Amateur’s spectrometer: measuring wavelengths

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p951

Abstract

This work describes, systematically, the construction of a spectrometer based on readily available materials and easy handling. The physics involved, wave optics, is historically contextualized briefly; the principle of Huygens is also presented. Next, the construction of the spectrometer is detailed; the images of some emission spectra are presented. Finally, some of the possible exploitations are suggested; and the conclusion points to two aspects in particular. At first, the construction of the device can give occasion for a motivating theoretical and practical activity. The second aspect highlights the potential of the research activity, including emission and absorption spectra that opens to students, thereby providing great motivating learning environments.

Author Biographies

Francisco Catelli, Universidade de Caxias do Sul, RS

Doutor em Educação. Professor titular da Universidade de Caxias do Sul, do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática e do Programa de Pós-graduação em Educação. Dedica-se à pesquisa em ensino de ciências.

Odilon Giovannini, Universidade de Caxias do Sul, RS

Doutor em Ciências. Professor adjunto da Universidade de Caxias do Sul e do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática. Dedica-se à pesquisa em ensino de física e astronomia e desenvolve atividades de divulgação e popularização da ciência.

Suzana França de Oliveira, Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai, Colégio Santa Clara, Faculdade IDEAU, Getúlio Vargas

Mestra em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade de Caxias do Sul (UCS). Professora do Instituto de Desenvolvimento Educacional do Alto Uruguai, Colégio Santa Clara, Faculdade IDEAU, Getúlio Vargas.

Published

2017-12-08

How to Cite

Catelli, F., Giovannini, O., & de Oliveira, S. F. (2017). Amateur’s spectrometer: measuring wavelengths. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 34(3), 951–970. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2017v34n3p951

Issue

Section

Atividades experimentais no ensino de Física

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>