Entrepreneurial action in elementary education: Entrepreneurship initiatives in a public school from Uberlândia-MG
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8077.2025.e103178Keywords:
Entrepreneurship, Entrepreneurial Actions, Education, Public EntrepreneurshipAbstract
Research Objective: To analyze the implementation of entrepreneurial actions in a public state basic education school in the municipality of Uberlândia, in the Triângulo Mineiro region.
Theoretical Framework: The article presents entrepreneurship in the public sector from an entrepreneurial action perspective, specifically within the educational context.
Methodology: This is a qualitative research study conducted through semi-structured interviews, documentary research, and non-participant observation. Content analysis was adopted as the data collection technique.
Results: The results indicate that the implementation of entrepreneurial actions led to greater institutional visibility, collective and interdisciplinary work, improved student performance, and the development of skills, autonomy, and creativity.
Originality: The paper analysis the development of entrepreneurial actions and projects in a public school, highlighting its particularities, repercussions, and impacts.
Theoretical and Practical Contributions: The theoretical contributions are the articulation between entrepreneurship and entrepreneurial actions within the context of education. The practical contributions reflect the structuring of projects that encourage the use of active methodologies, the exchange of experiences, and the development of innovative activities of a pedagogical and school management nature.
References
Abramovay, M. (2003). Escolas inovadoras: experiências bem-sucedidas em escolas públicas. Brasília, DF: UNESCO.
Andrade, M. M. de. (2010). Introdução à metodologia do trabalho científico: elaboração de trabalhos na graduação. 10ª ed., São Paulo, SP: Atlas.
Andrade, D. M., Lima, J. B. de, & Borges, A. F. (2014). Ações empreendedoras em empresas familiares: um estudo sob a ótica de oportunidades, inovação e aprendizagem. In: encontro de estudos em empreendedorismo e gestão de pequenas empresas, 8. Anais... Goiânia, GO.
Ávila, M. A., Andrade, D. M., Silva, C. A., & Gonçalves, V. B. (2023). Ação empreendedora: Um estudo bibliométrico sobre a produção científica internacional. REGEPE Entrepreneurship and Small Business, 12(3), 1-11. https://doi.org/10.14211/regepe.esbj.e2230
Baggio, A. F., & Baggio, D. K. (2014). Empreendedorismo: conceitos e definições. Revista de empreendedorismo, inovação e tecnologia, v. 1, n. 1, p. 25-38.
Bardin, L. (2011). Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70.
Borges, A. F., Lima, J. B., & Brito, M. J. (2017). Fundamentos da Pesquisa em Empreendedorismo: aspectos conceituais, teóricos, ontológicos e epistemológicos. In: Anais do 41º Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa Em Administração - ANPAD, São Paulo, SP.
Brasil. Ministério da Educação. (2018). Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF.
Carvalho, A. J. C. et al. (2022). Entrepreneurial education in basic education: identifying challenges from a bibliometric analysis and systematic review. REGEPE Entrepreneurship and Small Business, 11(2), 1-13. https://doi.org/10.14211/ibjesb.e2032
Cunha, S. K., Bulgacov, Y. L., Meza, M. L .F., & Balbinot, Z. (2009). O sistema nacional de inovação e a ação empreendedora no Brasil. Revista Base, 6(2), 120- 137. http://doi.org/10.4013/base.2009.62.03
Denisi, A. S. Some further thoughts on the entrepreneurial personality. (2015). Entrepreneurship Theory and Practice, v. 39, n. 5, p. 997-1003. https://doi.org/10.1111/etap.12168
Dolabela, F. (2006). O segredo de Luísa. São Paulo, SP: Editora Cultura.
Ferreira, A. G., & Miguel, J. R. (2020). A Importância da Educação Empreendedora nos Processos de Ensino e Aprendizagem. Id on Line: Revista de Psicologia, 14(50), 331-351. https://doi.org/10.14295/idonline.v14i50.2440
Ferreira, M. C., Andrade, D. M., & Nascimento, P. O. (2018). Ações empreendedoras: um estudo na secretaria de educação de um município sul mineiro. CASI.
Fontanella, B. J. B., Ricas, J., & Turato, E. R. (2008). Amostragem por saturação em pesquisas qualitativas em saúde: contribuições teóricas. Cadernos de Saúde Pública, 24(1), 17-27. https://doi.org/10.1590/S0102-311X2008000100003
Francie Lange, M. M. Steinhoff, N. T. e Dominik K. K. (09 ago 2024): Agindo além dos conceitos: um estudo comparativo de ações empreendedoras entre empreendedores novatos e experientes na criação de empreendimentos em estágio inicial. Journal of Small Business & Entrepreneurship, DOI: 10.1080/08276331.2024.2375820
Garcia, A. S. (2021). Empreendedorismo no setor público: o processo de identificação e exploração de oportunidade empreendedora na secretaria de educação de um município do sul de Minas Gerais. In: XXIV SEMEAD - Seminários em Administração. São Paulo, SP.
Gartner, W. B. (1990). What are we talking about when we talk about Entrepreneurship? Journal of Business Venturing, v. 5, nº 1, p. 15-28.
Gartner, W. B.; Brush, C. G. (2016). Entrepreneurship as organizing: emergence, newness, and transformation. In: GARTNER, W. B. (Org.). Entrepreneurship as Organizing: selected papers of Willian B. Gartner. Cheltenham: E. Elgar, cap. 19, p. 291-310. https://doi.org/10.1016/0883-9026(90)90023-M
Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo, SP: Atlas.
Global Entrepreneurship Monitor (GEM). (2023). Empreendedorismo no Brasil: 2023. Curitiba: IBQP.
Gomes, A. F.; Lima, J. B.; Cappelle, M. C. A. (2013). Do empreendedorismo à noção de ações empreendedoras: reflexões teóricas. Revista Alcance, 20(2), 203-220. https://doi.org/ 10.14210/alcance.v20n2.p203-220
Julien, P. A. (2010). Empreendedorismo Regional e economia do conhecimento. São Paulo, SP: Editora Saraiva.
Lacerda, G. D., & Andrade, D. M. (2021). Ação Empreendedora no Setor Público: O “Pós-compra” de uma Universidade Pública de Minas Gerais. Contabilidade Gestão e Governança, 24(2), 185–203. https://doi.org/10.51341/1984-3925_2021v24n2a3.
Lakatos, E. M., & Marconi, M. de A. (2010). Fundamentos de metodologia científica: Técnicas de pesquisa. 7ª Edição. São Paulo, SP: Atlas.
Lakatos, E. M.; Marconi, M. de A. (2017). Fundamentos de metodologia científica. 8ª edição. São Paulo, SP: Atlas.
Liberato, A. C. T., (2007). Empreendedorismo na escola pública: despertando competências, promovendo esperança! Brasília, DF: SEBRAE. Disponível em: https://bis.sebrae.com.br/bis/download.zhtml?t=D&uid=3CBF34B0D06A6941832572B1006F3722. Acesso: 10/07/2024.
Mocelin, D. G., & Azambuja, L. R. (2017). Empreendedorismo intensivo em conhecimento: elementos para uma agenda de pesquisas sobre a ação empreendedora no Brasil. Sociologias, 19(46), 30-75. https://doi.org/10.1590/15174522-019004602
Morais, M. C. A. et al. (2015). Polissemias do empreendedorismo no setor público. REGEPE Entrepreneurship and Small Business, 4(1), 26-53. https://doi.org/10.14211/regepe.v4i1.200
Murad, E. P.. (2022). Ações empreendedoras sociais na educação: histórias de formação e transformação no contexto de inovação educacional. Tese (Doutorado em Administração) - Universidade Federal de Lavras, Lavras/MG.
Murad, E. P., & Andrade, D. M. A. (2021). Educação “Sobre” ou “Para” o Empreendedorismo Social? Uma Análise sobre o Processo de Ensino e Aprendizagem e seus Impactos. In: XLV Encontro da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Administração, São Paulo, SP.
Nascimento, P. O., & Andrade, D. M. (2018). Ação empreendedora: um novo olhar sobre o empreendedorismo. In: Congresso da Pós-Graduação, 27, Lavras. Anais... Lavras: UFLA.
Nascimento, P. O. (2018). A ação empreendedora na gestão pública escolar. Dissertação (Mestrado Profissional) - Universidade Federal de Lavras, Lavras.
Paiva Junior, F. G. de. (2004). O empreendedorismo na ação de empreender: uma análise sob o enfoque da fenomenologia sociológica de Alfred Schütz. 2004. 382 p. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.
Pereira, M. M., Ferreira, J. S., & Figueiredo, I. O. (2007). Guião «Promoção do Empreendedorismo na Escola»: Guião para Escolas dos Ensinos Básico e Secundário. Ministério da Educação - Direção-geral de Inovação e Desenvolvimento Curricular.
Salerno, M. S., & Gomes, L. A. de V. (2018). Gestão da inovação (mais) radical. Rio de Janeiro, RJ: Elsevier.
Santos, L. T. et al. (2021). Ações empreendedoras e o plano nacional de educação em municípios sul-mineiros. Caderno de Administração, 29(1), 132-150. https://doi.org/10.4025/cadadm.v29i1.54685
Shane, S., & Venkataraman, S. (2000). The promise of entrepreneurship as a field of research. Academy of Management Review, v. 25, n. 1, p. 217-227. https://doi.org/10.2307/259271
Silva, C. de A., Andrade, D. M., & Alcântara, V. de C. (2024). Perspectives on Entrepreneurial Action: A Scoping Review Of The Literature. Boletim de conjuntura (BOCA), 18(53), 549–573. https://doi.org/10.5281/zenodo.12493101
Silva, C. de A., Andrade, D. M., & Lima, J. B. de. (2022). A Ação Empreendedora no Setor Público: uma Análise da Interação Família-Escola em Instituições Educacionais Públicas. IX Encontro de Administração Pública da ANPAD VI – EnAPG.
Silva, J. F.; Pena, R. P. M. (2017). O “bê-á-bá” do ensino em empreendedorismo: uma revisão da literatura sobre os métodos e práticas da educação empreendedora. REGEPE Entrepreneurship and Small Business, 6(2), 372-401. https://doi.org/10.14211/regepe.v6i2.563
Silva, C. A., Valadares, J. L., & Andrade; D. M. (2016). Ações empreendedoras na gestão pública: análise do programa crédito solidário (PCS) em um município do sul de Minas Gerais. Revista Eletrônica de Ciência Administrativa, 15(1), 55-68. https://doi.org/ 10.21529/RECADM.2016005
Sousa, J. L., Paiva Junior, F. G. de, & Lira, Z. B. (2010). A abordagem multidimensional do empreendedorismo no setor público: ocaso da ação empreendedora da fundação Joaquim Nabuco. Revista Gestão e Planejamento, 11(2), 337-354.
Stefanelli, R. (2018). Conectividade e dodiscência no ensino com audiovisual: um estudo das percepções de estudantes e professores da escola básica. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade Nove de Julho, São Paulo, SP.
Thomazi, Á. R. G., & Asinelli, T. M. T. (2009). Prática docente: considerações sobre o planejamento das atividades pedagógicas. Educar em Revista, 1(35), 181-195. https://doi.org/10.1590/S0104-40602009000300014
Triviños, A. N. S. (1987). Introdução à pesquisa em Ciências Sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo, SP: Atlas.
Valadares, J. L. et al. (2012). O fenômeno do empreendedorismo público: um ensaio sobre a aplicabilidade desse construto na Administração Pública brasileira. In: Encontro da ANPAD, n. 36. Rio de Janeiro, RJ.
Vale, G. M. V. (2014). Empreendedor: origens, concepções teóricas, dispersão e integração. Revista de Administração Contemporânea, 18(6), 874-891. https://doi.org/10.1590/1982-7849rac20141244
Velho, A. G.; Giacomelli, G. (2017). Empreendedorismo. 3ª ed. – Porto Alegre: SAGAH.
VILLELA, C. Empreendedorismo na Escola, In: ACÚRCIO, M. R. B. (Coord.); ANDRADE, R. C. de (Org.). O empreendedorismo na escola. Porto Alegre/Belo Horizonte: Artmed/Rede Pitágoras, 2005.
Watson, T. J. (2013). Entrepreneurship in action: bringing together the individual, organizational and institutional dimensions of entrepreneurial action. Entrepreneurship & Regional Development, 25(5-6), 404-422. https://doi.org/10.1080/08985626.2012.754645
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Maria Vivaldina Rodrigues de Moura, Alex Fernando Borges

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must ensure:
- that there is complete consensus among all co-authors to approve the final version of the paper and its submission for publication.
- that their work is original, and if the work and/or words of others have been used, these have been duly acknowledged.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. RCA reserves the right to use software or any other methods of plagiarism detection.
All submissions received for evaluation in the RCA journal are screened for plagiarism and self-plagiarism. Plagiarism identified in manuscripts during the evaluation process will result in the submission being archived. In the event of plagiarism being identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, retract it.
Authors grant RCA exclusive rights of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons (CC BY) 4.0 International License.

Authors are authorized to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository, on a personal website, publishing a translation, or as a chapter in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
This license grants any user the right to:
Share – copy, download, print, or redistribute the material in any medium or format.
Adapt – remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
Attribution – You must give appropriate credit (cite and reference), provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions – You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.