique Priscila de Abreu Reis. São Paulo: UFSCar, 2016. Áudio Mp3.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Parecer CNE/CP/003/2004. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico/Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana, 2004.
FANON, F. Pele negra, máscaras brancas./ Frantz Fanon; tradução de Renato da Silveira. Salvador: EDUFBA, 2008.
FIGUEIREDO, Ricardo Carvalho de. Ricardo Carvalho de Figueiredo: entrevista. [Junho, 2016]. Entrevistadora: Monique Priscila de Abreu Reis. São Paulo: UFSCar, 2016. Áudio Mp3.
GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v.12, n.1, pp. 98-109, Jan/Abr 2012.
HERNÁNDEZ, Fernando. Pedagogias Culturais: o processo de (se) constituir em campo que vincula conhecimento, indagação e ativismo. In: Pedagogias Culturais/Raimundo Martins e Irene Tourinho (org). Santa Maria: Editora da UFMS, 2014.
LIGIÉRO, Zeca. Corpo a corpo: estudo das performances brasileiras. Rio de Janeiro: Garamond, 2011.
LIGIÉRO, Zeca. Outro Teatro: do ritual à performance. Tese apresentada ao Departamento de Direção/Escola de Teatro da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro como requisito parcial à obtenção da progressão ao nível E - Professor Titular em Estudos da Performance, 2015.
LIGIÉRO, Zeca. Zeca Ligiéro: Entrevista. [Agosto, 2016]. Entrevistadora: Monique Priscila de Abreu Reis. São Paulo: UFSCar, 2016. Áudio Mp3.
REIS, Monique Priscila de Abreu. A formação de professores/as de Arte em educação para as relações étnico-raciais: interrogando os currículos de Licenciatura em Teatro. 2017. 159f. Dissertação (Programa de Pós-graduação em Educação). Universidade Federal de São Carlos, SP.
SANTANA, Arão Paranaguá de. Trajetórias, avanços e desafios do teatro-educação no Brasil. In: Sala Preta, v.2, 2002. São Paulo: PPGAC/USP. pp.247-252. http://www.revistas.usp.br/salapreta/issue/view/4684/showToc. Acesso:06/05/2016.
SANTANA, Arão Paranaguá de. A Experiência Estética com Fundamento da Preparação Docente: um Estudo de Caso. Disponível em: http://portalabrace.org/vicongresso/pedagogia/ARAO%20P%20SANTANA%20-%20A%20experiencia%20estetica%20com%20fundamento%20da%20preparacao%20docente.pdf. In: Memória ABRACE - VI Congresso. São Paulo: 2010. Acesso: 11/09/2016.
SANTANA, Arão Paranaguá de. Teatro e formação de professores. São Luís/MA: EDUFMA, 2010.
SANTANA, Arão Paranaguá de. Experiência e Conhecimento em Teatro. São Luís: EDUFMA, 2013.
SANTANA, Arão Paranaguá de. Corpo, arte, vida e educação: contribuições da performance para as pedagogias culturais. In: Pedagogias Culturais/ Raimundo Martins e Irene Tourinho (org). Santa Maria: Ed. Da UFMS, 2014.
SANTOS, Boaventura Sousa. Para Além do Pensamento Abissal. Das linhas globais a uma ecologia dos saberes. In: Novos estudos. n.79. Nov 2007.
SILVA, Tomaz Tadeu da. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2011.
STRAUSS, Anselm; CORBIN, Juliet. Pesquisa qualitativa: técnicas e procedimentos para o desenvolvimento de teoria fundamentada. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.
WAISELFISZ, Julio Jacobo. Mapa da Violência 2016. Homicídios por arma de fogo no Brasil. FLACSO. Brasil, 2016. Disponível em: http://www.mapadaviolencia.org.br/pdf2016/Mapa2016_armas_web.pdf Acesso: 23/02/2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This journal provides open access to all of it content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge. Such access is associated with increased readership and increased citation of an author's work. For more information on this approach, see the Public Knowledge Project, which has designed this system to improve the scholarly and public quality of research, and which freely distributes the journal system as well as other software to support the open access publishing of scholarly resources. The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party.
The Perspectiva allow the author(s) yo hold the copyright without restrictions as well as publishing rights. If the paper will be republished later in another format, the author(s) should inform that it has originally been published as article in Perspectiva Journal and quote the complete references.