The contribution of the three social forces to the construction of agri-food markets

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e65226

Keywords:

Agri-food Markets, Family Farming, New Economic Sociology, Three Social Forces

Abstract

This article presents a theoretical discussion on the construction of markets under the influence of New Economic Sociology. We begin by pointing out the shortcomings of neoclassical economics in understanding this phenomenon. We highlight new research opportunities through the theoretical framework of Jens Beckert (2010), on the three social forces: social networks, institutions and cognitive structures. By way of illustration, some characteristics of the Brazilian markets for raw milk cheese will be discussed. Finally, we present a summary of this discussion, highlighting some identified controversies: the effects of institutionalizing the consumption of pasteurized milk cheese, generated by current phytosanitary rules; the presence of specific practices of niche markets, taste and distinction, with effects in raising the prices of the product; the adaptation of family farmers to the new standards, with the consequent exclusion of certain groups of farmers from the market; the insufficiency of the State as a regulator of divergent interests between family farmers and industrial producers.

Author Biographies

Mariana Oliveira Moritz, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Mariana Oliveira Moritz é bacharel em Comunicação Social com Habilitação em Relações Públicas pela (FASSESC), tem Pós-Graduação em Especialização em Gestão de Pessoas nas Organizações é Mestranda em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (CPGA/UFSC) onde atua como pesquisadora na área de Gestão Universitária e Prospecção de Cenários.Trabalhou como assessora de imprensa, imagem  e gerente na área de gestão de pessoas em organizações catarinenses.

Renê Birochi, Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC

Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), integrante da linha de pesquisa Organizações e Sociedade. Pós-doutor entre 2019 a 2020 no Programa de Pós-Graduação de Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade da UFRRJ, com pesquisas em sociologia econômica e sistemas agroalimentares, supervisionado pelo prof. Dr. John Wilkinson. Integrante dos grupos de pesquisa Observatório da Realidade Organizacional (UFSC); Agroecologia e Circuitos de Comercialização de Alimentos (UFSC). Atuei na HEC/Université de Montréal como visiting scholar convidado entre Set/2009 a Ago/2011. Doutor e mestre em Administração de Empresas (FGV-EAESP e USP). Estudei em nível de graduação Filosofia (USP) e História (PUC-SP).

Oswaldo Gonçalves Junior, Faculdade de Ciências Aplicadas Unicamp (FCA - Unicamp)

Professor Livre-Docente na área de Administração Pública da Faculdade de Ciências Aplicadas - Unicamp. Pós-doutor pela Columbia University (The Institute of Latin American Studies - ILAS). Doutor em Administração Pública e Governo (EAESP-FGV), Mestre em Educação (FEUSP), Bacharel e Licenciado em História (FFLCH-USP).

References

ABRAMOVAY, R. O capital Social dos territórios. In: O capital Social dos territórios. O futuro das regiões rurais. Porto Alegre: Ed. UFRGS, 2003. p. 379-397.

BECKERT, Jens. The social order of markets. MPIfG Discussion Paper 07/15, 2007. https://doi.org/10.2139/ssrn.2464441

BECKERT, Jens. The social order of markets. Theor Soc. 38:245-269, 2009. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2Fs11186-008-9082-0.pdf. Acesso em: 1 ago. 2016. https://doi.org/10.1007/s11186-008-9082-0

BECKERT, Jens. How Do Fields Change? The Interrelations of Institutions, Networks, and Cognition in the Dynamics of Markets. Organization Studies, 31; 605, 2010. https://doi.org/10.1177/0170840610372184

BECKERT, Jens. Capitalism as a system of contingent expectations: Toward a sociological microfoundation of political economy. MPIfG Discussion Paper 12/4, Max Planck Institute for the Study of Societies, 2012. https://doi.org/10.2139/ssrn.2464021

BOURDIEU, P. Las estructuras sociales de la economía. Barcelona: Anagrama, 2003. https://doi.org/10.3406/arss.2003.2783

CARVALHO, Michelle de Medeiros; LINDNER, Juliano de Dea; FARINA, Luciana Oliveira. A produção de queijo colonial artesanal no município de Seara, estado de Santa Catarina, frente à legislação brasileira. Rev. Inst. Laticínios Cândido Tostes, Juiz de Fora, v. 70, n. 5, p. 253-261, set.-out. 2015. https://doi.org/10.14295/2238-6416.v70i5.463

CINTRÃO, Rosângela Pezza. Segurança, qualidade e riscos: a regulação sanitária e os processos de (i)legalização dos queijos artesanais de leite cru em Minas Gerais. 2016. 396 p. Tese (Doutorado de Ciências Sociais em Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade). Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Departamento de Desenvolvimento, Agricultura e Sociedade, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, 2016.

DA CRUZ, F. T.; MENASCHE, R. O debate em torno de queijos feitos de leite cru: entre aspectos normativos e a valorização da produção tradicional. Revista Visa em debate: Sociedade, Ciência e Tecnlogia. Vig Sanit Debate, 2(04):34-42, 2014. https://doi.org/10.3395/vd.v2i4.408

DORIGON, C. Mercados de produtos coloniais da região Oeste de Santa Catarina: em construção. 2008, 437 f. Tese. (Programa de Pós-Graduação Engenharia de Produção). Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008.

DOBBIN, Frank. Introduction: The Sociology Of The Economy. Agosto 2016. p. 1-22. 2004. Disponível em: http://scholar.harvard.edu/files/dobbin/files/2004_soc_economych1.pdf. Acesso em: 10 out. 2016.

ESTEVAM, Dimas de Oliveira; SALVARO, Ilka Jacinto; BUSARELLO, Carla Spillere. Espaços de produção e comercialização da agricultura familiar: as cooperativas descentralizadas do Sul Catarinense. Interações, Campo Grande, v. 16, n. 2, jul.-dez. 2015. https://doi.org/10.1590/151870122015205

FLIGSTEIN, Neil. The architecture of markets: na economic sociology of 21st century capitalist societies. Princeton: Princeton University Press, 2001. https://doi.org/10.1515/9780691186269

FLIGSTEIN, Neil. O Mercado enquanto política: uma abordagem político-cultural às instituições do mercado. In: MARQUES, R. PEIXOTO, J. (Org.). A nova sociologia económica: uma antologia. Oeires, Portugal: Celta Editora, 2003. p.195-227.

FLIGSTEIN, Neil; DAUTER, Luke. A sociologia dos mercados. Cad. CRH, Salvador, v. 25, n. 66, p. 481-504, Dec. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-49792012000300007&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 17 jun. 2018. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-49792012000300007.

FOURCADE, Marion. Theories of Markets and Theories os Society. American Behavioral Scientist, University of California, Berkeley, v. 50, n. 8, p. 1.015-1.034, 2007. https://doi.org/10.1177/0002764207299351

GRANOVETTER, M. Economic Action and Social Structure. American Journal of Sociology, Chicago, v. 91, n. 3, p. 481- 510, Nov.1985. https://doi.org/10.1086/228311

JARDIM, Maria A Chaves; CAMPOS, Ricardo Sapia. A construção social dos mercados e a crítica da Ciência Econômica. Dossiê de Sociologia econômica: Construção social dos mercados. REDD - Revista Espaço de Diálogo e Desconexão, Araraquara, v. 4, n. 2, jan.-jul. 2012.

MARQUES, Rafael. Os trilhos da Nova Sociologia Econômica. In: MARQUE, Rafael; PEIXOTO, João Peixoto (Org.). A Nova Sociologia Econômica: uma antologia. Oeiras: Celta Editora, 2003. p. 1-67.

MENEZES, Sônia de Souza Mendonça. Queijo coalho: tradição cultural e estratégia de reprodução social na região nordeste. Revista de Geografia (UFPE), v. 28, n. 1, 2011.

NIEDERLE, Paulo André; SCHUBERT, Maycon Noremberg; SCHNEIDER, Sérgio. Agricultura familiar, desenvolvimento rural e um modelo de mercados múltiplos. In: DOULA, Sheila et al. (Org.). A agricultura familiar em face das transformações na dinâmica recente dos mercados. 1. ed. Viçosa: Suprema, 2014. v. 1, p. 43-68.

SABOURIN, Eric. A construção social dos mecanismos de qualificação e certificação entre reciprocidade e troca mercantil. Dossiê de Sociologia econômica: Construção social dos mercados. REDD - Revista Espaço de Diálogo e Desconexão, Araraquara, v. 4, n. 2, jan.-jul. 2012.

SERTAOBRAS. Irlanda uma ilha fresca em queijo. 2016. Disponível em: http://www.sertaobras.org.br/blog/2012/05/23/irlanda-uma-ilha-fresca-em-queijos/. Acesso em: 10 maio 2017.

STEINER, Philippe. A Sociologia Econômica. São Paulo: Atlas, 2006.

SWEDBERG, R. New economic sociology: what has been accomplished, what is ahead? Acta Sociologica, v. 40, 1997. https://doi.org/10.1177/000169939704000203

VIAN, C. E. F. et al. O Processo de Formação dos Campos Organizacionais na Produção de Alimentos Orgânicos: Conflitos Atuais e Perspectivas Futuras. Cadernos do CEAM, v. 25, p. 9-31, 2006.

PANZUTTI, Nilce da Penha Migueles. Mercado como construção social da realidade. Informações Econômicas, São Paulo, v. 41, n. 7, jul. 2011.

POLANYI, Karl. A grande transformação: as origens da nossa época. Rio de Janeiro: Campus, 1980.

WANDERLEY, Fernanda. Avanços e desafios da Nova Sociologia Econômica: notas sobre os estudos sociológicos do mercado: uma introdução. Sociedade e Estado, v. 17, n. 1, p. 15-38, 2002. https://doi.org/10.1590/S0102-69922002000100003

WESZ JUNIOR, Valdemar João. O mercado da soja e as relações de troca entre produtores rurais e empresas no Sudeste de Mato Grosso (Brasil). 2014. Tese (Doutorado) - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro, Instituto de Ciências Humanas e Sociais, Rio de Janeiro, 2014.

WILKINSON, John. Mercados, Redes e Valores: o novo mundo da agricultura familiar. Porto Alegre: Editora da UFRGS, Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural, 2008.

ZELIZER, Viviana. O Significado Social do Dinheiro: Dinheiros Especiais. In.: PEIXOTO, João; MARQUES, Rafael. A Nova Sociologia Económica. p. 125-165. Oeiras: Celta, 2003.

ZUIN, L. F. S.; ZUIN, P. B. Produção de Alimentos Tradicionais: extensão rural. Aparecida: Idéias & Letras, 2008.

Published

2023-08-08

How to Cite

Moritz, M. O., Birochi, R., & Gonçalves Junior, O. (2023). The contribution of the three social forces to the construction of agri-food markets. Journal of Administration Science, 25(65), 1–13. https://doi.org/10.5007/2175-8077.2023.e65226

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)