A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms

Authors

  • Rodrigo Drumond Vieira UFMG - Minas Gerais
  • Silvania Sousa do Nascimento UFMG - Minas Gerais

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2009v26n1p81

Abstract

In this work we approach firstly to the research about
argumentation in the context of Science classrooms and then we
seek to problematize the criteria matter for identification of
argumentative situations in those contexts. Hereinafter and from a
review of theoretical studies of the field, we propose two
main criteria markers to identify argumentative situations:
contrast of ideas and reciprocal justifications. Following, we
discuss how those criteria markers contain certain particular
characteristics of the argumentative situations and then we try to
illustrate, in excerpts of two discursive classroom episodes, how
those markers show up themselves as operational to identify the
presence of argumentation.

Author Biographies

Rodrigo Drumond Vieira, UFMG - Minas Gerais

Graduação em Licenciatura em Física (2004) pela Universidade Federal de Minas Gerais e mestrado em Educação (2007) pela Universidade Federal de Minas Gerais.

Mais informações: Currículo Lattes - CNPq.

Silvania Sousa do Nascimento, UFMG - Minas Gerais

Graduação em Fisica pela Universidade Federal de Minas Gerais (1983), mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1990) e doutorado em Didactique Des Disciplines - Universite de Paris VI (Pierre et Marie Curie) (1999).

Published

2009-05-19

How to Cite

Vieira, R. D., & Nascimento, S. S. do. (2009). A proposal of criteria markers for identification of argumentative situations in Science classrooms. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 26(1), 81–102. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2009v26n1p81

Issue

Section

Artigos