Analysis of didactic proposals of physics oriented by historical approaches

Authors

  • Eider de Souza Silva Universidade Federal do Recôncavo da Bahia http://orcid.org/0000-0001-9174-5080
  • Elder Sales Teixeira Universidade Estadual de Feira de Santana
  • Maria Cristina Martins Penido Universidade Federal da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p766

Abstract

This research shows an analysis of the strategies of didactic transposition adopted by authors of Brazilian theses and dissertations in the elaboration of didactic proposals of physics, guided by historical approaches. The research is divided into a general analysis of the set of all the didactic proposals selected and a detailed analysis of the didactic proposals that discuss conceptions about Nature of Science and that use Newton's Universal Gravitation as thematic. The didactic proposals were selected based on the reading of the titles, the abstracts and, when necessary, the summary and the presentation, in order to select the works that really interested the research. The analysis process was started from a thorough reading of the proposals and the analysis criteria were defined from the theoretical reference adopted (FORATO, 2009). The results show that the authors of the works analyzed adopted the strategy of interpreting the historical aspects emphasized in the excerpts from the primary sources that compose the proposals, in order to contribute to a diachronic understanding of the same. Furthermore, the episodes of the history of Universal Gravity, of the authors of the works, contributed to the conceptions about Nature of Nature to continue being didactic and approached throughout the application of the proposal.

Author Biographies

Eider de Souza Silva, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) – Centro de Formação de Professores (CFP) – Amargosa-Ba

Graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Estadual de Feira de Santana (2004-2010), mestrado em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS, 2014). Atualmente é Professor Assistente da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Centro de Formação de Professores (CFP/UFRB). Atua na área de Formação de Professores, Ensino de Física e História da Ciência, com ênfase no seguinte tema: utilização da abordagem histórico-filosófica no Ensino de Física e Argumentação. Desde de 2017, é aluno regular de doutorado junto ao Programa de Pós Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (UFBA/UEFS).

Elder Sales Teixeira, Universidade Estadual de Feira de Santana

Possui graduação em Licenciatura em Física pela Universidade Federal da Bahia (1996), mestrado em Ensino Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana (2003) e doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana (2010). Atualmente é professor adjunto da Universidade Estadual de Feira de Santana e membro do corpo docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências (Universidade Federal da Bahia/Universidade Estadual de Feira de Santana) e do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (Sociedade Brasileira de Física), polo UEFS. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Ensino, Filosofia e História das Ciências e Metodologia para o Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: história e filosofia da ciência no ensino de física, natureza da ciência e argumentação no ensino de física. ORCID https://orcid.org/0000-0002-6013-2043

Maria Cristina Martins Penido, Universidade Federal da Bahia

Graduada em Física pela Universidade Federal da Bahia (1975), mestrado em Ensino de Ciências (Modalidade Física e Química) pela Universidade de São Paulo (1986) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (1995). Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal da Bahia. Coordenou o PIBID-Física-UFBA desde 2009 e, de 2014 a 2017, atuou na coordenação institucional do PIBID-UFBA. Tem experiência na área de Física, com ênfase em Ensino de Física, atuando principalmente nos seguintes temas: Fundamentos de Física, Formação de Professores, Divulgação Científica, Atividades Experimentais no Ensino da Física.

Published

2018-12-18

How to Cite

Silva, E. de S., Teixeira, E. S., & Penido, M. C. M. (2018). Analysis of didactic proposals of physics oriented by historical approaches. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 35(3), 766–804. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2018v35n3p766

Issue

Section

História e Filosofia da Ciência

Most read articles by the same author(s)