Science education instrumentation and invitation to error: a reading from affordances framework

Authors

  • Osmar Henrique Moura Silva Universidade Estadual de Londrina
  • Carlos Eduardo Laburú Universidade Estadual de Londrina

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p404

Abstract

In this work, the affordance concept presented in the literature is reviewed and directed to the immediate sense that an individual attributes to certain instruments or experiments that favor procedures and / or unwanted arrangements for instruction. Through a discussion that reveals the inherent morphological characteristics of certain equipment projects, based on this reading of affordances, it is looking for the awareness of scientific educator that morphological characteristics can induce misinterpretations of a phenomenon or also inducers of procedural misconceptions that hinder an experimental activity.

Author Biographies

Osmar Henrique Moura Silva, Universidade Estadual de Londrina

Licenciatura em Física (1997) e Mestre em Educação (2003) pela Universidade Estadual de Londrina, Doutor em Educação para a Ciência (2008) pela UNESP, Bauru. Físico do Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina, desde 1999.

Carlos Eduardo Laburú, Universidade Estadual de Londrina

Possui bacharelado e licenciatura pelo Instituto de Física da Universidade de São Paulo, mestrado em Ensino de Ciências pela Universidade de São Paulo e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo. É professor do Departamento de Física da Universidade Estadual de Londrina e pertence ao programa de Doutorado e Mestrado em Ensino de Ciências desta universidade.

Published

2017-08-09

How to Cite

Silva, O. H. M., & Laburú, C. E. (2017). Science education instrumentation and invitation to error: a reading from affordances framework. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(2), 404–413. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n2p404

Issue

Section

Pesquisa em Ensino de Física

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 > >>