Application of the Servqual model in the biennial of the Zona da Mata book: the view of the interactant opening new pages for quality improvement
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2017v23n52p84Keywords:
Study of Users, Quality, Satisfaction, Services, ServqualAbstract
This paper deals with visitors' perceptions and expectations about the services offered at the Zona da Mata Book Biennial, in Juiz de Fora city – Minas Gerais State (Brazil). It presents an exploratory, descriptive, quantitative approach, aiming to diagnose the dimensions of quality: Reliability, Empathy, Assurance, Responsiveness and Tangibility. Using a Likert questionnaire, non-probabilistic data were collected between June 14 and 19, 2016. The results indicate the validity and consistency of the approach, evidencing that the largest gap covers tangible items. It is concluded that the Servqual metric is adequate to empower the interactant and to guide possible improvements in the service development process.Downloads
References
ASSUMÇÃO, J. Máquina de destruir leitores. Porto Alegre: SULINA, 2000. 112 p.
BARBOSA, L. Sociedade de consumo. Rio de Janeiro: J. Zahar, 2004. 68 p. (Ciências sociais. Passo-a-passo;49)
BERRY, L. L.; PARASURAMAN, A. Serviços de marketing: competindo através da qualidade. São Paulo: Maltese: Norma, 1992. 238 p.
BRITO, G. F. de; VERGUEIRO, W. C. S. Avaliação da Qualidade Orientada ao Usuário estudo de caso em biblioteca acadêmica utilizando o método SERVQUAL. Ciencias de la Información, La Habana, Cuba, v. 42, n.2, p. 55-59, maio/ago. 2011. Disponível em: <http://www.redalyc.org/pdf/1814/181422294009.pdf>. Acesso em: 08 mar. 2016.
BURKE, P. Uma história social do conhecimento II: da enciclopédia à Wikipédia. Rio de Janeiro: Zahar, 2012. 414 p.
CHIAVENATO, I. Teoria Geral da Administração. 7ª Ed. São Paulo: Editora Campus, 2003.
CROSSNO, J. E. et al. Assessment of customer service in Academic Health Care Libraries (ACSAHL): an instrument for measuring customer service. Bulletin of the Medical Library Association, Bethesda MD, v. 89, n. 2, p. 170-176, Abr. 2001. Disponível em: <http://www.ncbi.nlm.nih. gov/pmc/articles/PMC31724/>. Acesso em: 17 mar. 2015.
MEIRELLES, D. S. O conceito de serviço. Revista de Economia Política, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 119-136, mar. 2006. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S0101-31572006000100007>. Acesso em: 18 set. 2015
MELLO, C. H. P. et al. Gestão do processo de desenvolvimento de serviços. São Paulo: Atlas, 2010. VIII, 194 p.
MIGUEL, M. C. Múltiplos olhares em prol da qualidade de serviços biblioteconômicos. Revista ACB, [S.l.], Florianópolis, v. 22, n. 2 ESPECIAL, p. 192-207, jul. 2017. Disponível em: <https://revista.acbsc.org.br/racb/article/view/1312>. Acesso em: 20 dez. 2017.
MIGUEL, M. C; FREIRE, V. F. Avaliação da Qualidade Orientada ao Usuário do Museu Capixaba do Negro: Aplicação da Abordagem Teórico-Metodológica Servqual em um Espaço Museológico de Vitória-ES. Revista Guará, Vitória, n. 05, p. 103-116, jul. 2016. Disponível em: <http://periodicos.ufes.br/guara/article/view/14350/10092>. Acesso em: 19 jul. 2017.
MIGUEL, M. C.; SILVEIRA, R. Z. da. Percepções e expectativas dos associados da Biblioteca Transcol em encontro aos seus dez anos de atuação. Revista Eletrônica Gestão e Serviços, São Paulo, v. 8, n. 2, p. 2021-2041, jul./dez. 2017. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/REGS/article/view/7386>. Acesso em: 19 dez. 2017.
MIGUEL, P. A. C.; SALOMI, G. E. Uma revisão dos modelos para medição da qualidade em serviços. Prod., São Paulo, v. 14, n. 1, p. 12-30, 2004. Disponível em: . Acesso em: 22 out. 2016.
NITECKI, D. A.; HERNON, P. Measuring service quality at Yale’s University’s libraries. The Journal of Academic Librarianship, Ann Arbor, v. 26, n. 4, p. 259-273, Jul. 2000.
PARANHOS, R. C. Personalidades da história do livro. 43 f. Monografia (Bacharelado em Biblioteconomia) – Universidade de Brasília, Brasília, 2015.
PARASURAMAN, A; ZEITHAML, V. A; BERRY, L. L. A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, Chicago, v. 49, n. 4, p. 41-50, Fall 1985.
ROCHA, R. A. da, SILVA, A. A. A Métrica Servqual na Avaliação da Satisfação dos Usuários da Biblioteca Central da Universidade Federal de Santa Catarina. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 21, n. 45, p. 35-53, jan./abr 2016. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.5007/1518-2924.2015v21n45p35>. Acesso em: 19 ago. 2017.
SILVEIRA, R. Z. da; MIGUEL, M. C. Avaliar e (re)pensar espaços de socioambientalismo museológico: olhares sobre o Museu de história natural do sul do estado do Espírito Santo. Expressa Extensão, Pelotas, v. 23, p. 104-121, 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufpel.edu.br/ojs2/index.php/expressaextensao/article/view/12537>. Acesso em: 19 fev. de 2018.
VALENTE, L. Novos autores e eventos literários se espalham pelo país. Cienc. Cult., São Paulo, v. 61, n. 3, 2009. Disponível em: <http://cienciaecultura.bvs.br/ scielo.php?pid=S0009-67252009000300021&script=sci_arttext>. Acesso em: 19 set. 2016.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 MARCELO CALDERARI MIGUEL, ANA CLAUDIA BORGES CAMPOS, SANDRA MARIA SOUZA DE CARVALHO
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.