... Leans, turns, but will not turn
DOI:
https://doi.org/10.5007/2175-7941.2019v36n3p841Abstract
We present an interaction between Science and Artfrom the study of movement of a model of a mug called "equilibrist" to better understanding the physical concepts of equilibrium for a rigid body. We call attention to a relationship between different equilibrium conditions of two mugs produced with different materials, ceramic and crystal, but with similar configurations. We produced the chronophotos of several initial positions of the mugs in order to study the equilibrium conditions from possible inclines, with and without liquid. We understand that studies of Physics from artistic objects can show that around us have Science and Art integrating and arousing students' interest in the teaching and learning of Physics.
References
BONSIEPE, G. Design, cultura e sociedade São Paulo: Blucher, 2011.
BRONOWSKI, J. O olho visionário. Brasília: Ed. UnB, 1998.
CACHAPUZ, A. F. Arte e ciência: que papel na educação em ciência? Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, v. 4, n. 2, p. 287-294, 2007.
MILLER, W. R. A definição de design. Tradução: LEITE, J. de S. Disponível em: feiramoderna.net/ufes/projeto1/MILLER-A-definicao-de-design.pdf. Acesso em: 04 ago. 2017.
REBOH, S. Mensagens eletrônicas trocadas entre os autores e a designer, 2017.
SASSERON, L.; MACHADO, V. F. Alfabetização científica na prática: inovando a forma de ensinar Física. São Paulo: livraria da Física, 2017. 100p. v. 1.
SCRUTON, R. Arte e imaginação: um estudo em filosofia da mente. São Paulo: É Realizações Editora, 2017.
SMOLKA, A. L. Comentários. In: Imaginação e criação na infância. 3. ed. São Paulo: Ática, 2009.
VIGOTSKI, L. S. Imaginação e criação na infância. 3. ed. São Paulo: Ática, 2009.
ZAMBONI, S. A pesquisa em arte. Campinas: Autores Associados, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARAÇÃO DE RESPONSABILIDADE Certifico que participei da concepção do trabalho, em parte ou na íntegra, que não omiti quaisquer ligações ou acordos de financiamento entre os autores e companhias que possam ter interesse na publicação desse artigo. Certifico que o texto é original e que o trabalho, em parte ou na íntegra, ou qualquer outro trabalho com conteúdo substancialmente similar, de minha autoria, não foi enviado a outra revista e não o será enquanto sua publicação estiver sendo considerada pelo Caderno Brasileiro de Ensino de Física, quer seja no formato impresso ou no eletrônico.
Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, SC, Brasil - - - eISSN 2175-7941 - - - está licenciada sob Licença Creative Commons > > > > >