Approaches about women and feminisms in the Library of Congress subject headings
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2022.e86588Keywords:
subject headings, Library of Congress, women – terminology, feminism – terminology, information organizationAbstract
Objective: Investigate the terminologies about women and feminisms within the Library of Congress Subject Headings in order to better understand how these subjects are organized.
Methodology: It uses exploratory research methods with bibliographic review and documental research and consists of two sections: analysis of research published by scholars and analysis carried out through searches carried out in the LC Linked Data Service.
Results: In view of the dialogue with the authors, Berman (1971), Olson (2000) and Wood (2010) emphasize that the LCSH has a series of distortions and suggests terminologies for maturing about women and feminisms, considering that some were implemented and others were not; as for the searches carried out in the Linked Data Service tool, seven of the ten terms found refer to the year 2021, which may indicate a recent opening of the LC in the creation of terms.
Conclusion: The Library of Congress Subject Headings present historical inconsistencies in terminology about women and feminisms that have been partially resolved but that still present certain political, cultural, and cognitive gaps.
Downloads
References
BARITÉ, Mario. Sistemas de Organización del Conocimiento: una tipología actualizada. Informação & Informação, Londrina, v. 16, n. 3, p. 122-139, jan./jun. 2011. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/9952. Acesso em: 16 jan. 2022.
BRUSCHINI, Cristina; ARDAILLON, Danielle; UNBEHAUM, Sandra Gouretti. Tesauro para estudos de gênero e sobre mulheres. São Paulo: Fundação Carlos Chagas: Ed. 34, 1998.
BERMAN, Sanford. Prejudice and antipathies: a tract on the LC Subject Heads concerning people. Metuchen, N.J.: Scarecrow Press, 1971.
CAFÉ, Lígia Maria Arruda; SALES, Rodrigo de. Organização da Informação: conceitos básicos e breve fundamentação teórica. In: ROBREDO, Jaime; BRÄSCHER, Marisa (org.). Passeios pelo bosque da informação: estudos sobre Representação e OI e do Conhecimento. Brasília, DF: IBICT, 2010. p. 115-129. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/189812. Acesso em: 5 set. 2021.
CRUZ, Maria Carolina Andrade; FUJITA, Mariângela Spotti Lopes. O uso de linguagem de indexação por bibliotecas universitárias brasileiras. Inf. Inf., Londrina, v. 26, n. 1, p. 574-600, jan./mar. 2021. Disponível em: https://www.uel.br/revistas/uel/index.php/informacao/article/view/39542/pdf. Acesso em: 16 jan. 2022.
CUNHA, Murilo Bastos da; CAVALCANTI, Cordélia Robalinho de Oliveira. Dicionário de Biblioteconomia e Arquivologia. Brasília: Briquet de Lemos/Livros, 2008.
FUJITA, Mariângela Spotti Lopes; BOCCATO, Vera Regina Casari; RUBI, Milena Polsinelli. O contexto da indexação para a catalogação de livros em abordagem sociocognitiva. BJIS, Marília, SP, v. 4, n. 2, p. 22-40, jul./dez. 2010. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/bjis/article/view/485/757. Acesso em: 16 jan. 2022.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GOMES, Hagar Espanha; CAMPOS, Maria Luiza de Almeida; GUIMARÃES, Ludmila dos Santos. Organização da Informação e terminologia: a abordagem onomasiológica. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 11, n. 5, out. 2010. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/download/45551. Acesso em: 5 set. 2021.
GOMES, Hagar Espanha; MARINHO, Marcílio Teixeira. Introdução ao estudo do cabeçalho de assunto. [Rio de Janeiro: IBICT, 1984]. Disponível em: http://eooci.uff.br/introducao-ao-estudo-do-cabecalho-de-assunto/. Acesso em: 21 jan. 2022.
LIBRARY OF CONGRESS. Policy and Standards Division. Subject and genre/form headings. Washington, DC: LC, 2022a. Disponível em: https://www.loc.gov/aba/cataloging/subject/. Acesso em: 15 out. 2022.
LIBRARY OF CONGRESS. Policy, Training, and Cooperative Programs Division. Introduction to Library of Congress Subject Headings. Washington, DC: LC, 2022b. Disponível em:
https://www.loc.gov/aba/publications/FreeLCSH/LCSH44-Main-intro.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.
LÓPEZ-HUERTAS PÉREZ, María José; TORRES RAMÍREZ, Isabel de. Terminología de género. Sesgos, interrogantes, posibles respuestas. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, Rio de Janeiro, v. 6, n. 5, p. 1-9, out. 2005. Disponível em: https://brapci.inf.br/index.php/res/v/5796. Acesso em: 10 out. 2022.
LOURO, Guacira Lopes. A emergência do gênero: a mulher visível. Gênero, sexo e sexualidade. Desconstruindo e pluralizando os gêneros. In: LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis: Vozes, 1997. p. 14-36.
MILANI, Suellen Oliveira. Estudos éticos em representação do conhecimento: uma análise da questão feminina em linguagens documentais brasileiras. 2010. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Universidade Estadual Paulista, Marília, 2010. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/93671. Acesso em: 15 out. 2022.
MILANI, Suellen Oliveira; SOUSA, Brisa Pozzi de. Pseudônimos de autoras, aspectos contigenciais e o seu protagonismo social: FRAD, FRSAD e a representação temática em catálogos online. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 329-345, nov. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.18617/liinc.v14i2.4474. Acesso em: 10 out. 2022.
MIRANDA, Marcos Luiz Cavalcanti de et al. Organização e representação do conhecimento em religiões yorubanas na Library of Congress Subject Headings. In: GUIMARÃES, José Augusto Chaves; DODEBEI, Vera (org.). Desafios e perspectivas científicas para a organização e representação do conhecimento na atualidade. Marília: ISKO-Brasil: FUNDEPE, 2012. p. 153-159. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/Extensao/CEDHUM/livro-isko-brasil-finalizado.pdf. Acesso em: 17 jan. 2022.
MORAES, Miriam Gontijo. Linguagens documentárias e a construção do pensamento crítico: reflexões sobre o Tesauro para estudos de gênero e sobre a mulher. Tendências da Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação, Brasília, v. 7, n. 1, p. 1-14, jan./jun. 2014. Disponível em: https://www.brapci.inf.br/_repositorio/2017/06/pdf_6bf9bebcff_0000016076.pdf. Acesso em: 15 out. 2022.
OLSON, Hope Alene. Difference, culture and change: the untapped potential of LCSH. Cataloging & Classification Quarterly, [New York], v. 29, n. 1-2, p. 53-71, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1300/J104v29n01_04. Acesso em: 22 jan. 2022.
OLSON, Hope Alene. Ite/arating women. In: OLSON, Hope Alene. The power to name: locating the limits or subject representation in libraries. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 2002. cap. 5, p. 183-223.
ORTEGA, Cristina Dotta. Contexto de desenvolvimento da Organização da Informação, com enfoque para a Catalogação, na Escola de Ciência da Informação da UFMG. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 18, n. 2, p. 182-215, abr./jun. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/pdbPdWKwrKvTbSL3GYYxJhC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 5 set. 2021.
ROBARE, Lori (ed.). Basic subject cataloging using LCSH: trainee manual. Washington, DC: Program for Cooperative Cataloging, Standing Committee on Training: Association for Library Collections & Technical Services, Subject Analysis Committee, 2011. Disponível em: https://www.loc.gov/catworkshop/courses/basicsubject/pdf/LCSH_Trainee_2011.pdf. Acesso em: 22 jan. 2022.
RODRÍGUEZ BRAVO, Blanca. La integració de la dona en els llenguatges documentals: una utopia necessària en la societat del coneixement. BiD: textos universitaris de biblioteconomia i documentació, Barcelona, n. 18, p. 1-18, 2007. Disponível em: https://bid.ub.edu/18rodri1.htm. Acesso em: 10 out. 2022.
SMIT, Johanna Wilhelmina. Novas abordagens na organização no acesso e na transferência da informação. In: SILVA, Helen de Castro; BARROS, Maria Helena Toledo Costa de (org.). Ciência da Informação: múltiplos diálogos. Marília: Oficina Universitária Unesp; São Paulo: Cultura Acadêmica, 2009. p. 57-66. Disponível em: https://doi.org/10.36311/2009.978-85-60810-16-1. Acesso em: 18 out. 2022.
STONE, Alva T. The LCSH century: a brief history of the Library of Congress Subject Heading, and introduction to the centennial essays. Cataloging & Classification Quarterly, [New York], v. 29, n. 1-2, p. 225-234, 2000. Disponível em: https://doi.org/10.1300/J104v29n01_01. Acesso em: 18 jan. 2022.
WOOD, Susan Elaine. The subject representation of core works in women's studies: a critical analysis of the Library of Congress Subject Headings. 2010. Dissertação (Mestrado em Ciências da Informação) – University of Tennessee, Knoxville, 2010. Disponível em: https://trace.tennessee.edu/utk_gradthes/675/. Acesso em: 22 jan. 2022.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rafaela, Virginia Bentes Pinto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.