Exploratory Study of Translation Competence of INtermodal Hearing Translator in Relation to its Practice

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7968.2021.e84458

Abstract

The translatory (intermodal) competence is the gathering of attitudes, skills and specialized knowledge essential to the translator for the transposition of information between languages, distinct or not. According to the PACTE group, this competence consists of components that can be tensioned from aspects such as directionality of the translation process, type and textual genre, and the (use) modalities of the languages involved. Thus, we undertake an exploratory research in which eight hearing translators, from the Southeast and South regions of the country, responded to a semi-structured interview in which it addressed questions regarding their translation practice. The data demonstrates that, despite these translators to act in the direction of portuguese written to the oral Libras, the body manifestation, gestural and visual and the use of space are considered challenging, mainly by involving the recording of this video product. In addition, regardless of the texts to be translated, consultations in documentary, lexical and terminological sources are essential actions in the work of these professionals. In view of this, we emphasize the importance in treating intermodal translation competence, advocated by Rodrigues (308), in order to offer the translators formations that encompass activities in both directions, use of search tools and greater variety of texts.

Author Biographies

Eduardo Andrade Gomes, Universidade Federal de Juiz de Fora e Universidade Federal de Minas Gerais

Doutorando em Linguística aplicada (Estudos da Tradução) pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Estudos da Tradução e Bacharel em Letras Libras, ambos pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Intérprete e tradutor de Libras-português da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF).

Thaís Fleury Avelar, Universidade Federal de Goiás

Atualmente é professora doutora adjunta nos cursos de Licenciatura em Letras: Libras e Bacharelado em Letras: Tradução e Interpretação em Libras/Português da Faculdade de Letras da Universidade Federal de Goiás (FL/UFG). Possui graduação em Turismo pela Faculdade Cambury de Goiânia (2003) e Mestrado de Programa de Pós-Graduação em Estudos de Tradução da UFSC (Universidade Federal de Santa Catarina - 2010) e graduação em Licenciatura de curso de Letras-Libras, modalidade à distância pela UFSC (2010).

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Published

2021-12-24

How to Cite

Gomes, E. A., & Avelar, T. F. . (2021). Exploratory Study of Translation Competence of INtermodal Hearing Translator in Relation to its Practice. Cadernos De Tradução, 41(esp. 2), 40–67. https://doi.org/10.5007/2175-7968.2021.e84458