Amazon University, coloniality of knowledge and philosophy: epistemic arrangements and conceptions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e70108

Abstract

This article aims to analyze the ways in which the coloniality of knowledge makes itself present in the teaching of Philosophy in two public universities from the city of Belém-Pará. The analysis was conducted from a Decolonial perspective and, as a whole, the study is methodologically characterized as qualitative field research. The research participants were students and teachers from higher education institutions. The subject to be analyzed and studied emerged from the interviews and it can be summarized as the understanding of philosophical knowledge and the teaching of Philosophy in the geopolitics of knowledge point of view. From that point on, different analyses were carried out on how the coloniality of knowledge influences the pedagogical practices, the philosophical and educational conceptions that professors and students that participated in the research have. Coloniality is considered as a matrix of power/knowledge that invades both macrosocial and microsocial relations and creates the absence of philosophical knowledge produced in Latin America and the Caribbean. The coloniality of knowledge establishes conceptual arrangements such as: tradition, regionalism, totality, universality, simultaneity, authenticity, among others. These concepts appear intertwined within professors' and students' discourses. These conceptual operations based on the coloniality of knowledge build cognitive hierarchies that are incorporated into systems of thought, philosophical and educational understandings and are, at the same time, inducing and producing theories, curricula, pedagogical practices, and teaching methodologies.

Author Biographies

Sulivan Ferreira de Souza, Universidade Federal de Minas Gerais, UFMG, Brasil

Doutorando do Programa de Pós-Graduação Conhecimento e Inclusão Social em Educação: Doutorado Latino Americano em Educação. Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade do Estado do Pará (PPGED/UEPA). Atualmente é Bolsista de Doutorado do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - CNPq, Membro do Grupo de Pesquisa TEIA/ UFMG - Territórios, Educação Integral e Cidadania. 

Ivanilde Apoluceno de Oliveira, Universidade do Estado do Pará, UFPA, Brasil

Doutora em Educação: Currículo pela PUC-SP. Pós-Doutorado em Educação pela PUC-RIO. Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação e Coordenadora do Núcleo de Educação Popular Paulo Freire da Universidade do Estado do Pará.

References

ABBAGNANO, Nicola. Dicionário de Filosofia. 5. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.

ARROYO, Miguel. Outros Sujeitos, Outras Pedagogias. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de Política. 11. ed. V.1. Brasília: Editora UNB, 1998.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. La hybris del punto cero: ciência, raza e ilustración en la Nueva Granada (1750-1816). Bogotá: Editorial Pontifícia Universidad Javeriana, 2005.

CASTRO-GÓMEZ, Santiago. Decolonizar la universidad. La hybris del punto cero y el diálogo de saberes. In: ________ ; GROSFOGUEL Ramón (eds.). El Giro Decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más Allá del capitalismo global. Bogotá: Iesco-Pensar-Siglo del Hombre Editores, 2007.

DESCARTES, René. Discurso do Método. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

DÍAZ, Cristhian James. Hacia una pedagogía en clave decolonial: entre aperturas, búsquedas y posibilidades. Tabula Rasa. Bogotá - Colômbia, N.13: 217-233, julio-diciembre 2010.

DUSSEL, Enrique. 1492 El encubrimiento del Outro Hacia El origen del “mito de La Modernidad”. Conferencias de Frankfurt, Octubre 1992. Colección Academia. La Paz: Plural Editores – Faculdade de Humanidades y Ciencias de La Educación – UMSA, 1994.

DUSSEL, Enrique. A produção teórica de Marx: um comentário aos Grundrisse. São Paulo: Expressão Popular, 2012.

DUSSEL, Enrique. Ética da Libertação na idade da globalização e da exclusão. 3. ed. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 2007.

DUSSEL, Enrique. Europa, modernidade e eurocentrismo. In: LANDER, Edgardo (Org.). A Colonialidade do Saber: Eurocentrismo e Ciências Sociais perspectivas latino-americanas. Colección Sur-Sur. Ciudad Autonoma de Buenos Aires, Argentina: CLACSO, 2005.

DUSSEL, Enrique. Oito ensaios sobre cultura latino-americana e libertação. São Paulo: Paulinas, 1997.

DUSSEL, Enrique. Filosofia de La Liberación. Bogotá: Nueva América, 1996.

FALS BORDA, Orlando. Ciencia Propia y Colonialismo Intelectual. México: Editora Nuestro Tiempo, 1970.

FAUSTO, Boris. História do Brasil. São Paulo: Edusp, 1996.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.

GALEANO, Eduardo. As veias abertas da América Latina. Porto Alegre: RS: L&PM, 2013.

GROSFOGUEL, Ramón. Descolonizando los universalismos occidentales: el pluri-versalismo transmoderno decolonial desde Aimé Césaire hasta los zapatistas. In: CASTRO GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL Ramón (Eds.). El Giro Decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más Allá del capitalismo global.Bogotá: Iesco-Pensar-Siglo del Hombre Editores, 2007.

GROSFOGUEL, Ramón. Para descolonizar os estudos de economia política e os estudos pós-coloniais: transmodernidade, pensamento de fronteira e colonialidade global. In: SANTOS, Boaventura de Sousa e MENESES, Maria Paula (Org.). Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez, 2010.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Lecciones sobre la historia de la filosofia I. México: Fodo de Cultura Económica, 1995.

JAPIASSÚ, Hilton; MARCONDES, Danilo. Dicionário básico de filosofia. 3. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2001.

MALDONADO-TORRES, Nelson. A topologia do Ser e a geopolítica do conhecimento. Modernidade, império e colonialidade. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula. (Orgs.) Epistemologias do Sul. São Paulo: Editora Cortez. 2010.

MIGNOLO, Walter. La idea de América Latina (la derecha, la izquierda y la opción decolonial). Crítica y emancipación. 1(2): 2009.

MIGNOLO, Walter. Historias Locales/Diseños Globales: colonialidad, conocimientos subalternos y pensamiento fronterizo. Madrid: Akal, 2003.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno. Filosofia da Educação: reflexões e debates. Petrópolis: Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2006.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno. Filosofia da Educação: reflexões e debates. 2. ed. Belém, PA. UNAMA, 2003.

OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno. ; ALBUQUERQUE, Maria Betânia Barbosa. Filosofia, Cultura e Educação indígena. In: HENNING, Leoni Maria Padilha. Pesquisa, ensino e extensão no campo filosófico-educacional: debate contemporâneo sobre a educação filosófica. Londrina: EDUEL, 2010.

OLIVEIRA NETO, Adolfo da Costa, RODRIGUES, Denise Souza Simões. O lugar de estar sendo dos sujeitos amazônidas rurais-ribeirinhos. In: OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno. (Org.) Cartografias Ribeirinhas: saberes e representações sobre práticas sociais cotidianas de alfabetizandos amazônidas. 2. ed. Belém: EDUEPA, 2008.

QUIJANO, Aníbal. Colonialidad del poder y clasificación social. In CASTRO-GÓMEZ, Santiago; GROSFOGUEL Ramón (Eds.). El Giro Decolonial: Reflexiones para una diversidad epistémica más Allá del capitalismo global.Bogotá: Iesco-Pensar-Siglo del Hombre Editores, 2007.

RESTREPO, Eduardo; ROJAS, Axel. Inflexión decolonial: fuentes, conceptos y cuestionamientos. Colombia - Popayãn: Universidad del Cuenca, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. A gramática do tempo: para uma nova cultura política. São Paulo: Cortez, 2006.

STRECK, Danilo et al. Pensamento Pedagógico em nossa América Latina: uma introdução. In: STRECK, Danilo (Org.). Fontes da pedagogia latino-americana: uma antologia. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2010.

TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno. Cuidados Éticos na Pesquisa. In: MARCONDES, Maria Inês; TEIXEIRA, Elizabeth; OLIVEIRA, Ivanilde Apoluceno (Org.). Metodologias e Técnicas de Pesquisa em Educação. Belém: EDUEPA, 2010.

TORRES CARILLO, Alfonso. La Educación Popular: Trayectoria y Actualidad. 2. ed. Bogotá: Editora El Buho, 2016.

WALSH, Catherine. ¿Son posibles unas ciencias sociales/culturales otras? Reflexiones en torno a las epistemologías decoloniales. Nómadas. (26): 102-113. 2007.

WALSH, Catherine. Interculturalidade crítica e pedagogia Decolonial: in-surgir, reéxistir e re-viver. In: CANDAU, Vera (Org.). Educação Intercultural na América Latina: entre concepções, tensões e propostas. Rio de Janeiro: 07 Letras, 2009.

WALSH, Catherine. Pensamiento crítico y matriz colonial. Quito: UASB-Abya Yala, 2005.

ZEA, Leopoldo. Filosofía latino-americana. Edicol: México, 1976. Disponível em: www.cinfil.com.br/arquivos/Leopoldo_Zea_4.pdf. Acesso em: 10 Jan. 2015.

Published

2022-03-08

How to Cite

Souza, S. F. de, & Oliveira, I. A. de. (2022). Amazon University, coloniality of knowledge and philosophy: epistemic arrangements and conceptions. Perspectiva, 40(3), 1–22. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2022.e70108

Most read articles by the same author(s)