Freire-CTS and/or CTS-Freire?

contributions to science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1982-5153.2023.e90133

Keywords:

Thematic approach, Thematic investigation, Generator theme, STS education, Social participation

Abstract

Approaches and differences were presented and discussed on the Freirean Thematic Approach and STS education in Science Education, recognizing different terminologies: Freire-STS and STS-Freire. Based on these references, a bibliographic research was carried out on works and publications in periodicals, referring to educational and formative processes. The choice of thematic was considered, in which the origin of the themes in Freire and in STS is different, above all, by the realization or absence of the Thematic investigation process, as well as the focus of the discussions and the approached contexts, in which the problems assume local or global scopes and, depending on the intention of the proposal to be developed, are limited to problematizations in the scientific-technological field or considering the multiple sectors of society. It is argued about the importance of articulating these references, aiming at more critical educational and training processes that promote social participation.

Author Biographies

André de Azambuja Maraschin, Universidade Federal do Pampa

Licenciado em Química pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino (UNIPAMPA), com financiamento FAPERGS/CAPES - Edital 18/2020. Membro do Grupo de Pesquisa INCLUSIVE (Grupo de Estudos e Pesquisa em Inclusão e Diversidade na Educação Básica e no Ensino Superior - UNIPAMPA) e do Grupo de Pesquisa G.A.M.A (Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação - UNIPAMPA). Professor ebtt substituto de química no instituto federal de educação, ciência e tecnologia sul-rio-grandense (ifsul) campus bagé-rs.

Eril Medeiros da Fonseca, Universidade Federal de Santa Catarina

Licenciado em Ciências da Natureza pela Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Especialista em Ensino de Ciências na Educação do Campo (UNIPAMPA); Mestre em Ensino pelo Programa de Pós-graduação em Ensino da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA). Doutorando em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Membro do Grupo de Pesquisa G.A.M.A (Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação - UNIPAMPA). Professor da rede municipal de ensino de Dom Pedrito-RS, atuando como supervisor de Ciências.

Renata Hernandez Lindemann, Universidade Federal do Pampa

Licenciada em Química Habilitação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande (FURG); Mestre em Agroquímica pela Universidade Federal de Viçosa (UFV); Doutora em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Colaboradora da Rede Latino-Americana de Pesquisa em Educação Química e professora adjunta da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), curso de Licenciatura em Química do campus Bagé-RS. Membro do Grupo de Pesquisa G.A.M.A (Grupo de Pesquisa sobre Aprendizagens, Metodologias e Avaliação - UNIPAMPA).

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Published

2023-05-22

Issue

Section

Artigos