Analysis of management plans at Brazilian and Portuguese universities : an investigation of accessibility and inclusion policies for university libraries
DOI:
https://doi.org/10.5007/1518-2924.2024.e96232Keywords:
People with disabilities, Information policies, University management, AccessibilityAbstract
Objectives: The high incidence of people with disabilities is a global issue that concerns policy development. The article aims to analyze the institutional development plans of universities in Brazil, namely, the Federal Fluminense University (UFF) and the Federal University of Rio de Janeiro (UFRJ), as well as in Portugal, the University of Porto and the University of Lisbon. The objective is to determine whether there are policies focused on the social inclusion of people with disabilities and whether there is mention of the university library in these plans.
Methods: The methodology used is a literature review followed by content analysis following Bardin (2009).
Results: It discusses the concern for the inclusion and retention of these individuals in higher education, both in Brazil and Portugal. Studies on Information Regime in Information Science emphasize the inclusion of socially excluded groups.
Conclusions: It concludes that institutional development plans have incorporated actions aimed at accessibility and inclusion, including guidelines for libraries to be inclusive in all accessibility aspects. It is noticeable that institutional policies are the best way to include people in situations of social vulnerability.
Downloads
References
ARAÚJO, Carlos Alberto Ávila. Um desenho epistemológico da Ciência da Informação a partir de suas correntes teóricas. In: ARAKAKI, Ana Carolina Simionato; ALBUQUERQUE, Ana Cristina de (Orgs.). Questões teórico-epistemológicas para a Ciência da Informação: possibilidade e contribuições (E-Book). Coleção Educação em Ciências. Ijuí, RS: Editora Unijuí, 2020.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. ed. rev. e atual. Lisboa: Edições 70, 2009.
BRAMAN, Sandra. The emergent global information policy regime. New York: Palgrave Macmillan, 2004. Disponível em: http://people.tamu.edu/~braman/bramanpdfs/022_emergentregime.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm. Acesso em: 20 maio. 2023.
DINIZ, Debora. O que é deficiência. São Paulo: Editora Brasiliense, 2012.
GONZALEZ DE GÓMEZ, Maria Nélida. Política e gestão da informação: novos rumos. Ciência da Informação, v. 28, n. 2, p. 109-110, maio/ago. 1999.
IBGE. Censo 2010. Pessoas com deficiência. Disponível em: https://educa.ibge.gov.br/jovens/conheca-o-brasil/populacao/20551-pessoas-com-deficiencia.html. Acesso em: 11 maio 2023.
INSTITUTO Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP). Censo da educação superior 2019. Divulgação dos resultados, MEC, Brasília, out. 2020. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/documentos/2020/Apresentacao_Censo_da_Educacao_Superior_2019.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Transformando Nosso Mundo: a Agenda 2030 para o Desenvolvimento Sustentável, 2015. Disponível em:https://www.mds.gov.br/webarquivos/publicacao/Brasil_Amigo_Pesso_Idosa/Agenda2030.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.
PORTUGAL. Instituto Nacional de Estatística. Censos 2011. Disponível em:
https://censos.ine.pt/xportal/xmain?xpid=CENSOS&xpgid=ine_censos_publicacao_det&contexto=pu&PUBLICACOESpub_boui=73212469&PUBLICACOESmodo=2&selTab=tab1&pcensos=61969554. Acesso em: 11 maio 2023.
PORTUGAL. Instituto Nacional de Estatística. Censos 2021. Disponível em: https://censos.ine.pt/xportal/xmain?xpgid=censos21_main&xpid=CENSOS21&xlang=pt. Acesso em: 11 maio 2023.
PORTUGAL. Leis e Decretos. Despacho nº 7031-B/2015, 24 de junho de 2015. Ministério da Educação e Ciência.
UNIVERSIDADE FEDERAL DO RIO DE JANEIRO. Plano de desenvolvimento institucional 2020-2024. Disponível em: https://pdi.ufrj.br/. Acesso em: 11 maio 2023.
UNIVERSIDADE FEDERAL FLUMINENSE. O Plano de Desenvolvimento Institucional da UFF PDI – 2018-2022. Disponível em: http://pdi.sites.uff.br/wp-content/uploads/sites/196/2018/06/PDI_2018-2022_aprovado-CUV_30-05-2018.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.
UNIVERSIDADE DE LISBOA. Programa de ação 2021-2025. Manter o rumo. Assegurar o futuro. Reitor. Luís M. A. Ferreira. Disponível em: https://www.ulisboa.pt/sites/ulisboa.pt/files/documents/files/lf_programa_de_candidatura.pdf. Acesso em: 11 maio 2023.
UNIVERSIDADE DO PORTO. Faculdade de Ciências da Universidade do Porto Programa de ação. Professora Catedrática, Ana Cristina Moreira Freire. Quadriênio 2019-2023. Disponível em: https://sigarra.up.pt/fcup/pt/conteudos_service.conteudos_cont?pct_id=438780&pv_cod=41aBPj3IataB. Acesso em: 11 maio 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ana Paula Lima dos Santos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The author must guarantee that:
- there is full consensus among all the coauthors in approving the final version of the document and its submission for publication.
- the work is original, and when the work and/or words from other people were used, they were properly acknowledged.
Plagiarism in all of its forms constitutes an unethical publication behavior and is unacceptable. Encontros Bibli has the right to use software or any other method of plagiarism detection.
All manuscripts submitted to Encontros Bibli go through plagiarism and self-plagiarism identification. Plagiarism identified during the evaluation process will result in the filing of the submission. In case plagiarism is identified in a manuscript published in the journal, the Editor-in-Chief will conduct a preliminary investigation and, if necessary, will make a retraction.
This journal, following the recommendations of the Open Source movement, provides full open access to its content. By doing this, the authors keep all of their rights allowing Encontros Bibli to publish and make its articles available to the whole community.
Encontros Bibli content is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Any user has the right to:
- Share - copy, download, print or redistribute the material in any medium or format.
- Adapt - remix, transform and build upon the material for any purpose, even commercially.
According to the following terms:
- Attribution - You must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- No additional restrictions - You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything that the license permits.