... Leans, turns, but will not turn

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p841

Abstract

We present an interaction between Science and Artfrom the study of movement of a model of a mug called "equilibrist" to better understanding the physical concepts of equilibrium for a rigid body. We call attention to a relationship between different equilibrium conditions of two mugs produced with different materials, ceramic and crystal, but with similar configurations. We produced the chronophotos of several initial positions of the mugs in order to study the equilibrium conditions from possible inclines, with and without liquid. We understand that studies of Physics from artistic objects can show that around us have Science and Art integrating and arousing students' interest in the teaching and learning of Physics.

Author Biographies

Deise Miranda Vianna, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz

Graduada em Física pela UFRJ, mestre em Física pela mesma Universidade e doutora em Educação pela USP, pós-doutorado na Universidade Santiago de Compostela. Atualmente é professora associada na UFRJ, professora e orientadora do programa de Pós-Graduação em Ensino de Física do Instituto de Física da UFRJ e do programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde da Fundação Oswaldo Cruz.

 

Maria da Conceição de Almeida Barbosa-Lima, Universidade do Estado do Rio de Janeiro Instituto Oswaldo Cruz/Fiocruz

Graduada em Física pela UERJ, mestre em Educação pela PUC-Rio e doutora em Educação pela USP, pós-doutorado na Universidade do Porto. Atualmente é professora associada na UERJ, professora e orientadora do programa de Pós-Graduação em Ensino de Biociências e Saúde da Fundação Oswaldo Cruz.

 

Marco Adriano Dias, Instituto Federal do Rio de Janeiro

Doutor em Ensino de Ciências pelo Instituto Oswaldo Cruz (conceito 6 Capes), Mestre em Ensino de Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e Licenciado em Física pela Universidade Federal do Rio de Janeiro.

References

BONSIEPE, G. Design, cultura e sociedade São Paulo: Blucher, 2011.

BRONOWSKI, J. O olho visionário. Brasília: Ed. UnB, 1998.

CACHAPUZ, A. F. Arte e ciência: que papel na educação em ciência? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 4, n. 2, p. 287-294, 2007.

MILLER, W. R. A definição de design. Tradução: LEITE, J. de S. Disponível em: feiramoderna.net/ufes/projeto1/MILLER-A-definicao-de-design.pdf. Acesso em: 04 ago. 2017.

REBOH, S. Mensagens eletrônicas trocadas entre os autores e a designer, 2017.

SASSERON, L.; MACHADO, V. F. Alfabetização científica na prática: inovando a forma de ensinar Física. São Paulo: livraria da Física, 2017. 100p. v. 1.

SCRUTON, R. Arte e imaginação: um estudo em filosofia da mente. São Paulo: É Realizações Editora, 2017.

SMOLKA, A. L. Comentários. In: Imaginação e criação na infância. 3. ed. São Paulo: Ática, 2009.

VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. 3. ed. São Paulo: Ática, 2009.

ZAMBONI, S. A pesquisa em arte. Campinas: Autores Associados, 2001.

Published

2019-12-05

How to Cite

Vianna, D. M., Barbosa-Lima, M. da C. de A., & Dias, M. A. (2019). . Leans, turns, but will not turn. Caderno Brasileiro De Ensino De Física, 36(3), 841–853. https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p841

Issue

Section

Relatos e propostas de experiências didáticas

Most read articles by the same author(s)