Meanings of work for LGBTQIAPN+ and the diversity agenda on LinkedIn
DOI:
https://doi.org/10.1590/1806-9584-2025v33n1104258Keywords:
LGBTQIAPN+, Labor, Diversity, LinkedIn, PinkwashingAbstract
Based on digital research on LinkedIn, we reflect on how users of the platform have impacted on the circulation of notions about diversity, equity and inclusion. Digital reputation is at the center of the psychic economy of algorithms (Bruno; Bentes; Faltay, 2019), producing "individual" and "corporate" desires in this laboratory of platforms that constitute social networks. Amid corporate discourses on diversity and accounts of self (Butler, 2015) enunciated in posts on the network, we see: (i) how people manage experiences of pain and suffering at work; (ii) what are the meanings attributed to work by LGBTQIAPN+ people; (iii) and how these accounts of self and the meanings attributed to work constitute a call to ethical responsibility for building other ways of life. Bypassing the concept of pinkwashing, the aim is to offer a queer Marxist critique.
Downloads
References
AMARAL, Adriana; MOSCHETTA, Pedro Henrique. Visibilidade e reputação nos sites de redes sociais. A influência dos dados quantitativos na construção da popularidade a partir da percepção dos usuários. VIII Simpósio Nacional da ABciber, 2014.
ANTUNES, Ricardo. Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. Boitempo Editorial, 2015.
BOLAÑO, César. Crítica e emancipação nos estudos da informação, da comunicação e da cultura. Revista Eletrônica Internacional de Economia Política da Informação da Comunicação e da Cultura, v. 20, n. 1, p. 100-110, 2018.
BOLAÑO, César RS; VIEIRA, Eloy S. Economia política da internet e os sites de redes sociais. Revista Eptic Online, v. 16, n. 2, 2014.
BROWN, Wendy. O Frankenstein do neoliberalismo: liberdade autoritária nas “democracias” do século XXI. In Neoliberalismo, neoconservadorismo e crise em tempos sombrios. Editora Seriguela, Recife, 2021, p. 91..
BRUNO, Fernanda Glória; BENTES, Anna Carolina Franco; FALTAY, Paulo. Economia psíquica dos algoritmos e laboratório de plataforma: mercado, ciência e modulação do comportamento. Revista FAMECOS, [S. l.], v. 26, n. 3, p. e33095, 2019. Disponível em https://revistaseletronicas.pucrs.br/revistafamecos/article/view/33095. Acesso em 24/11/ 2024.
BUTLER, Judith. Alianças queer e política anti-guerra. Bagoas-Estudos gays: gêneros e sexualidades, v. 11, n. 16, 2017.
BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo. Belo Horizonte: Autêntica, 2015.
CESARINO, Letícia. Antropologia digital não é etnografia: explicação cibernética e transdisciplinaridade. Civitas - Revista de Ciências Sociais, v. 21, n. 2, p. 304–315, maio 2021.
DEAN, Jodi. Capitalismo comunicativo e luta de classes. Lugar Comum–Estudos de mídia, cultura e democracia, n. 61, p. 115-138, 2021.
DESLANDES, Suely; COUTINHO, Tiago. Pesquisa social em ambientes digitais em tempos de COVID-19: notas teórico-metodológicas. Cadernos de Saúde Pública, v. 36 (11), 2020.
FISHER, Mark. Realismo capitalista: é mais fácil imaginar o fim do mundo do que o fim do capitalismo?. Autonomia Literária, 2020.
FERREIRA, Guilherme Gomes; IRINEU, Bruna Andrade. Diversidade sexual e de gênero e marxismo. São Paulo: Cortez Editora, 2024.
FERREIRA, André Diego Bernardes; OLIVEIRA, Gabriela Araujo F. A virada retórica para a convivialidade nas redes sociais: estudo de caso da interface gráfica do LinkedIn. 10º Congresso Internacional de Design da Informação – 2021. Disponível em https://pdf.blucher.com.br/designproceedings/cidiconcic2021/097-355464-CIDI-Tecnologia.pdf. Acesso em 15/10/2022.
GROHMANN, Rafael. O que é circulação na comunicação? Dimensões epistemológicas. Revista Famecos, v. 27, n. 1, p. e35881-e35881, 2020. Disponível em https://revistaseletronicas.pucrs.br/revistafamecos/article/view/35881. Acesso em 15/10/ 2024.
GROHMANN, Rafael. Os rastros digitais na circulação de sentidos: pela desnaturalização e contextualização de dados na pesquisa em comunicação. Galáxia, São Paulo, n. 42, p.150-163, 2019a. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-25532019340183.
GROHMANN, Rafael. Financeirização, midiatização e dataficação como sínteses sociais. InMediaciones de la Comunicación, v. 14, n. 2, p. 97-117, 2019b.
HALBERSTAM, Jack. A arte queer do fracasso. Cepe editora, 2024.
HARVEY, David. A Loucura da razão econômica. São Paulo: Boitempo, 2018.
IRINEU, Bruna Andrade. Nas tramas da política pública LGBT: um estudo crítico acerca da experiência brasileira (2003-2015). EDUFMT, 2019.
LORUSSO, Silvio. LinkedIn Society. In F. Laranjo (Ed.), Design and democracy. (pp. 65-75). Eindhoven: Onomatopee, 2017.
MENEZES, Franciane Cristina de. O Serviço Social e a" responsabilidade social das empresas": o debate da categoria profissional na Revista Serviço Social & Sociedade e nos CBAS. Serviço Social & Sociedade, p. 503-531, 2010.
MOROZOV, Evgeny. Big tech. Ubu Editora LTDA-ME, 2018.
RAGO, Margareth. A aventura de contar-se: feminismos, escrita de si e invenções da subjetividade. Campinas: Editora Unicamp, 2013.
RECUERO, Raquel. Introdução à análise de redes sociais online. Salvador: EdUFBA, 2017.
RODRIGUES, Eduardo A.; AGUSTINI, Cármen. ESG como a nova cara do capitalismo. Revista Leitura, [S. l.], v. 1, n. 76, p. 79–94, 2023. DOI: 10.28998/2317-9945.202376.79-94. Disponível em https://www.seer.ufal.br/index.php/revistaleitura/article/view/14245. Acesso em 15/10/ 2024.
SILVA, Tarcízio. Racismo Algorítmico: inteligência artificial e discriminação nas redes digitais. São Paulo: Edições Sesc, 2022.
SODRÉ, Muniz. A Ciência do Comum: notas para o método comunicacional. Petrópolis: Vozes, 2014.
SPADE, Dean. Close the prisions! Open the borders! How Abolition is Shaping Queer and Trans Politics. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, v. 4, n. 13, p. 7-21, 2021.
SRNICEK, Nick. Platform capitalism. Londres: Polity, 2016.
TEISCHMANN, Kamila M.; IRINEU, Bruna A. Análise das percepções de lojistas e comerciantes de Mato Grosso acerca da (não) contratação de pessoas trans. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, [S. l.], v. 7, n. 22, 2024. Disponível em https://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/article/view/18478. Acesso em 24/11/ 2024.
VAN DIJCK, José; POELL, Thomas; DE WAAL, Martijn. The platform society. Nova York: Oxford, 2018. DOI: https://doi.org/10.1093/oso/9780190889760.001.0001
VAN DIJCK, José. ‘You have one identity’: Performing the self on Facebook and LinkedIn. Media, culture & society, v. 35, n. 2, p. 199-215, 2013.
VIEIRA PINTO, Álvaro. Ciência e existência. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
WARDLE, Claire et al. Thinking about ‘information disorder’: formats of misinformation, disinformation, and mal-information. Journalism,‘fake news’& disinformation, p. 43-54, 2018.
WILLIAMS, Raymond. Cultura e sociedade: de Coleridge a Orwell. 2011.
WOODCOCK, Jamie; GRAHAM, Mark. The gig economy. Polity, 2020.
ZUBOFF, Shoshana. A era do capitalismo de vigilância: a luta por um futuro humano na nova fronteira do poder. Rio de Janeiro: Intrínseca, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Revista Estudos Feministas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Revista Estudos Feministas is under the Creative Commons International 4.0 Attribution License (CC BY 4.0), that allows sharing the work with recognition of authorship and initial publication in this journal.
The license allows:
Sharing (copying and redistributing the material in any support or format) and/or adapting (remixing, transforming, and creating from the material) for any purpose, even if commercial.
The licensor cannot revoke these rights provided the terms of the license are respected. The terms are the following:
Attribution – you should give the appropriate credit, provide a link to the license and indicate if changes were made. This can be done in several ways without suggesting that the licensor has approved of the use.
Without additional restrictions – You cannot apply legal terms or technological measures that prevent others from doing something allowed by the license.