The Effect Size Applied to Scientific Production Evaluation of Dinter Programs in Information Science in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2021.78467

Keywords:

Bibliometrics, Interinstitutional Doctorate, Dinter, Scientific Production, Effect Size

Abstract

Objective: This paper analyzes the effect of the Interinstitutional Doctorate (DINTER) programs in Information Science and the scientific production of the doctoral students (professors) involved.

Method: To calculate the effect size, Cohen's d parameter was used followed by the Student’s t-test applied to the scientific production of the participants (doctoral students) of the two DINTER programs in Information Science - between UNESP and UFC (2010 - 2014) and between UNB and UFES (2012 - 2016) - before, during and after the doctoral time range.

Results: After calculating the size of the DINTER effect between UNESP and UFC, it was possible to notice significant differences and growth between the scientific production of professors in the analyzed time range. Both effects were classified as large. Regarding the relationship between UNB and UFES, the effect size between the before-DINTER and DINTER time range was classified as large, while the second calculation, between the DINTER and post DINTER time range resulted in a small effect. From the application of the t-test, a significant increase was found regarding the first time range and not significant regarding the second time range.

Conclusions: The calculation of the effect size points, according to its classification scale, a significant difference (and growth) between the time range and captures the non-significant difference between the DINTER and after-DINTER of UFES professors, this fact also caused due to the non insertion of the majority of professors in graduate programs

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, Cátia Candido; GRACIO, Maria Claudia Cabrini. Produção científica brasileira sobre o indicador “Fator de Impacto”: um estudo nas bases SciELO, Scopus e Web of Science. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 62-77, 2019.

AJIFERUKE, Isola; WOLFRAM, Dietmar. Citer analysis as a measure of research impact: Library and information science as a case study. Scientometrics, [s. l.], v. 83, n. 3, p. 623-638, 2010.

BRASIL. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Portaria nº 243, de 5 de novembro de 2019. Brasília, DF: Capes, 2019. Disponível em http://cad.capes.gov.br/ato-administrativo-detalhar?idAtoAdmElastic=2822#anchor. Acesso em 27/07/2021.

COHEN, Jacob. A power primer. Psychological bulletin, v. 112, n. 1, p. 155-159, July, 1992.

COHEN, Jacob. Satatistical Power Analysis for the behavioral sciences. Edição nº 2. Hillsdale: Routledge, 1988.

MORAES, Flávia Melissa de Souza. Projetos DINTER: contribuição para a expansão do Sistema Nacional de Pós-Graduação. 2019. Tese (Doutorado em Educação em Ciências) − Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2019.

MUGNAINI, Rogério; JANNUZZI, Paulo de Martino; QUONIAM, Luc. Indicadores bibliométricos da produção científica brasileira: uma análise a partir da base Pascal. Ciência da informação, Brasília, v. 33, n. 2, p. 123-131, 2004.

ESPÍRITO SANTO, H.; DANIEL, F. Calcular e apresentar tamanhos do efeito em trabalhos científicos: as limitações do p < 0, 05 na análise de diferenças de médias de dois grupos. Revista Portuguesa de Investigação Comportamental e Social, Coimbra, v. 1, n. 1, p. 3-16, 2017.

LINDENAU, Juliana Dal-Ri; GUIMARÃES, Luciano Santos Pinto. Calculando o tamanho de efeito no SPSS. Clinical & Biomedical Research, Porto Alegre, v. 32, n. 3, 2012.

PIOTTO, Hayslla Boaventura. O doutorado interinstitucional: ação Novas Fronteiras (DINTER/NF) como política pública para formação de pessoal de nível superior. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação em Ciências) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2016.

PLATAFORMA SUCUPIRA. Projetos de Cooperação entre Instituições. 2021. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/minterDinter/listaMinterDinter.jsf

PRADO, Marcos Aparecido Rodrigues; CASTANHA, Renata Cristina Gutierres. Indicadores: conceitos fundamentais e importância em CT&I. In: GRÁCIO, Maria Cláudia Cabrini. Tópicos da bibliometria para bibliotecas universitárias. Marília: Oficina Universitária: Cultura Acadêmica, 2020. p. 50-71.

SEBO, Paul; LUCIA, Sylvain. Evaluation of the productivity of hospital-based researchers: comparative study between the h-index and the h (fa)-index. Scientometrics, [s. l.], v. 126, p. 7087-7096, 2021.

SIDONE, Otávio José Guerci; HADDAD, Eduardo Amaral; MENA-CHALCO, Jesús Pascual. A ciência nas regiões brasileiras: evolução da produção e das redes de colaboração científica. Transinformação, Campinas, v. 28, n. 1, p. 15-32, 2016 .

UNIVERSIDADE DE SÃO PAULO. Instituto de Psicologia. Minter/Dinter – Mestrado e Doutorado Interinstitucional. 2019. Disponível em: http://www.ip.usp.br/site/minterdinter-mestrado-e-doutorado-interinstitucional/. Acesso em: 10 jan. 2019.

WITTER, Geraldina Porto; PASCHOAL, Giovana Ardoino. Produção científica na área educacional: realização acadêmica na adolescência. Revista Psicologia em Pesquisa, Juiz de Fora, v. 4, n. 2, 2010.

Published

2021-10-08

How to Cite

CASTANHA, Rafael Gutierres. The Effect Size Applied to Scientific Production Evaluation of Dinter Programs in Information Science in Brazil . Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 26, n. Especial, p. 1–16, 2021. DOI: 10.5007/1518-2924.2021.78467. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/78467. Acesso em: 17 jul. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.