Being a professor of Administration in private institutions: a pragmatist analysis based on Sociology of Science
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-8077.2022.e88238Keywords:
Management professors, Private higher education institutions, Sociology of Science, French pragmatist sociologyAbstract
Este estudo buscou compreender a configuração da área de atuação docente em Administração nas instituições de ensino superior privadas e a ação desses profissionais. Para isso, foram realizadas entrevistas semiestruturadas com professores de Administração nos municípios de Florianópolis e de Londrina. Também foram utilizados alguns documentos. Como este estudo é pragmatista, a análise de dados foi realizada de acordo com os operadores analíticos que provieram dos dados e com o apoio teórico, principalmente, da Sociologia da Ciência e da Sociologia pragmatista francesa. Os resultados demonstraram que as IES privadas constituem um campo de atuação específico e distinto, e que os docentes entrevistados experienciam as mesmas condições de trabalho de outros profissionais das organizações do setor competitivo, como flexibilidade e curto prazo, insegurança da profissão, entre outras.
References
ABÉLÈS, Marc. O racionalismo posto à prova da análise. In: REVEL, Jacques. Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.
ALVES, R. C. M.; ALVARENGA, G. I. “Professor, quando o senhor me atende?”: a expansão do ensino superior em administração no Brasil. Revista Foco, v. 10, n. 2, p. 29-55, jan./jul. 2017.
BINI, T. J.; SERVA, M.; MELO, D. As habilidades de gestão dos coordenadores de grupos de pesquisa no campo da administração: uma análise baseada na sociologia da ciência. In: III Colóquio Internacional de Epistemologia e Sociologia da Ciência da Administração, 2013, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2013. p. 1-36.
BITTAR, M.; RUAS, C. M. S. Expansão da educação superior no Brasil e a formação dos oligopólios – hegemonia do privado mercantil. EccoS – Revista Científica, São Paulo, n. 29, p. 115-133, set./dez. 2012.
BLOOR, D. Knowledge and Social Imagery. Chicago: The University of Chicago Press, 1991.
BORGES, R. M.; CAMELO, G. R.; LEITE, A. L. S.; FIATES, G. G. S.; LEZANA, A. G. R. As mudanças legais no ambiente institucional do setor de educação e as estratégias de crescimento de uma instituição de ensino superior. Revista GUAL, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 83-105, jan. 2013.
BOURDIEU, P. O campo científico. In: ORTIZ, R. (org.). Pierre Bourdier: Sociologia. São Paulo: Ática, 1983.
CAPES. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017. 2017. Disponível em: https://capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/relatorios-finais-quadrienal-2017/20122017-Administracao-quadrienal.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019.
CEFAI, D. Como nos mobilizamos? A contribuição de uma abordagem pragmatista para a sociologia da ação coletiva. Dilemas: Revista de Estudos de Conflito e Controle Social, Rio de Janeiro, v. 2, n. 4, p. 11-48, abr./maio/jun. 2009.
CHAVES, V. L. J. Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior brasileiro: a formação dos oligopólios. Educação & Sociedade, v. 31, n. 111, p. 481-500, abr./jun. 2010.
DODIER, N.; BARBOT, J. A força dos dispositivos. Revista Sociedade e Estado, v. 32, n. 2, p. 487-518, maio/ago. 2017.
DOMINGOS, D. C. O sentido e a direção da crítica em Administração no Brasil: perspectivas pragmatistas para a compreensão de um espaço científico. 2020. 164 f. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2020.
HOUDART, S. Humanos e Não Humanos na Antropologia. Petry, D. F. (trad.). ILHA, v.17, n.2, p.13-29, ago./dez. 2015.
HOUDART, S.; THIERY, O. Humains, non-humains: comment repeupler les sciences sociales. Paris: La Découverte, 2011.
INEP. Sinopse Estatística da Educação Superior 2019. Brasília: Inep, 2020. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/basica-censo-escolar-sinopse-sinopse. Acesso em: 26 jan. 2021.
LATOUR, B.; WOOLGAR, S. A vida de laboratório: a produção dos fatos científicos. Tradução de Angela Ramalho Vianna. Rio de Janeiro: Dumará, 1997.
LEPETIT, Bernard. Sobre a escala na história. In: REVEL, Jacques. Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998.
MANCEBO, D.; DO VALE, A. A.; MARTINS, T. B. Políticas de expansão da educação superior no Brasil 1995-2010. Revista Brasileira de Educação, v. 20, n. 60, p. 31-50, jan./mar. 2015.
MELO, D. J. A.; SERVA, M. A agenda do professor pesquisador em administração: uma análise baseada na sociologia da ciência. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro, v. 12, n. 3, p. 605-632, jul./set. 2014.
MERTON, R. K. Os imperativos institucionais da ciência. In: DEUS, J. D. (org.). A crítica da ciência: sociologia e ideologia da ciência. Rio de Janeiro: Zahar Editores, 1979.
PINHEIRO, D. Vida e trabalho do professor pesquisador em administração no sul do Brasil: Uma análise com base na Sociologia da Ciência. 2013. 267 f. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
PINHEIRO, D.; MELO, D.; SCHLICKMANN, R. Estudos em sociologia da ciência da administração: apontamentos e desafios metodológicos. In: VI Colóquio Internacional de Epistemologia e Sociologia da Ciência da Administração, 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2017. p. 1-27.
QUEIROZ, F. C. B. P.; QUEIROZ, J. V.; VASCONCELOS, N. V. C.; FURUKAVA, M.; HÉKIS, H. R.; PEREIRA, F. A. B. Transformações no ensino superior brasileiro: análise das Instituições Privadas de Ensino Superior no compasso com as políticas de Estado. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 21. n. 79, p. 349-370, abr./jun. 2013.
QUÉRÉ, Louis. La situation toujours négligée? Réseaux, v. 15, n. 85, p. 163-192, 1997.
QUÉRÉ, Louis. Intérêt et limites de la théorie des régimes pragmatiques pour la sociologie de l’action. In: BREVIGLIERI, M.; LAFAYE, C.; TROM, D (org.). Compétences critiques et sens de la justice. Paris: Econômica, 2009.
REVEL, Jacques. Apresentação. In: REVEL, Jacques. Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998a.
REVEL, Jacques. Microanálise e construção do social. In: REVEL, Jacques. Jogos de escalas: a experiência da microanálise. Rio de Janeiro: Editora Fundação Getúlio Vargas, 1998b.
SCHLICKMANN, R. Administração universitária: desvendando o campo científico no Brasil. 2013. 287 f. Tese (Doutorado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2013.
SENNETT, R. A cultura do novo capitalismo. Rio de Janeiro: Record, 2006.
SENNETT, R. Ensemble: pour une éthique de la coopération. Paris: Éditions Albin Michel, 2014.
SENNETT, R. A corrosão do caráter: as consequências pessoais do trabalho no novo capitalismo. 16. ed. Rio de Janeiro: Record, 2015.
SERVA, M.; PINHEIRO, D. Epistemologia e sociologia da ciência da administração: uma reflexão inicial sobre os estudos do campo no Brasil. In: XXXIII ENANPAD, 2009, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPAD, 2009. p. 1-16.
SERVA, M.; PINHEIRO, D. M.; MELO, D.; MATARAZZO, G. Lógicas de ação de professores em administração: uma análise baseada na Sociologia da Ciência. Revista de Ciências da Administração, v. 18, n. 45, p. 64-78, ago. 2016.
SGUISSARDI, Valdemar. Modelo de expansão da educação superior no Brasil: predomínio privado/mercantil e desafios para a regulação e a formação universitária. Educação & Sociedade, Campinas, v. 29, n. 105, p. 991-1022, set./dez. 2008.
SILVA-CASTAÑEDA, L. Revisiter le concept de dispositif. À partir d’un dialogue entre la sociologie pragmatique et la pensée foucaldienne. Revue de l’Institut de sociologie, p. 91-107, 2012.
VINCK, D. Sciences et société: sociologie du travail scientifique. Paris: Armand Colin, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The author must ensure:
- that there is complete consensus among all co-authors to approve the final version of the paper and its submission for publication.
- that their work is original, and if the work and/or words of others have been used, these have been duly acknowledged.
Plagiarism in all its forms constitutes unethical publishing behavior and is unacceptable. RCA reserves the right to use software or any other methods of plagiarism detection.
All submissions received for evaluation in the RCA journal are screened for plagiarism and self-plagiarism. Plagiarism identified in manuscripts during the evaluation process will result in the submission being archived. In the event of plagiarism being identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, retract it.
Authors grant RCA exclusive rights of first publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons (CC BY) 4.0 International License.
Authors are authorized to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in an institutional repository, on a personal website, publishing a translation, or as a chapter in a book), with an acknowledgement of its authorship and initial publication in this journal.
This license grants any user the right to:
Share – copy, download, print, or redistribute the material in any medium or format.
Adapt – remix, transform, and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
Attribution – You must give appropriate credit (cite and reference), provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
No additional restrictions – You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.