Blogs as tools of communication between a library and its users: the experience of biblioteca Lydio Bandeira de Mello (UFMG’s law school’s library)
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2012v27n33p134Keywords:
Library, Blog, Interaction, Legal Information, Web 2.0Abstract
This paper explains how the blog Bibliojurídica can work as a tool of communication between Biblioteca Lydio Bandeira de Mello, UFMG’s Law School’s library, and its users. It defines the concept of Web 2.0 and describes the history, definitions, typology and key features of blogs. It characterizes and defines legal information and presents the institution for which the blog was created. It demonstrates the importance and functions of the library blog as a dynamic resource for disseminating information and as a space for interaction with users. It describes the methodological procedures used in the construction of Bibliojurídica, such as objectives, content, links, technological resources, software and divulgation. Access statistics and comments posted on the blog suggest results of its installation were very positive. This paper concludes that the blog has achieved its goals: it works as a resource for disseminating library products and services, helping to improve communication between the library and its users.Downloads
References
ALCARÁ, Adriana Rosecler; CURTY, Renata Gonçalves. Blogs: dos diários egocentristas a espaços de comunicação científica. In: TOMAÉL, Maria Inês (org.) Fontes de informação na internet. Londrina: EDUEL, 2008. cap. 4, p. 81-96.
ALVIM, Luísa. A avaliação da qualidade de blogues. In: Congresso Nacional de Bibliotecários, Arquivistas e Documentalistas, 9, 2007, Açores. Anais eletrônicos... Açores: Universidade dos Açores, 2007a. Disponível em <http://badinfo.apbad.pt/Congresso9/COM105.pdf>. Acesso em: 28 set.2010. a
ALVIM, Luísa. Blogues e bibliotecas: construir redes na Web 2.0. Cadernos BAD. Lisboa, n. 1, 2007b, p. 38-74. b
ANDRÉ, Mônica; CARDOSO, Margarida. Blog swot organizacional. Prisma.com: revista de Ciências da Informação e Comunicação do CETAC, n.3, out. 2006. Disponível em <http://prisma.cetac.up>. Acesso em: 15 jul. 2010.
BARROS, Moreno Albuquerque de. Blogs e bibliotecários. In: Encontro Nacional dos Estudantes de Biblioteconomia, Documentação, Ciência e Gestão da Iinformação, 27. 2004, Recife. Anais... Recife:[s.n], 2004.
BATISTA, Ana Lúcia de Medeiros; COSTA, Antonio Marcos Nogueira da. A ferramenta blog no processo de produção científica: uma experiência positiva. Interin, n.8, fev. 2010, p.1-14. Disponível em: <http://www.utp.br/interin/revista_interin.htm>. Acesso em 25 set. 2010.
BIBLIOJURÍDICA. Disponível em: <http://bibliotecadireito2010.wordpress.com>. Acesso em 15 mar.2011.
DUARTE EIRAS, Bruno. Blogs: mais que uma tecnologia, uma atitude. Cadernos de Biblioteconomia, Arquivística e Documentação - Cadernos BAD, Lisboa, n.1, 2007, p.75-86.
GOODFELLOW, Tom; GRAHAM, Sarah. The blog as a high-impact institutional communication tool. The Eletronic Library, v.25, n.4, p.395-400, jan.2007.
MALINI, Fábio. Por uma genealogia da blogosfera: considerações históricas (1997 a 2001). In: Congresso de Ciências da Comunicação na Região Sudeste, 13.2008, São Paulo, Anais..., São Paulo, 2008.
PASSOS, Edilenice; BARROS, Lucivaldo Vasconcelos. Fontes de informação para pesquisa em direito. Brasília: Briquet de Lemos / Livros, 2009. 170p.
PASSOS, Edilenice. Informação jurídica: teoria e prática. Brasília: Thesaurus, 2004. 237 p.
RECUERO, Raquel da Cunha. Weblogs, webrings e comunidades virtuais. Revista 04nOtFound, Bahia, v.1, n.31, ago.2003
REZENDE, Ivan Satuf. A emergência da rede: dinâmicas interativas em um blog jornalístico. 2008. 129f. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2008.
SILVA, Inara Souza da. Weblog como fonte de informação para jornalistas. 2006. 100f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) – Departamento de Ciência da Informação e Documentação da Universidade de Brasília, Brasília, 2006.
SCHITTINE, Denise. Blog: comunicação e escrita íntima na internet. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2004. 235p.
WORDPRESS. Disponível em: < http://wordpress.com> Acesso em 16 jul. 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Ester Laodiceia Santos, Suely Margareth da Rocha
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.