Capacitism and its forms of oppression in everyday actions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/1518-2924.2023.e93040

Keywords:

Capacitism, Forms of capacitism, Diversity, Information Science, Inclusion

Abstract

Objective: Access to information, to knowledge about a certain subject is fundamental for the elimination of prejudices, discriminatory behaviors, among other issues. In this sense, the study proposes to present capacitism and its forms of oppression instituted in society.

Methods: Theoretical reflexive, based on an exploratory literature review with a qualitative approach in the form of an essay.

Results: By means of a theoretical study, of essayistic nature, we emphasize that capacitating behaviors can happen subliminally by means of so-called pious demonstrations or prejudiced expressions dressed as philanthropic character related to the physical or mental characteristics of individuals considered deficient. Capacitism is also explicitly revealed through offensive looks and expressions and bodily distancing.

Conclusions: Knowing, through access to information, these forms of disrespect for human diversity are the first step toward the deconstruction of capacitism in a society that aims to be inclusive According to this framework, we evidence the role of Information Science in the dissemination of knowledge about the subject, as well as in the use of ethical terms in its documentary products.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sandra Regina Moitinho Lage, Londrina State University

- Mestre em Ciência da Informação, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Ciência da Informação, Londrina-PR, Brasil.

- Doutoranda em Ciência da Informação, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Ciência da Informação, Londrina-PR, Brasil.

https://orcid.org/0000-0003-4769-2975

Rosane Suely Alvares Lunardelli, Londrina State University

- Professora Associada do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Estadual de Londrina UEL), Departamento de Ciência da Informação, Londrina-PR, Brasil.

- Pós-Doutorado em Ciência da Informação pela Universidade Federal da Paraíba - UFPB

- Doutora em Estudos da Linguagem, pela Universidade Estadual de Londrina - UEL

http://orcid.org/0000-0002-5405-072X

Tatiana Tissa Kawakami, Londrina State University

- Mestre em Ciência da Informação, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Ciência da Informação, Londrina-PR, Brasil.

- Doutoranda em Ciência da Informação, Universidade Estadual de Londrina, Departamento de Ciência da Informação, Londrina-PR, Brasil.

https://orcid.org/0000-0001-6303-2016

References

ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. O que é Ciência da Informação. Belo Horizonte: KMA, 2018.

AUGUSTIN, Ingrid Renata Lopes. Concepções de membros do Conselho Municipal de Educação acerca da educação da pessoa com deficiência intelectual. 2012. 113f. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2012. Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/644?show=full. Acesso em: 11 out. 2022.

BRASIL. Lei nº 13.146, de 6 de julho de 2015. Institui a Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). Brasília, DF: Presidência da República, 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 01 out. 2022.

DICIONÁRIO Anti Capacitista. 2022. Disponível em: http://blog.nubank.com.br/tag/capacitismo/. Acesso em: 21 set. 2022.

FRANÇA, Tiago Henrique. Modelo Social da Deficiência: uma ferramenta sociológica para a emancipação social. Lutas Sociais, São Paulo, vol.17, n.31, p.59-73, jul./dez. 2013. DOI: https://doi.org/10.23925/ls.v17i31.25723.Disponível em: https://www4.pucsp.br/neils/revista/vol%2031/tiago-henrique-franca.pdf. Acesso em: 01 out. 2022.

FOUCAULT, Michel. Os Anormais. São Paulo: Martins Fontes, 2001.

FOUCAULT, Michel. Segurança, território e população. São Paulo: Martins

Fontes, 2008.

FREIRE, Gustavo Henrique de Araújo. Ciência da Informação: temática, histórias e fundamentos. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 11, n. 1, p. 6-19, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pci/a/rPpchWXW8kKL8tYQ36tJH4w/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 12 fev. 2023.

FROHLICH, Raquel; LOPES, Maura Corcini. Serviços de apoio à inclusão escolar e a constituição de normalidades diferenciais. Revista Educação Especial, Santa Maria, v.31, n.63, p.995-1008, out./dez. 2018. DOI: http://dx.doi.org/10.5902/1984686X33074. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/33074/pdf. Acesso em: 30 set. 2022.

GUGEL, Maria Aparecida. A pessoa com deficiência e a sua relação com a história da humanidade. AMPID (Associação Nacional dos Membros do Ministério Público de Defesa dos Direitos dos Idosos e Pessoas com Deficiência), 2008. Disponível em: http://www.ampid.org.br/ampid/Artigos/PD_Historia.php. Acesso em: 01 out. 2022.

MEDEIROS, João Bosco. Redação Científica: a prática de fichamentos, resumos, resenhas. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1997.

MELLO, Anahi Guedes de. Gênero, Deficiência, Cuidado e Capacitismo: uma análise antropológica de experi6encias Narrativas e Observações Sobre Violência Contra Mulheres Com Deficiência. 2014. 260f. Dissertação (Mestrado em Administração) – Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/156881?show=full. Acesso em: 01 out. 2022.

MELLO, Anahi Guedes de. Deficiência, incapacidade e vulnerabilidade: do capacitismo ou a preeminência capacitista e biomédica do Comitê de Ética em Pesquisa da UFSC. Ciência & Saúde Coletiva [online]. Rio de Janeiro,v.21, n.10, p.3265-3276, out. 2016. https://doi.org/10.1590/1413-812320152110.07792016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/a/J959p5hgv5TYZgWbKvspRtF/?format=pdf Acesso em: 01 out. 2022.

MELLO, Letícia Souza; CABISTANI, Luiza Griesang. Capacitismo e lugar de fala: repensando barreiras atitudinais. Revista da Defensoria Pública do Estado do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, n.23, p.118–139, abr. 2019. Disponível em: https://revistadpers.emnuvens.com.br/defensoria/article/view/112/97. Acesso em: 01 out. 2022.

SAMPAIO, Thiago da Silva; FERREIRA, Vitor Siqueira. Modelos de deficiência/ Modelos de deficiência. Revista Brasileira de Desenvolvimento, Curitiba, v.5, n.11, p.25676-25683, nov. 2019. DOI: https://doi.org/10.34024/pensata.2020.v9.11100. Disponível em: https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/4719/4353. Acesso em: 02 out. 2022.

SANTOS, Larissa Xavier dos. Deficiência para um dicionário marxista: a política capacitista de uma palavra. Pensata: Revista dos Alunos do Programa de Pós-Graduação em Ciências Sociais da UNIFESP, São Paulo, v.9, n.2, fev. 2021. DOI: https://doi.org/10.34024/pensata.2020.v9.11100

Disponível em: http://periodicos.unifesp.br/index.php/pensata/article/view/11100. Acesso em: 1 out. 2022.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Como chamar as pessoas que têm deficiência. In.: SASSAKI, Romeu Kazumi. (Org.) Vida independente: História, movimento, liderança, conceito, filosofia e fundamentos. São Paulo: RNR, 2003. p.12-16.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Capacitismo, incapacitismo e deficientismo na contramão da inclusão. Reação: Revista Nacional de Reabilitação, São Paulo, v.96, n.7, p10-12, jan./fev. 2014. Disponível em: https://revistareacao.com.br/wp-content/uploads/2018/05/ED96.pdf. Acesso em: 02 out. 2022.

SERON, Bruna Barboza; SOUTO, Elaine Cappellazzo; MALAGODI, Bruno Marson; GREGUOL, Márcia. O esporte para pessoas com deficiência e a luta anticapacitista – dos estereótipos sobre a deficiência à valorização da diversidade. Movimento: Revista de Educação Física da UFRGS, Porto Alegre, v. 27, p.e27048, p.1-16, jan./dez. 2021. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.113969. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/Movimento/article/view/113969. Acesso em: 2 out. 2022.

SILVA, Armando Malheiro da. A informação: da compreensão do fenómeno e construção do objecto científico. Porto: Afrontamento, 2006.

SKLIAR, Carlos. A invenção e a exclusão da alteridade “deficiente” a partir dos significados da normalidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 24, n.1, p.15-32, jul./dez.1999. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/55373/33644 . Acesso em: 02 out. 2022.

VENDRAMIN, Carla. Repensando mitos contemporâneos: o capacitismo. In: III Simpósio Internacional Repensando Mitos Contemporâneos. Anais...Sofia: Entre o saber e o não saber nos processos artísticos e culturais. Memória, experiência e invenção, UNICAMP, Campinas, p.16-25, ago. 2019. Disponível em: https://www.publionline.iar.unicamp.br/index.php/simpac/article/view/4389/4393. Acesso em: 01 out. 2022.

Published

2023-08-15

How to Cite

LAGE, Sandra Regina Moitinho; ALVARES LUNARDELLI, Rosane Suely; TISSA KAWAKAMI, Tatiana. Capacitism and its forms of oppression in everyday actions. Encontros Bibli: revista eletrônica de biblioteconomia e ciência da informação, [S. l.], v. 28, p. 1–20, 2023. DOI: 10.5007/1518-2924.2023.e93040. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/eb/article/view/93040. Acesso em: 19 may. 2024.

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.